گزارش خبری جلسه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر رشت

گزارش خبری جلسه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر رشت

گزارش خبری جلسه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر رشت
..
در چهل و ششمین جلسه تلفیق شورای اسلامی شهر رشت مطرح شد:
رمضانپور نرگسی: روند تکمیل پروژه های در اولویت مانند پروژه های نیمه تمام و در دست اقدام تسریع گردد تا شاهد بهره برداری این پروژه ها قبل از اتمام شورای پنجم باشیم.
حاجی پور: این شوراست که برای شهرداری تکلیف تعیین می کند نه شهرداری برای شورا
علوی: پیشنهاد می کنم کمیسیونهای شورا با توجه به محدودیتهای موجود، با محوریت پروژه های در اولویت شورا تشکیل و پیگیری شود.
عاقل منش: ردیف های تکمیلی اعتباری برای اتمام پروژه سرچشمه که انجام آن سی سال به درازا کشیده است تخصیص داده شود .
به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر رشت چهل و ششمین جلسه کمیسیون تلفیق در روز یکشنبه مورخ 1400/1/22 ساعت 11:00 کار خود را آغاز کرد.
در آغاز جلسه رمضانپور نرگسی رییس شورای اسلامی شهر رشت ضمن عرض خیر مقدم به اعضاء شورا، معاونین و مدیران شهرداری حاضر در جلسه بیان داشت: در سال 99-98 و در زمان ریاست شورایی جناب آقای حاجی پور نظر ایشان بر این بود که از 265 پروژه که در بودجه تعریف شده و طبعا برای هر پروژه نیز رقمی تخصیص داده شده است نمی توان برای تمامی پروژه های تعریقی خروجی مطلوبی داشت. لذا ایشان دستور دادند چند پروژه را در اولویت قرار دهیم و از ردیف های دیگر کمبودها را جبران کنیم که در نتیجه برخی پروژه های مهم ؛ مانند ژ- 5، خیابان 8 دی و بازسازی و نوسازی ساختمانهای تاریخی به سازمان سرمایه گذاری سپرده شد.
رمضانپور نرگسی در ادامه جلسه بیان داشت: برای بازگشایی انتهای خیابان عاطفی، خیابان قند و شکر پیشنهاد دادیم روند انجام کار تسریع گردد. پیش بینی اعتبار تعریض معبر جاده لاکان، اعتبار مربوط به بازگشایی رودخانه گوهر رود، پیش بنی اعتبار آب نمای بوستان ملت، اعتبار خرید ماشین آلات برای روزهای بحران، پیش بینی اعتبار ایستگاه آتش نشانی مسکن مهر، پیش بینی اعتبار تعریض میدان امام علی (ع) پیش بینی اعتبار بازگشایی خیابان سرچشمه، تامین اعتبار خیابان شهدا، تامین اعتبار مربوط به احداث باغ گل و گیاه و بازگشایی خیابان آیت الله احسانبخش که جزو پروژه های در دست اقدام، نیمه تمام و یا نزدیک به بهره برداری هستند پس از تشریک مساعی و بررسی های صورت گرفته توسط اعضاء محترم شورای دستورات لازم به شهرداری ابلاغ گردید.
رمضانپور نرگسی در بخش دیگری از صحبتهاش افزود: مرکز دیتا سنتر بسیار مهم است و با توجه به هزینه هایی که برای آن انجام شده نمی توان آن را به حال خود رها کرد. باید در سال 1400 روی آن تمرکز کنیم تا مشکلات مربوط به آن حل شود.
حاجی پور رییس کمیسیون حمل، نقل و ترافیک شهری در ادامه بیان داشت: توجه به دو نکته اساسی بسیار مهم است. یکی اینکه آیا ما باید به جناب آقای شهردار و شهرداری بگوییم چه کاری انجام دهند؟ یا اینکه شهردار و شهرداری به شورا بگویند که چه کاری انجام دهد؟
حاجی پور در ادامه صحبتهایش افزود: متاسفانه شهرداری پروژه های زیادی را جهت اجرا تا پایان سال به ما معرفی می کند ولی النهایه آنهایی را که خود به دنبال انجامش است را انجام میدهد. 2 الی 3 سالی است که بیشترین هزینه را برای هدایت آبهای سطحی می دهیم و تا حدود زیادی هم مشکلات مرتبط به این حوزه بویژه در مناطقی که دچار وضعیت بحرانی و حاد بوده اند حل شده است تنها در یک محل 60 الی 70 میلیارد هزینه کرده ایم که تنها سی الی چهل خانوار در آن محل سکونت داشته اند. اولویت پروژه ها را شورا تشخیص می دهد شهرداری نباید به ما تکلیف کند که چه کاری انجام دهیم.
حاجی پور در بخش دیگری از اظهاراتش بیان داشت: رشت جزو 6 شهر کشور است که، کد گذر واژه دارد. آقای جعفری رییس فاوای کشور طی تماسی تلفنی که با بنده داشته اند اظهار داشتند، ما هر شهری از شهرهای کشور که می رویم می گوییم، بروید رشت را الگوی خود قرار دهید. پس حتما باید قدر داشته های خود را بهتر بدانیم. در حال حاضر صد و ده دستگاه دوربین را مکلف شدند در سطح شهر نصب کنند و بیش از پنجاه دستگاه نیز تا کنون نصب شده است. واقعیت این است که ما برای نگهداری این دستگاه ها می باید هزینه کنیم.
رییس کمیسیون حمل، نقل و ترافیک شهری شورای شهر رشت در پایان اظهاراتش بیان داشت: ما باید کارهایی را انجام دهیم که نتیجه اش را ببینیم تا شیرینی و حلاوتش را به کام مردم برسانیم. بهتر است که تعداد پروژه ها را محدود کنیم و روی پروژه های نیمه کاره تمرکز و آن را به پایان برسانیم.
حاجی پور در بخش پایانی اظهاراتش و خطاب به شهردار افزود: مگر میشود مدیری را که در منطقه خود 370 میلیارد تومان درآمد کسب کرده را به توصیه فلان دستگاه برداشت برای بار دیگر به شما تذکر می دهم که شما برای ما تکلیف تعیین نمی کنید ما برای شما تکلیف تعیین می کنیم .
علوی رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت در ادامه چهل و ششمین جلسه تلفیق بیان داشت: پیشنهاد می کنم جلسه تلفیق با اولویت پروژه های مد نظر شورا پیگیری شود. با توجه به اینکه نتوانستیم مبلغ بودجه عمرانی را تا حد قابل قبولی افزایش دهیم. با وضع موجود بهتر است پروژه های در اولیت و یا نیمه تمام را در دستور کار شورا قرار دهیم. از اینرو تاکیید می گردد پروژه هایی مانند بازگشایی خیابان قند و شکر را بنابر قولی که جناب شهردار داده اند، درآمد حاصل از محل فروش املاک را روی خرید ملک متمرکز نمایند . امیدوارم بنابر نظر جناب شهردار کار مربوط به خیابان قند وشکر ظرف یک ماه آینده انجام شود.
علوی در ادامه صحبتهایش بیان داشت: در بحث بازآفرینی یکی از ایرادات اساسی عدم وجود برنامه ریزی مدون و منظم برای جذب بودجه بوده است. انتظار ما این بود که معاونت حمل، نقل و امور زیربنایی مستقیما در این حوزه ورود کند. قبلا هم گفتم که اگر اعتبارات جذب نشود کارها به سرانجام نخواهد رسید.در خصوص 2 الی 3 طرح هم قبل از سفر آقای عبوری صحبت شد و مقرر گردید مطالعات آن انجام و در خصوص چگونگی تامین بودجه آن، ردیف به ردیف موضوعات مدنظر مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
علوی در ادامه صحبتهایش افزود: حتما بند 11 در ضوابط بودجه آورده شود تا در خصوص تملک زمین های با ارزش، سرمایه دار زمین های با ارزش را برای شهرداری خریداری کند. برای آسفالت مسیر جاده لاکان قرار بر این بود مسافت 3 کیلومتر انجام شود چون شهرداری 4 سال روی آن مسیر کار کرده و زیر سازی های لازم را نیز انجام داده است. اما لازم است برای تکمیل و بهره برداری آن ردیف جداگانه ای به میزان پیشنهادی 5 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شود.
علوی در ادامه اظهاراتش بیان داشت: در خصوص خرید ماشین های عملیاتی برای سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری پیشنهاد می گردد 10 میلیارد تومان جهت خرید دو دستگاه بیل بکهو و یک دستگاه لودر تخصیص داده شود. تا در بحرانها کارایی آن بیشتر به چشم بیآید و این در حالی است که پیشنهاد ما قبل از این، تخصیص بیست میلیارد تومان بوده است و می باید در این خصوص پس از مشاوره با معاونت محترم عمرانی تصمیمات نهایی اخذ گردد.
رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت در بخش دیگری از اظهاراتش بیان داشت: جمع آسفالت و قیر سازمان عمران با توجه به بودجه 13 میلیاردی و 34 میلیارد تومان تخصیص داده شده به آسفالت مناطق 47 میلیارد تومان میشود که با احتساب 8 میلیارد، جمعا به 55 میلیارد تومان جهت آسفالت مناطق و سازمان عمران می رسد، پیشنهاد می گردد 5 میلیارد دیگر جهت مسیر لاکان به آن افزوده شود تا این مقدار به 60 میلیارد تومان برسد و روند انجام کار نیز تسریع گردد. با توجه به ضرورت پیش برد پروژه های عمرانی تا پایان فروردین دوستان حوزه عمران برنامه ریزی های لازم و مباحث مربوط به فراخوان و ... را انجام دهند تا در روزهای آغازین تابستان کارهای عمرانی در سطح شهر آغاز گردد.
سرعت پروژ ه های عمرانی می باید بالا رود چرا که متاسفانه ما محله ای نداریم که در خصوص آسفالت دچار مشکل نباشد وضعیت آسفالت شهر رشت افتضاح است و لکه گیری های انجام شده با توجه به کیفیت و جنس آسفالت تنها تا 6 ماه جوابگو خواهند بود از اینرو با توجه به بودجه موجود برای آسفالت باید فکری اساس کنیم.
علوی در بخش پایانی اظهاراتش خطاب به سرپرست مدیریت برنامه و بودجه شهرداری رشت بیان داشت: دانشسرا جزو مصوبات شوراست و تا ردیف جداگانه ای برای آن تعیین نگردد کاری انجام نمی گیرد از اینرو برای دانشسرا ردیفی جداگانه با پیش فرض 7 میلیارد تومان نوشته شود. و این تعیین ردیف برای دیگر بناهای تاریخی شهر رشت نیز می باید انجام شود.
راه اندازی لاین دوچرخه سورای از فلکه رازی تا مدرسه تیزهوشان به مسافت 5 کیلومتر با مشارکت اداره راه و انجام کارهای مربوط به مطالعات و اجرای آن از دیگر مواردی بود که رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری به آن اشاره داشت.
عاقل منش دیگر عضو شورای شهر حاضر در بخش دیگری از جلسه تلفیق ضمن آرزوی سلامتی برای سردار حق بین بیان داشت: پروژه سرچشمه بیش از 30 سال است که به سامان نرسیده است .می باید ردیف اعتباری تکمیلی به آن اختصاص داده شود تا کار آن به پایان برسد.
عاقل منش در ادامه صحبتهایش بیان داشت: در خصوص رصدخانه طی چند روز آینده و تا تاریخ بیست و هشتم همین ماه پاکتهایش باز می شود . جهت تکمیل و تجهیز این مجموعه حدود 1/5 میلیارد تومان دیده شده بود حال آن که امسال فقط 20 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. ما یکسال را به اتمام رساندیم و 1/5 میلیارد تومان هم از دست رفت. ولی از آنجایی که قرار است اقلام خریداری شود می باید مبلغی به آن تخصیص داده شود تا فاز اول رصد خانه قابلیت بهره برداری داشته باشد.
عاقل منش در بخش پایانی اظهاراتش به تسریع در تکمیل پروژه های زرجوب و خیابان عاطفی اشاره داشت.
رضایی نسب سرپرست معاونت حمل و نقل و امور زیر بنایی شهرداری رشت در ادامه جلسه بیان داشت :
بودجه عمرانی با توجه به اولویتهای هر حوزه در بحث ترافیک، حمل و نقل و عمرانی با در نظر گرفتن سیر صعودی قیمتها، با کمبود اعتبار در تک تک ردیف ها روبرو هستیم. برای برخی از پروژه های ضروری اعتبار کافی دیده نشده است. مثلا در خصوص پروژه تکمیل و تجهیز رصدخانه که به مناقصه هم گذاشته شده است در بودجه 20 میلیون تومان دیده شده.
رضایی نسب در ادامه افزود: از شورای محترم درخواست میکنم که این مبلغ تا 1/5 میلیارد تومان افزایش داده شود تا بتوانیم پروژه مذکور را به بهره برداری برسانیم. در خصوص مرکز دیتا سنتر، در سال اول 20 میلیارد تومان و در مجموع 50 میلیارد تومان برآورد هزینه های اجرایی و آغاز کار می باشد فلذا با 8 میلیارد تومان مصوب، قابلیت انجام و اجرا نخواهد داشت.
رضایی نسب در بخش پایانی اظهاراتش بیان داشت: در خصوص ردیف های اعتباری مربوط به ساماندهی ورودیهای شهر رشت که البته برای برخی نیز اقداماتی انجام شده با کمبود روبرو هستیم بویژه ولی برای ورودی رشت از سمت جاده تهران این نقصان چشم گیر تر است. ردیف اعتباری تخصیصی برای ساماندهی دوربینهای رشت مبلغ 10 میلیون تومان است که بسیار کم و ناچیز است.
در خصوص بحث مربوط به ساماندهی آبهای سطحی تنها مبلغ 11/5 میلیارد تومان تخیص داده شده که بسیار ناچیز است و ما در این حوزه به 40 تا 50 میلیارد تومان بودجه نیازمندیم . همچنین برای دیواره حاشیه رودخانه ها مانند لاکان 1/5 میلیارد در مرکز دیده شده است که می باید تصحیح شود. 8 میلیارد نیز برای عمارت میرزا خلیل رفیع بودجه پیش بینی شده است که از این میزان 3 میلیارد بر ضمه اداره کل میراث و تامین باقی آن بر عهده شهرداری میباشد .
چراغی سرپرست مدیریت برنامه و بودجه شهرداری در ادامه بیان داشت: بودجه سال 1400 پس از اصلاحاتی به 1250 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که این بودجه 38 درصد افزایش را نسبت به بودجه سال 99 داشته است و از این میزان مقدار 8 میلیارد تومان برای دیتا سنتر اختصاص داده شده است .
چراغی افزود: میزان بودجه عمرانی 690 میلیارد تومان در نظر گرفته شد که معادل 55 درصد بودجه را به خود اختصاص داد و 45 درصد هم جاری بوده است در حوزه عمرانی نسبت به سال قبل 32 درصد افزایش و در جاری هم 50 درصد افزایش داشته ایم که از این مقدار 275 میلیارد تومان هزینه پرسنلی و 285 میلیارد تومان به هزینه های بازنشستگی تخصیص داده شده است.
سرپرست مدیریت برنامه و بودجه شهرداری در بخش پایانی اظهاراتش بیان داشت:
برای بناهای تاریخی ردیف هایی جداگانه داریم که از بین 1/200 میلیارد تومان برای میدان ساعت و 2 میلیارد تومان برای فرهنگ و هنر و 500 میلیون تومان برای عمارات میرزا خلیل رفیع تخصیص داده شده اشت.
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر رشت

    منبع خبر

    شورای شهر رشت

    شورای شهر رشت یک شورای شهر در شهر رشت می باشد

      نظرات