اهمیت نقش کاردان‌ها فنی ساختمان

اهمیت نقش کاردان‌ها فنی ساختمان

http://www.bananews.ir/همه مسئولان اذعان دارند درصد رعایت مقررات ملی ساختمان در روستا‌ها بیشتر از شهر‌ها است و به جرأت می‌توان گفت دلیل آن حضور کاردانهای فنی ساختمان به عنوان ناظران ساختمان در ساخت و سازهای روستائی می‌باشد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور با بیان اینکه چرا تا امروز از کاردان‌های کشور در امر ساخت و ساز به صورت بهینه استفاده نشده است، گفت: دلیل آن را باید در نوع نگرش مسئولان امر به موضوع ساختمان جستجو کرد.

عباس ذاکری افزود: با مطالعه قانون نظام مهندسی و آئین نامه اجرائی آن و همچنین دستورالعمل‌های مربوطه درمی یابیم هرچه جلو‌تر می‌رویم از اهداف متعالی مندرج در ماده ۲ قانون دور‌تر می‌شویم و موضوع ساختمان محوریت خود را از دست می‌دهد و دستورالعملهای و بخشنامه‌های صادره انسان محور و بخشی نگر می‌شود؛ در نتیجه سهم خواهی وبدنبال آن زیاده خواهی پیش می‌آید؛ لذا علت اصلی عدم استفاده بهینه از کاردانهای فنی در امر ساخت و ساز کشور نگاه انحصار گرائی و زیاده خواهی هاست.

ذاکری در مورد نقش کاردانهای فنی در ساخت و ساز از منظر قانون خاطرنشان کرد: نظام مهندسی و کنترل ساختمان برای کمک به تولید یک ساختمان با ویژگی هائی که در ماده ۲ قانون آمده شکل گرفته است. یعنی اقتصادی، ایمن، مقاوم، آسایش با بهره دهی بالا بوده و از نظرحفظ بهره وری، منابع وانرژی در حد استانداردهای تعریف شده باشد که برای رسیدن به این هدف اسباب و لوازمی از قبیل قانون، مقررات، آئین نامه‌ها، استاندارد‌ها، نیروی انسانی متخصص و کارآزموده و دارای تجربه کافی و مصالح نیازمند است. وی در ادامه تصریح کرد: یکی از هفت رکن اصلی نظام مهندسی و کنترل ساختمان، تشکلهای حرفه‌ای، به استناد ماده ۲۸ قانون یعنی مجموعه کاردانهای فنی می‌باشد.

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور افزود: در کل دو تشکل در نظام مهندسی و کنترل ساختمان دیده شده که یکی سازمان نظام مهندسی ساختمان می‌باشد که امور حرفه‌ای مربوط به مهندسان را سازمان دهی می‌کندو به فعالیت آن‌ها در بخش ساختمان نظم و انسجام می‌بخشد و دیگری سازمان نظام کاردانی ساختمان است که امور حرفه‌ای مربوط به کاردانهای فنی و معماران تجربی را که زیرگروه آن می‌باشد سازمان دهی می‌کند.

ذاکری ضعف در قانون را یکی دیگر از علت‌های اصلی عدم حضور مؤثر کاردانهای فنی در پروژه‌های ساختمانی در شهر‌ها عنوان کرد و گفت: قانونگذار بجای اینکه مثل سازمان نظام مهندسی ساختمان در متن قانون، چگونگی شکل گیری تشکیلات حرفه‌ای کاردانهای فنی را قانون گذاری نماید در ماده ۲۸ قانون، تهیه آئین نامه اجرائی آنرا به هیأت دولت موکول کرده که در عرض شش ماه پس از ابلاغ قانون تدوین و ابلاغ شود که این امر بجای شش ماه ۵ سال طول کشید و به تبع آنجایگاه کاردانهای فنی و معماران تجربی در آئین نامه اجرائی قانون هم خیلی کم رنگ و غیر شفاف تعریف شد.

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور در مورد تأثیر حضور کم رنگ کاردانهای فنی و معماران تجربی در ساخت و ساز شهری با بیان اینکه نتیجه ۱۶ سال ساخت و ساز تک محوری (مهندس محوری) در برابر دیدگان همه است، اظهار داشت: خیلی از کار‌شناسان و مسئولان امر اعتراف می‌کنند در حالت خوش بینانه، بیش از ۸۰ درصد ساختمان‌ها از مقاومت کافی برخوردار نیستند.

هر ساله ده‌ها همایش و سمینار تشکیل می‌شود که دلیل این معضل را پیدا کنند. ولی چون ساختارهای فکری و در نتیجه نوع نگرش به موضوع ساختمان درست نیست و بخشی نگری‌ها به افکار مسئولان و مدیران سطوح میانه‌ای حاکم می‌باشد توفیقی حاصل نمی‌شود و مرتب آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها را به نفع بخشی خاص تغییر می‌دهند تا شاید گشایشی حاصل شود؛ که برای نمونه می‌توان به دستورالعمل سازندگان مسکن اشاره کرد. وی در ادامه به تأثیر حضور کاردانهای فنی در ساخت و ساز‌های روستائی اشاره کرد و گفت: همه مسئولان اذعان دارند درصد رعایت مقررات ملی ساختمان در روستا‌ها بیشتر از شهر‌ها است و به جرأت می‌توان گفت دلیل آن حضور کاردانهای فنی ساختمان به عنوان ناظران ساختمان در ساخت و سازهای روستائی می‌باشد.

ذاکری در توضیح مطلب فوق افزود: ولی در ساخت و ساز شهری انجام همه بخشهای مربوطه اعم از طراحی، نظارت و اجرا به دست مهندسان انجام می‌شود و کاردانهای فنی چندان فعالیتی در بخشهای ذکر شده ندارند. وی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته به ازای هر مهندس ناظر سه تکنسین عالی یا کاردان فنی وجود دارد.

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور عنوان کرد: کاردان‌ها با حضور در پروژه‌های می‌توانند بر روند ساخت و ساز نظارت داشته باشند و لازم است از ابتدای کار تا اختتام پروژه، یک کاردان و یک فرد فنی بر روند پروژه نظارت و بر کلیه فرآیند اجرای پروژه نظارت داشته باشد.

ذاکری اظهار داشت: چون کاردان‌های فنی با توجه به تحصیلات دانشگاهی از علم مهندسی برخوردار بوده و با توجه به واحدهای درسی مجهز به تجربه معماران می‌باشند لذا می‌توانند علم مهندسی را با زبان تجربی به معماران و کارگران منتقل کنند و سبب روند صحیح کار بشوند. وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: حضور کاردان‌ها در پروژه‌های ساختمانی می‌تواند تا حد زیادی از تخریب مکرر ساختمان‌ها جلوگیری کند و سبب افزایش بهره وری در استفاده از نیروی انسانی، ماشین آلات ومصالح و همچنین موجب کاهش هزینه ساخت و ساز شود و ساخت یک پروژه براساس نقشه تأیید شده پیش برود.

ذاکری با بیان اینکه با پیگیری‌های انجام شده، آئین تشکیلات حرفه‌ای کاردانهای فنی با موافقت وزیرمحترم راه و شهرسازی و معاونت امور مسکن و ساختمان جناب آقای مهندس صومعلو در اواخر سال گذشته مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت و در ‌‌نهایت توسط هیئت دولت تائید شد، تصریح کرد: در این اصلاحیه صلاحیت کاردان‌ها در اجرا، نظارت و سایر بخش‌ها بررسی، تائید و ابلاغ شد و اصلاحیه آن در تاریخ ۲۷/۲/۹۰ به دفتر مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، وزارت خانه‌ها، و سایر دستگاه‌ها ابلاغ شد.

وی درباره وضعیت کاردان‌ها گفت: مشکل فعلی و اصلی کاردانهای فنی ابلاغ نشدن دستورالعمل تعیین حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال می‌باشد؛ البته این شورا پیشنهاد خود را در این راستا به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده که در حال بررسی است و امیدواریم با تسریع در صدور این دستورالعمل، کاردان‌ها بتوانند نقش اصلی خود را در ساخت و ساز ایفا کنند.

بر اساس این گزارش، از سال ۱۳۷۹ آزمون مقررات ملی ساختمان همزمان با مهندسان برای کاردان‌ها نیز به منظور ورود به حرفه مربوطه برگزار شده و می‌شود و کاردان‌ها عملا به این حرفه ورود پیدا می‌کنند؛ همچنین در سال ۱۳۸۰ آئین نامه تشکیلات حرفه‌ای کاردان‌ها ابلاغ و کانون‌ها در سراسر کشور تأسیس شد که درطول این ده سال تعامل سازمانهای نظام مهندسی با کانون کاردانهای قبلی و سازمان نظام کاردانی ساختمان فعلی با فراز و نشیبهائی همراه بود که امید می‌رود با توجه به ارتقاء جایگاه تشکیلات حرفه‌ای کاردان‌ها از کانون به سازمان، از این به بعد شاهد همکاریهای نزدیک باشند.

 

    نظرات