اجرای سریع پروژه‌های کلان ترافیکی مشهد خدمت به  ...

اجرای سریع پروژه‌های کلان ترافیکی مشهد خدمت به ...

اجرای سریع پروژه‌های کلان ترافیکی مشهد خدمت به بیت‌‌المال است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، مسعود ریاضی با بیان اینکه در دنیای امروز توسعه نقشه‌های ترافیکی براساس ایجاد تقاطع‌ها و زیرگذرها و پل‌ها تقریبا منسوخ شده و کشورهای پیشرفته به سمت پیاده‌مداری و انسان محوری در شهرها درحال حرکت هستند، گفت: نکته قابل توجه آن است که شهرهای ما نسبت به نرم جهانی تفاوت‌هایی دارند از جمله آنکه حجم ورود و خروج اتومبیل به شهرها با میانگین های استاندارد جهانی متفاوت است. در کشور ما اتومبیل زیادی تولید می‌شود اما تعداد چندانی از اتومبیلها از چرخه ترافیکی خارج نمی شوند. لذا شریان‌های ترافیکی شهر به رگ های مسدود شده‌ای می‌مانند که باید برای باز کردن آنها تلاش کرد.


به گفته وی، ازطرفی اتفاقاتی که تاکنون در حوزه‌ی ترافیکی شهر مشهد رخ داده با همین رویکرد بوده و تماماً در مطالعات جامع ترافیکی شهر پیش بینی شده بوده و برای انجام آن ها الزام داشته‌ایم. البته از آنجا که هزینه‌ها و قیمت ساخت در کشور ما به طور روزمره رو به افزایش است و شاهد هستیم در برخی پروژه‌ها هزینه‌های اجرا و هزینه تمام شده نسبت به ابتدای دوره شورای پنجم بین ۴ تا ۵ برابرافزایش داشته لذا سرعت بخشی به اجرای پروژه های حیاتی ترافیک مانند چپگرد هاشمی رفسنجانی، تقاطع چهار سطحی آزادگان وتقاطع غیر همسطح مجیدیه کاملاً توجیه‌پذیر و در واقع تسریع در آغاز، اجرا و تکمیل پروژه های کلان شهری به نفع بیت المال و به نحوشهروندان مشهدالرضا(ع) خواهد بود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد با تاکید براینکه در اجرا و توسعه مدهای حمل و نقلی شهر بر همه بخش‌ها از جمله حمل و نقل پاک و حمل و نقل عمومی تمرکز داشته‌ایم، گفت: امروز حمل و نقل عمومی و انسان محور در شهر مشهد نسبت به گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده اما هنوز از آنچه انتظار داشتیم عقبیم.

ریاضی ادامه داد: به هر حال موضوع توسعه شهر از منظر حمل و نقل و در مد های حمل و نقلی متفاوت علاوه بر همه شرایط تاثیرگذاراز شرایط کلان کشور نیز اثر پذیر است. ما نمی‌توانیم بر روند تولید خودرو در کشور تاثیر بگذاریم و یا امکان مدیریت اقتصاد کلان کشورو تامین اعتبارات مناسب برای توسعه و تکمیل خطوط مترو از اختیارات ما خارج است.


وی درخصوص تامین اعتبارات اظهار کرد: تامین اعتبار و توسعه حمل و نقل عمومی و خطوط اتوبوسرانی نیز چندان در ید اختیارات مدیریت شهری نیست. اگر نه اراده فنی مدیران شهر خارج از آن نبوده که حمل و نقل عمومی مهم است و باید توسعه پیدا کند لذا این یک مسئله ریاضی و منطقی است نه یک مسئله اعتقادی.


رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان اینکه هر گروه دیگری پس از ما روی کار بیاید این روند را ادامه خواهد داد، افزود: به هر حال هر گروهی که به عنوان مدیریت شهری روی کار بیاید قاعدتاً تمایل دارد شبکه اتوبوس شهر را توسعه دهداما اینکه بتواند در این کشور اتوبوس تهیه کند داستانی متفاوت است.


به گفته ریاضی، البته متاسفانه در حمل و نقل پاک و مد انسان محور مقاومت هایی وجود داشت و همچنان وجود دارد. از جمله در بحث احداث پیاده راه ها در گوشه و کنار شهر، اما به هرحال اعتباری که برای ایجاد پیاده‌راه‌ها در شهر بوده در این دوره نسبت به ادوار گذشته افزایش چشمگیری داشته ولی افزایش هزینه‌ها و نرخ تورم مشکل بزرگی است و دلیل اصلی آن که هنوز رقم قابل توجهی به فضاهای پیاده راهی و پیاده محوری در شهر اضافه نشده چند برابر شدن نرخ‌ها و هزینه‌ها بوده که تقویت اعتبارات این حوزه از جانب مدیریت شهری را کم اثر کرده است.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات