اقدامات مدیریت شهری مشهد در سخت ترین شرایط  ...

اقدامات مدیریت شهری مشهد در سخت ترین شرایط ...

اقدامات مدیریت شهری مشهد در سخت ترین شرایط اقتصادی کشور بی نظیر است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، بتول گندمی با بیان اینکه همه همت شورای پنجم آن بود که در کسب درآمد از تمرکز تنها بر توان شهروندان مشهدی خارج شده و مطالبات سنوات گذشته و بخش های سرمایه‌گذاری و مشارکت ها را در تامین منابع لازم برای نگهداری و توسعه شهر به کار گیرد، گفت: در این دوره تاکید فراوانی بر حوزه اقتصادی و توان و استعدادهای غیر نقد موجود در شهر داشته و خوشبختانه هر آنچه پیش‌بینی کردیم با اندکی تحمل و اتخاذ تدابیر لازم از جانب شورا محقق شده و در پایان سال ۹۹ اتفاقات بسیار خوبی رقم خورد.

گندمی اظهارکرد: بر اساس گزارش های موجود درآمدهای شهرداری در تمام مناطق با حدود 30 درصد افزایش بر پیش‌بینی‌های بودجه‌ای محقق شده و در واقع تحقق درآمد سال ۹۹، ۱۲۸ درصد بوده است.

وی ادامه داد: از منظر مصارف نیز در بخش توسعه خدمات، افزایش بسیار چشمگیری داشته‌ایم و در حوزه خدمات شهری در حالی‌که با گسترش قابل توجه حجم و وسعت خدمات مواجه شدیم بدون مشکل منابع لازم تامین شد؛ به عنوان مثال وقتی که حوزه وسیعی از معابر خاکی آسفالت می‌شود باید ظرفیت های لازم برای نگهداری و نظافت این معابر جدید ایجاد شود و یا وقتی با توسعه فضای سبز به میزان ۸۰ پارک محله مواجه می شویم این حجم از فضاهای جدید نیازمند اقدامات، نیروها و بودجه لازم برای نگهداری است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد گفت: این توسعه خدمات نیازمند هزینه است و در این دوره با وجود این که این هزینه‌ها تأمین شده اما همچنان دغدغه و تاکید ما بر موضوع صرفه جویی بوده و به طور مستمر در حال بررسی بودیم تا دریابیم در چه پارامترهایی می توان صرفه جویی کرد.

گندمی با تاکید براینکه در ادامه کار نیز در سال ۱۴۰۰ اتمام پروژه ها و ارتقای کیفیت ارائه خدمات شهری به طور جدی در دستور کار است گفت: میزان اعتباری که در پروژه های زیرساختی در طول دوره پنجم هزینه شده در ادوار ۲۰ ساله شورا بی‌نظیر بوده است. ما در فقط سال جاری ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای اتمام خط دو قطار شهری، ادامه خط ۳ و آغاز خط ۴ بودجه در نظر گرفته ایم.

وی افزود: در حوزه پروژه های زیرساختی کارهای بزرگی در این دوره انجام شده مانند پروژه های قطار شهری که تنها مربوط به یک دوره از شورا نبوده و اثرات و ثمرات آن برای مدت طولانی در شهر قابل رویت و استفاده است؛ با تاکید و پیگیری فراوان آغاز عملیات خط ۴ را در فروردین ماه شاهد خواهیم بود و همچنین افتتاح و بهره برداری فاز یک خط ۳ از میدان شهدا تا پایانه مسافربری تا پیش از پایان دوره پنجم انجام می شود و با این بهره برداری مشهد دارای سه خط فعال مترو خواهد بود و ترمینال های ورودی مسافر شهر مشهد توسط شبکه ریلی به هم اتصال می یابند.

به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد، اگر شهرداری تنها به اعتبار تامین شده از اوراق متکی باشد احتمالاً باید تا ده ها سال آینده منتظر تکمیل خطوط در حال اجرا باشیم تا همه تجهیزات و امکانات فراهم شده و خطوط

به بهره‌برداری برسد.

گندمی گفت: اما موضوعی که مورد تاکید شورای پنجم بود استفاده از ظرفیت‌ها و منابع خود شهرداری است چرا که هرگونه تاخیری در اجرا و تکمیل این پروژه ها هزینه‌های بسیار گزافی به شهر و شهروندان تحمیل خواهد کرد لذا همه تلاش و همت ما آن بود که جلوی این زیان‌ها را با تأمین منابع لازم بگیریم و با اخذ تسهیلات بتوانیم سرعت ساخت این زیرساخت ها را افزایش دهیم.

وی با انتقاد از برخی اظهارنظرها در مورد عملکرد مدیریت شهری گفت: در فضای شهر گاهی اظهارنظرهایی از سوی برخی که خود را صاحب نظر می دانند مطرح می شود که موجب تعجب کارشناسان و اعضای شورا بوده است؛ سوال بسیار مهم آن است که آیا این به اصطلاح صاحب نظران در طی بیست سال گذشته در خصوص اقدامات مدیریت شهری، کارنامه و عملکرد و برنامه‌های اجرا شده مطالعه و بررسی داشته‌اند یا خیر؟ آیا فرایند های گذشته را مورد بررسی قرار داده‌اند؟

گندمی خاطرنشان کرد: قضاوت بدون انصاف و قیاس خطای بزرگی است؛ اگر قرار است عملکرد شورای پنجم مورد قضاوت قرار گیرد باید در مقایسه با عملکرد دوره های چهارم و ادوار گذشته باشد و عملکرد ادوار آتی نیز با دوره پنجم سنجیده شود تا مردم به حجم اقدامات صورت گرفته در این دوره پی ببرند.

گندمی اضافه کرد: نباید از نظر دور داشت که شهرداری یک نهاد عمومی است که ابتدا باید برای خود کسب درآمد کرده و سپس هزینه کند، در حالیکه بودجه ای برای آن از سوی دولت اختصاص داده نمی‌شود.

وی همچنین گفت: مهمترین دغدغه همواره در شورای پنجم با وضعیتی که از سال ۹۷ در حوزه اقتصاد کلان رخ داده چگونگی کسب درآمد با وجود وضعیت سخت اقتصادی بود، با وجود برنامه هایی که به مردم وعده داده بودیم کسب درآمد کاری بسیار سخت و دشوار بود.

گندمی با بیان اینکه شرایط بسیار سخت اقتصادی موجود و مشکلات و چالش هایی که مدیریت شهری در دوره پنجم با آن مواجه بود باید در تحلیل عملکرد شورا مدنظر قرار گیرد، گفت: ادوار گذشته مشکلات سنگین دوره پنجم را نداشتند؛ مثال ساده آن جهش نرخ دلار از ۴۰۰۰ تومان به ۲۵ هزارتومان به عنوان یکی از مشکلات عجیب این دوره بود. ما در این شرایط سخت این اقدامات و عملکرد را به ثبت رساندیم لذا این موارد باید در مقایسه ها، قضاوت ها و نمره دادن ها مد نظر قرار گیرد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات