طراحی، ساماندهی و بازپیرایی فاز دو زمین شقایق یک توسط سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين به پايان رسيد

طراحی، ساماندهی و بازپیرایی فاز دو زمین شقایق یک توسط سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين به پايان رسيد

به گزارش روابط عمومی سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین؛ حافظی گفت:زمین ورزشی شقایق با مساحت تقریبی 20 هزار مترمربع، از زمان احداث تا کنون به رغم آنکه اغلب امکانات و خدمات کاملا مطلوبی را در اختیار شهروندان قرار نداده و به دفعات تحت تاثیر عملیات عمرانی و ترافیکی بخش هایی از آن حذف شده اما همواره مورد استقبال گسترده مردم در تمامی گروه های سنی و جنسی بوده است.  همین پویایی و استقبال مستمر نشان از جایگاه عملکردی آن در شهر دارد . همچنین این فضا در مناسبت های خاص و آئینی مانند چهارشنبه سوری یا دهه فجردر حال حاضرمورد استفاده است.

وی افزود: مجموعۀ ورزشی شقایق در حال حاضرمجهز به زمین چمن فوتبال، زمین تنیس، پیست پیاده روی پیرامون زمین چمن، زمین بسکتبال زمین چمن مصنوعی، زمین والیبال، زمین اسکیت و زمین چمن موجود با مساحت تقریبی 9هزار مترمربع بدلیل شرایطی چون کیفیت نامطلوب چمن، نبود حاشیه امن پیرامون زمین، فرسودگی تجهیزات، نامناسب بودن فنس پیرامون و همچنین نازل بودن شرایط نگهداری تا حد زیادی کارایی وکیفیت مطلوب خود را از دست داده است .

حافظی ادامه داد: پیست پیرامونی نیز مشکلاتی چون ثابت نبودن عرض مسیر در تمامی مقاطع، غیراستاندارد بودن شیب عرضی،کفسازی نامناسب، استفاده همزمان برای پیاده روی، اسکیت و دوچرخه سواری و تداخل خطرآفرین پایه های مبلمان شهری با مسیر دارد . همچنین زمین های ورزشی بخش غربی مجموعه با آنکه خود دارای حداقل استانداردهای مربوطه هستند اما به دلیل کیفیت کالبدی نامناسب و نبود تجهیزات مناسب نیازمند بازنگری و بازپیرائی هستند .

مدیر عامل سازمان خدمات طراحی گفت: بررسی موقعیت زمین ورزشی شقایق یک در ساختار حرکتی شهر نشان دهنده آن است که سایت مورد طراحی در حاشیه یکی از مهمترین شریانهای شرقی- غربی شهر و در بخش شمالی قزوین و در مجاورت مهمترین شریان های درون شهری واقع شده است .

این مسئول اضافه کرد: دسترسی این سایت از شمال بوسیله بلوار شهید بهشتی و از شرق با بلوار شهید مدرس تامین می شود . بلوار شهید بهشتی جز اصلی ترین دسترسی های شهر قزوین است که ورودی های شرقی و غربی آن را به یکدیگرمتصل می کند. این محور تا پیش از احداث اتوبان تهران / قزوین / زنجان و توسعه شمالی شهر به عنوان کمربندی ایفای نقش می کرده است. هم اکنون نیز به عنوان یک شریانی درجه یک با هدف تامین حرکت سواره سریع مطرح است . سیاست های اخیر مسئولین حوزه ترافیک شهر از جمله کاستن از تعداد تقاطع های واقع در مسیر این محور واحداث تقاطع های غیرهمسطح به منظور تسریع حرکت در طول این محور نشانگر همین امر است . بلوار شهید مدرس نیز با عرض متوسط 24 متر و حجم ترافیک نسبتا پائین از جمله مهمترین راه های شمالی - جنوبی شهر است که سطح سرویس مناسبی را ارائه میدهد . با این مقدمه می توان ادعا کرد که زمین ورزشی شقایق از سطح دسترسی مطلوبی در حوزه سواره فرامحلی و شهری برخوردار بوده و امکان دسترسی سهل سواره از بخش های مختلف شهر به آن وجود دارد .

حافظی افزود : با توجه به ابعاد اجتماعی و جامعه هدف گسترده در این طرح اهدافی نظیر؛ ایجاد فضای عمومی ( فضایی جهت بحث و گفت و گو خارج از هرگونه طبقات اجتماعی و سطح فرهنگ) در این سایت، برنامه ریزی مدون جهت آماده سازی هر چه بیشتر چمن طبیعی و مدیریت هزینه های مربوط به آن به منظور استفاده حداکثری از چمن موجود  و همچنین افزایش ساعات استفاده از آن، تعریف روشن و آشکار ورودی و خروجی مورد نظر بوده است.

حافظی یاد آور شد: طراحی و بازپیرایی زمین چمن مصنوعی والیبال، زمین تنیس، زمین بسکتبال وزمین اسکیت درضلع غربی مجموعه از یک سو و از سوی دیگر اصلاح هندسی زمین چمن فوتبال موجود، طراحی پیست پیاده روی و دیوار محوطه در  ضلع شمال و جنوب و شرق زمین و همچنین طراحی ساختمان مدیریت ، کافی شاپ، پلازا میانی و نگهبانی(در ظلع شرقی و جنوب غربی) در پروژه حاضر مد نظر قرار گرفته است. طرح فوق با بهره گیری حداکثری از فضای موجود زمینهای ورزشی متعددی را در اختیار شهروندان  قرار داده است.

این مسئول بیان کرد: از دیگر اهداف این پارک می توان به افزایش امکان دید با پوشش گیاهی و محوطه سازی مناسب از طریق طراحی منظر، جایگزینی فضاهای عمومی  و فعالیت های جمعی در مناطق با دید و نظارت بیشتر، حذف موقعیت ها و مکان های ناامن در سایت، منظره پردازی براساس معیارهای افزایش دهنده دید و نظارت عمومی اشاره کرد.

حافظی اضافه کرد : با توجه به مساحت کل سایت که 20هزار متر مربع میباشد، کاربری های پیشنهادی در این سایت بر اساس به نیازهای مردم محله، وسعت فضا و موقعیت سایت عبارتند از: طراحی فضای جمعی و زمین ورزشی در محوطه باز نظیر ست های ورزشی، شطرنج و مسیر پیاده روی خانوادگی، ساختمان  مدیریت و اداری به مساحت تقریبی 320 مترمربع، ساختمان کافی شاپ به مساحت تقریبی 100 مترمربع، ورودی و نگهبانی در ضلع شرقی و غربی هرکدام به مساحت تقریبی 30 متر مربع، پیست پیاده روی به مساحت3400 مترمربع، زمین چمن طبیعی حدود هفت هزار و 500 مترمربع است.

در ادامه این مسئول بیان کرد : از دیگر موضوعات مورد اهمیت و تاکید در روند طراحی پروژه حاضر، توجه به وجوه اجتماعی و معماری متناسب با نیازهای مردم محله جهت رسیدن به آسایش و آرامش فکری و روحی، نورپردازی مناسب در سایت جهت جذب و استفاده بیشتر خانواده ها و شهروندان به منظور افزایش سرزندگی و نشاط و حفظ امنیت روانی و جسمانی ذی نفعان، استفاده از چراغ هایی با روشنایی زیاد برای افزایش امنیت اجتماعی و افزایش نظارت عمومی در شب بوده است.

وی یادآور شد: در طرح نهایی ارائه شده، جانمایی فضاها به گونه ای بوده است که نظارت اجتماعی، موجب تامین امنیت گروههای آسیب پذیر نظیر کودکان و بانوان باشد . ضمناً طرح فوق با بهره گیری حداکثری از فضای موجود زمین های ورزشی متعددی را در اختیار شهروندان  قراراست .

شایان ذکر است طرح نهايي پروژه به همراه كليه جزئيات اجرايي و متره و برآورد در اسفند ماه سال جاري جهت بهره برداري به شهرداری منطقه دو ارسال شده است .

پایان پیام

لینک اصل خبر در سایت شهرداری قزوین

    منبع خبر

    شهرداری قزوین

    شهرداری قزوین

    شهرداری قزوین یک شهرداری در شهر قزوین می باشد

      نظرات