جزئیات مقطوع شدن قیمت اجرای پروژهها
مدیرعامل شرکت ساخت با بیان اینکه از سال آینده در تمامی قراردادهای وزارت راه قیمتها مقطوع میشود، گفت: در این راستا برای تعیین قیمت، کشور را به سه منطقه دشت، تپهماهور و کوهستانی تقسیم کردهایم.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) احمد صادقی در گفتوگو با فارس اظهار داشت: بررسی پروژههای عمرانی کشور نشان میدهد که به دلیل عدم مقطوع بودن قیمتها و عدم ثبات زمان و به دنبال آن به عقب افتادن احداث پروژهها، اجرای این پروژهها به قدری زمانبر میشود که توجیه فنی ـ اقتصادی نحواهد داشت و این امر قطعاً به نفع توسعه کشور نیست.
وی یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی برنامه دارد در اجرای پروژههای حوزه حمل و نقل نیز همانند پروژههای مسکن مهر با پیمانکاران قرارداد مقطوع ببندد تا قیمتها قطعی شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیمتهای مقطوع به نفع پیمانکار، مشاور و کارفرما خواهد بود، ادامه داد: در حال حاضر منافع پیمانکار و مشاور در انجام پروژه به هم گره خورده و این دو تمایلی برای اتمام سریعتر پروژه ندارند اما با در نظر گرفتن تمهیداتی، این مشکل اصلاح و پیمانکارانی که زودتر از موعد مقرر با رعایت کیفیت لازم پروژه را به اتمام برسانند، تشویق میشوند.
صادقی ادامه داد: وقتی قیمت قرارداد مقطوع است پیمانکار موظف میشود ظرف مدت زمان مقرر و با قیمت مقطوع پروژه را اجرا کند و به اتمام برساند؛ تا زمانی که فهرستبها، قیمتهای کنونی، تعدیل قیمتها و تمدید زمان اجرای پروژهها وجود دارد، اجرای آنها مدتها به طول میانجامد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: زمانی که قیمتها مقطوع باشد چون پیمانکار با قیمت ثابت مواجه میشود سعی میکند در طراحی ابتکار به خرج دهد و طراحی را بهینه کند تا در اجرا با سود مواجه باشد که قطعاً این امر به نفع توسعه کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به معضل طولانی شدن زمان احداث پروژههای عمرانی، تصریح کرد: در حال حاضر این معضل هزینههای فراوانی را به اقتصاد کشور تحمیل میکند و برخی از مشاوران و پیمانکاران هیچ رغبتی به اتمام بهموقع پروژه ها ندارند و نشانه آن هم تعدیلهای فراوانی است که در طول سال برای یک پروژه در نظر گرفته میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل خاطرنشان کرد: با مقطوع کردن قیمت قراردادها پیمانکاران و حتی مشاوران، بسیاری از هزینههای غیرضروری حذف میشود، در این صورت دیگر اتلاف زمان برای پیمانکار و مشاور منفعت نخواهد داشت و هر دو موظف هستند طبق زمانبندی کار را به اتمام برسانند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: اجرای این امر تأثیرات مثبتی در انجام پروژههای عمرانی خواهد داشت، تکلیف پیمانکار مشخص است و کارفرما میداند پروژه دقیقاً در چه زمان به اتمام خواهد رسید.
* تقسیم کشور به سه منطقه دشتی، تپهماهور و کوهستان
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در راستای مقطوع شدن قیمت پروژهها کشور به سه منطقه "دشت"، "تپه ماهور" و "کوهستانی" تبدیل شده و برای هر قسمت قیمتی واحد درنظر گرفته میشود.
صادقی تصریح کرد: قیمت اجرای پروژه بر حسب منطقه جغرافیایی و توپوگرافی، خاص خود است؛ به عنوان مثال در یک استان قیمت اجرای جادهای که در تپه ماهور واقع شده با قیمت اجرا جادهای که در کوهستان واقع شده است، متفاوت است.
* انعقاد تمامی قراردادهها با قیمت مقطوع از ابتدای سال آینده
صادقی تصریح کرد: این مورد (مقطوع شدن قیمت پروژهها) در وهله اول با روسازی یکی از خطوط ریلی و اجرای ساختمانهای راهآهن آغاز شده است و تا قبل از پایان سال در اجرای چندین پروژه جادهای، موضوع مقطوع شدن قیمت در پروژهها لحاظ میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآور شد: قطعاً از سال آینده تمامی پروژهها در قیمت مقطوع با پیمانکار قرارداد بسته میشود و پیمانکار موظف است ظرف مدت تعیینشده در قرارداد و طی قیمت مشخص پروژه را در زمان مقرر تحویل دهد.
* صرفهجویی ۱۵ درصدی در هزینه احداث راهها
معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تأکید بر لزوم اصلاح فرآیندها در پروسه طراحی و مطالعه پروژهها، خاطرنشان کرد: اجرای قیمت مقطوع در پروژه راهسازی امکان پذیر است و در دستور کار قرار دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه مقطوع کردن قرارداد پیمانکاران، زمان احداث پروژهها را کاهش خواهد داد، تصریح کرد: با برنامهریزیهای انجام شده برای مطالعات، طراحی بهینه و کنترل و نظارت بر کیفیت طرحها و پروژهها، ۱۵ درصد در هزینه احداث راهها صرفه جویی میشود.
صادقی خاطرنشان کرد: امسال با مقطوع کردن آیتمها در قرارداد پروژههای عمرانی، زمان احداث پروژه ها را به شکل قابل توجهی کاهش میدهیم.
نظرات