آغاز بهره برداری از سه کلان پروژه شهری

آغاز بهره برداری از سه کلان پروژه شهری

 آغاز بهره برداری از سه کلان پروژه شهری

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، صبح امروز و با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان رضوی، محمدرضا کلائی شهردار مشهد، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهری و استانی سه سطح از پروژه آزادگان بهره‌برداری و عملیات فاز اول ساماندهی بوم پارک کشف رود و جنگل‌کاری در پانصد هکتار از اراضی ارتفاعات جنوبی مشهد آغاز شد.
خلیل‌الله کاظمی معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در حاشیه مراسم، گفت: امروز سه سطح از چهار سطح پروژه بزرگ تقاطع غیر همسطح آزادگان شامل زیرگذر، میدان و یکی از پل‌های پروژه بهره‌برداری شد.
وی افزود: برای رفع مشکل و ضرورت‌های ترافیکی، عملیات اجرای پروژه تقاطع چهار سطحی آزادگان در محل اتصال بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، بزرگراه امام علی(ع)و میدان نمایشگاه در غرب مشهد ۲۵ مرداد ۹۸ آغازشد.
کاظمی بابیان اینکه تقاطع میدان نمایشگاه دارای چهار سطح است که سطح منفی یک آن بولوار نمایشگاه را به بولوار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی متصل می‌کند، اظهار کرد: سطح صفر این پروژه نیز به‌صورت میدان اجراشده است که این دو سطح اکنون آماده بهره‌برداری شده است.
معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: سطح مثبت یک این تقاطع نیز، شرق بزرگراه امام علی (ع) را به غرب این بزرگراه و به‌سوی چناران متصل می‌کند.
کاظمی تصریح کرد: همچنین سطح مثبت دو تقاطع غیر همسطح آزادگان که دارای دو چپ‌گرد است بزرگراه امام علی (ع) را به بولوار نمایشگاه و دیگری غرب بزرگراه امام علی(ع) از سمت چناران را به بولوار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی متصل خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه عرشه پل‌های تقاطع غیر همسطح آزادگان به‌صورت قطعات سگمنت اجراشده است، گفت: اکنون نصب قطعات سگمنت عرشه پل چپ‌گرد از بولوار امام علی (ع) به بولوار نمایشگاه و همچنین عملیات کابل‌کشی و تزریق بتن، زیرسازی و آسفالت آن نیز به پایان رسیده است و همزمان با زیرگذر و میدان افتتاح شد.
معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: همچنین در حال حاضر عملیات احداث پل اصلی تقاطع چهار سطحی آزادگان در مسیر مشهد به چناران نیز با عملیات پایه‌گذاری آغازشده و قطعات سگمنت موردنیاز آن نیز در کارگاه درحالی‌که تولید است.
وی اضافه کرد: در کنار آن پایه‌های بتنی چپ‌گرد تقاطع غیر هم‌سطح آزادگان از سمت چناران به بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز در حال اجرا است که در تابستان سال ۱۴۰۰ آماده بهره‌برداری خواهد شد.
کاظمی تصریح کرد: در کنار عملیات اجرایی احداث تقاطع غیر هم‌سطح آزادگان پروژه تعریض پل چهل بازه اجرا و عرض این پل به ۳۶ متر افزایش پیدا خواهد کرد.
بهره‌برداری از فاز اول پروژه ساماندهی بوم پارک کشف رود
همچنین پروژه دیگر امروز ساماندهی بوم پارک کشف رود به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین معضلات زیست‌محیطی پیرامون شهر مشهد و تخلیه فاضلاب‌های خطرناک به رودخانه تاریخی کشف رود در شمال شهر مشهد بود، معضلی که پس از دهه‌ها بی‌توجهی، در آبان ۹۸ با همکاری دستگاه‌های اجرایی مختلف و به فرماندهی شهرداری مشهد برای رفع آن اقداماتی اساسی آغاز شد.
در گام نخست به‌عنوان یکی از حیاتی‌ترین اقدامات، عملیات اجرایی ساخت اولین و بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه سپتاژ کشور آغاز شد تا برای همیشه معضل تخلیه تانکرهای فاضلاب سپتاژ به این رودخانه مرتفع شود.
علاوه بر اقدامات انجام‌شده برای احداث این تصفیه‌خانه، همزمان ظرف مدت ۸ ماه مطالعات مهندسی رودخانه برای ۸۱ کیلومتر از رودخانه تهیه شد و اسناد اجرایی آن در حدفاصل پل شاهنامه تا تقاطع با کنار گذر شمالی در شرق به طول ۳۵ کیلومتر، به همراه درختکاری دو طرف رودخانه به‌عنوان کمربند سبز شمالی مشهد به مساحت بیش از ۳۰۰ هکتار، با مبلغی بالغ‌بر ۱۴۴۰ میلیارد ریال تهیه و برای اجرا به پیمانکار واگذار گردید و در حال انجام است.
پارک جنگلی ۵۰۰ هکتاری ارتفاعات جنوب
پروژه پارک جنگلی ۵۰۰ هکتاری ارتفاعات جنوب نیز بوده است که از سال ۸۴ تا نیمه سال ۹۶ بیش از هزار و ۹۰۰ هکتار درختکاری در این محدوده انجام شد.
همچنین از نیمه دوم سال ۹۶ تا پایان سال ۹۸ بالغ‌بر ۹۰۰ هکتار توسعه فضای سبز با کاشت بیش از ۳۷۰ هزار اصله درخت در این عرصه‌ها صورت گرفت.
گفتنی است با آغاز سال ۹۹ توسعه عرصه‌های سبز در این محدود وارد فاز جدیدی شد؛ برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۲۰۰ هکتار درختکاری در کمربند سبز جنوبی صورت پذیرفت که از اواخر سال گذشته آغاز شد، و با سرعتی مناسب تداوم دارد و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال جاری به اتمام خواهد رسید.
با بهره‌برداری از این دو کلان پروژه زیست‌محیطی تنها در مدت‌زمان ۴ سال بیش از ۲۴۰۰ هکتار توسعه در کمربند سبز شمالی و جنوبی شهر مشهد صورت خواهد گرفت.
مجید خبیری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات