یزد با گیومری، دومین شهر...

در واپسین روزهای سال 1399 و در آستانه آغاز قرن جدید، شهر یزد با دومین شهر ارمنستان، پایتخت فرهنگی و تاریخی آن کشور، شهر گیومری در شمال شهر ایروان خواهرخوانده شد.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری یزد - مراسم امضای سند خواهرخواندگی بین دو شهر یزد و گیومری در قالب وبینار بین دو این شهر برگزار و تفاهم نامه ها به صورت الکترونیک مبادله شد.

در این کنفرانس ویدئویی، علاوه بر شهرداران یزد و گیومری، سفارت های دو کشور نیز شرکت داشتند.

موضوع ارتباط بین دو شهر در جریان دیدار سفیر ارمنستان از یزد در سال گذشته مطرح و در دستور کار قرار گرفت.

پس از تصویب موضوع در شورای اسلامی شهر، مراحل رسمی کار توسط شهرداری پیگیری و در نهایت با موافقت وزارتخانه های کشور و امور خارجه، نهایتاً اسناد خواهرخواندگی بین دو شهر مبادله شد که تا ده سال آینده معتبر خواهد بود.

شهر گیومری، دومین شهر پرجمعیت کشور ارمنستان پس از ایروان و مرکز استان شیراک در شمال غربی کشور می باشد.

گیومری در حدود ۱۲۶ کیلومتری شمال ایروان واقع شده‌ و بر طبق آخرین سرشماری ها حدود 150 هزار نفر جمعیت دارد.

جمعیت این شهر در طول زمان در حال رشد بوده به گونه ای که در اوج شکوفایی همراه با باکو و تفلیس ( وحتی فراتر از ایروان) سه شهر اصلی قفقاز را تشکیل می داده است، اما با زلزله ای که در سال 1988 اتفاق افتاد جمعیت شهر به طور مقطعی کاهش پیدا کرد.

گیومری شهری است با تاریخی کهن که سرگذشت طولانی دارد و اقوام زیادی را به خود دیده است.

حتی در دوره ای این شهر به امپراتوری هخامنشیان و ساسانیان تعلق داشته و دوره ای دیگر یونانی ها و روسی بر آن مسلط بوده اند، در زمان قاجار نیز بین ایران و شوروی بر سر این منطقه کشمکش بوده است.

این شهر دومین مقصد گردشگران در سفر به ارمنستان به شمار می رود و سالانه جمعیت بسیاری برای بازدید از این شهر زیبا و تاریخی رهسپار می شوند.

بعد از شهر ایروان، گیومری دارای بیشترین تعداد مؤسسات آموزشی در ارمنستان می باشد.

شهر گیومری با عنوان شهر صنایع دستی و هنر شناخته می‌شود و زادگاه شاعران، هنرمندان و نویسندگان نامداری همچون جیوانی، ایساهاکیان و شیراز می‌باشد.

گیومری در سال ۲۰۱۳ رسماً پایتخت فرهنگی کشورهای مستقل همسود (روسیه و جمهوری های استقلال یافته از شوروی) بوده است.

شهر گیومری برای معماری منحصر به فرد آن معروف است و از جادبه های اصلی این منطقه به شمار می رود.

معماری اکثر ساختمان های شهر به سده های 18 و 19 میلادی باز می گردد.

از این رو شهرهای یزد و گیومری، در زمینه های تاریخی، فرهنگی، گردشگری و آموزشی از شباهت های قابل ملاحظه ای برخوردار هستند که بستر ارتباط بین دو شهر را تشکیل می دهد.

این موضوع در سخنان جمال الدین عزیزی شهردار یزد و بالاسانیان شهردار گیومری نیز مورد تأکید واقع شد.

ظهوری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوداپست نیز این ارتباط را رخداد فرخنده ای بین دو کشور دوست و همسایه ایران و ارمنستان قلمداد نمود که می تواند مکمل روابط رسمی بین دو کشور و تقویت کننده پیوندهای تاریخی و فرهنگی باشد.

عزیزی همزمانی این ارتباط با نوروز 1400 را به فال نیک گرفت و ضمن تبریک نوروز ایرانی که یک جشن بین المللی است و در کشورهای منطقه جشن گرفته می شود، اظهار امیدواری نمود که ارتباط گسترده بین دو شهر در بخش های مختلف منجر به نزدیکی هرچه بیشتر ملت و بهره گیری شهروندان شود.

شهردار یزد افزود: الگوی موفق همزیستی بین ادیان در یزد که از دلایل ثبت جهانی شهر تاریخی یزد بوده است، به طور مشابه در شهرهای دیگر کشور بین مسلمانان و ارامنه مسیحی شکل گرفته و باعث همدلی و احترام متقابل دو ملت علیرغم زبان و آیین متفاوت شده است.

ضمناً با توجه به نزدیکی دو کشور، امکان تورهای متقابل و حتی قطار گردشگری بین دو شهر دور از ذهن نیست که در کنار سایر بندهای همکاری قید شده در تفاهم نامه، قابل پیگیری است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری یزد

    منبع خبر

    شهرداری یزد

    شهرداری یزد

    شهرداری یزد یک شهرداری در شهر یزد می باشد

      نظرات