تابستان بسيار سختي برای تامین برق، پيش‌رو داريم/ محدودیت استفاده از پتانسيل نيروگاه‌هاي برق‌آبي به‌دلیل كاهش بارندگي‌ها

تابستان بسيار سختي برای تامین برق، پيش‌رو داريم/ محدودیت استفاده از پتانسيل نيروگاه‌هاي برق‌آبي به‌دلیل كاهش بارندگي‌ها

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "غلامعلي رخشاني مهر" در گفت‌وگو با شبكه خبر افزود: امسال شاهد كاهش 30 تا 35 درصدي بارش‌ها هستيم كه همين موضوع باعث شده تا به همين مقدار نيز از ظرفيت توليد برق نيروگاه‌هاي برق‌آبي كاهش يابد.
وی در پاسخ به اين كه آيا تابستان سختي را پيش بيني مي‌كنيد، تاكيد كرد: تابستان امسال سخت نيست، بسيار سخت است؛ چرا كه علاوه بر كاهش بارندگي‌ها و محدودتر شدن استفاده از پتانسيل نيروگاه‌هاي برق‌آبي، شاهد افزايش دما، شرايط كرونايي كشور، استفاده غيرمجاز از برق براي استخراج رمز ارز و... هستيم كه همگي باعث شده تا تراز توليد و مصرف به‌هم خورده و منفي باشد.
معاون هماهنگي توزيع توانير در ادامه با بيان اينكه از هم اكنون در حال آماده شدن براي گذر از تابستان سخت امسال هستيم، گفت: برنامه‌ريزي‌ها به اين منظور از سال گذشته انجام و پيش‌بيني‌ها بر اساس سنجش شاخص‌ها صورت گرفته است.
وي با تاكيد بر اينكه نيازمند برنامه‌ها و اقدامات فراگير براي مديريت بار تابستان هستيم، افزود: در راستاي اقدامات فراگير و در قدم نخست، به مبارزه با رمز ارزهاي غيرمجاز رفته‌ايم و تمام تلاش خود را براي جمع آوري مراكز و دستگاه‌هايي كه در منازل به صورت فردي به‌كار گرفته شده و از برق غيرمجاز براي استخراج رمز ارز استفاده مي‌كنند، به‌كار خواهيم گرفت.
رخشاني مهر با اشاره به اين كه در همين گام به تعديل روشنايي معابر و جاده‌هاي بين شهري پرداخته‌ايم، يادآور شد: تعديل روشنايي‌ها به معني خاموش كردن همه روشنايي‌ها نيست و به طور مشخص در اين طرح، به دنبال يك درميان كردن روشنايي‌ها هستيم.
وي در عين حال تاكيد كرد: برق نقاط حادثه‌خيز تعديل نخواهد شد.
معاون هماهنگي توزيع توانير همچنين به پتانسيل ادارات و دستگاه‌هاي دولتي نيز در كاهش مصرف پرداخت و اظهار داشت: امسال براي نخستين بار، دستگاه‌هاي اداري موظف شده‌اند كه برق مصرفي خود را 50 درصد در ساعات اداري كاهش و ميزان مصرف برق خود را در ساعات غيراداري به 10 درصد برسانند.
رخشاني مهر با اشاره به ضرورت انجام اينگونه كارها و اجراي چنين برنامه‌هايي براي گذر از پيك تابستان گفت: در فروردين ماه اخیر، شاهد افزايش 5 درصدي دماي هوا و 22 درصدي مصرف برق بوديم كه در نوع خود بي‌سابقه بود.
وي ورود زودهنگام چاه‌هاي كشاورزي به مدار مصرف و افزايش مصرف برق صنايع را از ديگر دلايل بالا رفتن مصرف برق دانست و تصريح كرد: هر يك درجه افزايش دماي هوا، افزايش حداقل يك‌هزار مگاواتي مصرف برق را در كشور به دنبال دارد.
وي در مواجهه با اين پرسش كه آيا با توجه به اين شرايط سخت، در تابستان دچار خاموشي خواهيم شد يا خير؟ پاسخ داد: از آنجا كه 24 هزار مگاوات از مصرف 60 هزار مگاواتي برق كشور در اوج تابستان به سيستم‌هاي سرمايشي اختصاص دارد، در صورتي كه مشتركان تنها دو نكته تنظيم درجه كولرهاي گازي روي عدد 24 و استفاده از دور كند كولرهاي آبي را مد نظر داشته باشند و به آن عمل كنند، دچار خاموشي نخواهيم نشد.
معاون هماهنگي توزيع توانير همچنين به ساير راهكارهاي مديريت مصرف برق در تابستان نيز پرداخت و اظهار داشت: استفاده نكردن از وسايل پرمصرف برقي در ساعات‌هاي گرم روز و بكار گرفتن اين دستگاه‌ها در ساعت‌هاي پاياني شب يا ابتدايي صبح و بهره‌گيري از نور طبيعي روز، از ديگر عوامل مهمي است كه مي‌تواند در كاهش مصرف برق بسيار موثر باشد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات