ضرورت همراهی مسئولان و کشاورزان گیلانی در استفاده بهینه از آب

ضرورت همراهی مسئولان و کشاورزان گیلانی در استفاده بهینه از آب

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "ارسلان زارع" در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران گیلان با دستور جلسه بررسی وضعیت منابع آبی با محوریت تأمین آب کشاورزی که با حضور فرمانداران از طریق ارتباط تصویری برگزار شد، با اشاره به آغاز فصل زراعی تولید محصول راهبردی برنج به عنوان یکی از تولیدات اصلی گیلان گفت: پربارش بودن استان نباید منجر به غفلت از بروز احتمالی تنش آبی شود، چراکه کاهش 32 درصدی بارش طی سال گذشته خصوصاً در فصل زمستان و فروردین ماه سال جاری نسبت به سال ماقبل و 22 درصد نسبت به بلندمدت، نگران‌کننده است.
وی با بیان اینکه کاهش 40 درصدی بارش‌ها در مناطق بالادست این نگرانی را مضاعف می‌کند، افزود: بر اساس پیش‌بینی هواشناسی میزان بارش‌ها در روزهای پایانی فروردین‌ و همچنین اردیبهشت و خرداد، فراتر از میانگین سال‌های گذشته نیست.
استاندار گیلان به افزایش 2 درصدی دما و پیش‌بینی برای تداوم گرما طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد اشاره و خاطرنشان کرد: صرفه‌جویی در مصرف آب برای مدیریت بهینه فصل زراعی، تنها با همراهی و وفاق مسئولان و کشاورزان عملی می‌شود.
وی همچنین بر لزوم پرهیز از بخشی نگری به موضوع تأمین آب کشاورزی تأکید و با بیان اینکه موعد رهاسازی آب از سد بر اساس محاسبات دقیق صورت گرفته، تصریح کرد: کشاورزان بر اساس برنامه ابلاغی و تقویم زمانی تعیین شده جهاد کشاورزی، نسبت به نشای برنج اقدام کنند.

استاندار گیلان با تأکید بر لزوم کاهش وابستگی به سد سفیدرود با اتکا به آب‌های سطحی موجود در استان و نیز کاهش آب مصرفی شالیزارها با افزایش بازدهی و بهره‌وری اظهار داشت: با بهره گیری از سدهای لاستیکی و مخزنی کوچک و ظرفیت مستعد آب بندان‌های موجود در استان، می‌توان نزولات جوی که به دریا ریخته می‌شود را حفظ و به ذخیره سازی آب اقدام کرد.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات