تخلیه یکباره مخزن سد «چَلوگهره» هرمزگان واقعیت ندارد/ حفره درون مخزن مربوط به دریچه تخلیه‌گر تحتانی است

تخلیه یکباره مخزن سد «چَلوگهره» هرمزگان واقعیت ندارد/ حفره درون مخزن مربوط به دریچه تخلیه‌گر تحتانی است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "جمشید عیدانی" اظهار کرد: سد چلوگهره واقع در 100 کیلومتری شهر بندرعباس، در تراز نرمال توانایی ذخیره 6.9 میلیون متر مکعب آب را دارد.
وی عنوان کرد: شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان در سال 1398، بهره‌برداری سد چلوگهره را از سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بر عهده گرفت و پس از وقوع سیلاب دی ماه سال 1398، این سد به تراز نرمال خود که 6.9 میلیون متر مکعب است رسید.
عیدانی ادامه داد: اینکه در فضای مجازی، خالی شدن یکباره آب سد به حجم 10 میلیون متر مکعب مطرح می‌شود، کذب است و حفره موجود در تصویر منتشر شده در فضای مجازی مربوط به دهنه تخلیه‌گر تحتانی سد است.
وی با اشاره به تلفات و نفوذ آب به عنوان دلایل اصلی خشک شدن سد چلوگهره، خاطرنشان کرد: با وجود کاهش شدید بارندگی در استان هرمزگان و در پی آن کاهش میزان آورد سد، خشک شدن دریاچه آن پس از مدتی قابل انتظار و طبیعی است و تنها پس از خشک شدن دریاچه، دریچه تخلیه‌گر تحتانی نمایان شده است.
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان گفت: بر اساس گزارش‌های ارائه شده توسط کارشناسان شرکت، حجم سد پس از محاسبه تلفات، کمتر از 4 میلیون متر مکعب بود؛ که بخشی از این مقدار نیز به صورت مستمر در طول سال به زمین نفوذ کرده و باعث خشک شدن دریاچه این سد شده است.
​عیدانی با اشاره به کاهش شدید بارندگی در مقایسه با سال گذشته، اظهار کرد: با توجه به شرایط پیش آمده، مدیریت مصرف در میان مصرف کنندگان منابع آبی از جمله کشاورزان، صنعتگران و مصرف کنندگان آب شرب یک ضرورت محسوب می‌شود.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات