مهمان ناخوانده ایرلاینها، نیامده بازگشت؟
وضعیت برقراری پروازهای داخلی برای قطر ایرویز که درپی پیشنهاد افزایش پروازهای این شرکت از ۲۱ به ۷۰ پرواز، مطرح شد همچنان نامشخص است و شنیدهها حاکی از آن است که این شرکت درحال برسی شروط ایران دراینباره است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) هواپیماهای قطر باید تحت نام یکی از چهار شرکت هواپیمایی ماهان، آسمان، هما و نفت پرواز کنند و بلیت آنها از طریق این چهار شرکت به فروش برسد؛ همچنین قرار بود این هواپیماها با سوخت ۷۰۰ تومان فعالیت کنند و به دلیل قیمت سوخت تا حداکثر ۲۵ درصد افزایش قیمت بلیت داشته باشند.
بر این اساس اگرچه برقراری پروازهای داخلی توسط شرکت هواپیمایی قطری برای عدهای خوشایند بود و برخی کارشناسان ایرادی به ورود آنها به کشور وارد نکردند اما در بدو امراین پیشنهاد به مذاق سایر شرکتهای هواپیمایی داخلی خوش نیامد و اعتراض آنها را در پی داشت به طوریکه شرکت هواپیمایی قطر را به منزله مهمان ناخواندهای دانستند که میتوانست تیشه به ریشهشان بزند.
در اینباره مهندس فرهاد پرورش- مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران- چندی پیش با اشاره به اینکه شرکت هواپیمایی قطر در حال بررسی بوده و هنوز جوابی نداده است، اضافه کرد: در صورتی که شرکتهای قطری تمام پروازهای داخلی را انجام دهند شرکتهای هواپیمایی با مشکل برخورد میکنند و نابود میشوند اما قرار نیست که چنین اجازهای داده شود.
اکنون سه ماه از مطرح شدن این امر میگذرد و دیگر خبری از ورود هواپیماهای قطری نیست و اگرچه مسوولان از اظهارنظر در اینباره خودداری میکنند اما شنیده میشود که قطرایرویز در حال فکر کردن به پیشنهاد ایران مبنی بر برقراری پروازهای داخلی است که در صورت تمایل به انجام این پروازها باید اقدام به تعریف شبکه پروازی کند.
در اینباره یک کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی با بیان اینکه بهتر است هواپیماهای قطری به صورت استیجاری در کشور فعالیت کنند، اظهار کرد: با توجه به اینکه ایران تحریم است، در صورتی که توافقهایی برای ورود این هواپیماها به کشور صورت بگیرد، به نفع ما خواهد بود.
وی افزود: با این روش ما بهرهبردار خواهیم بود اما خدمه و خلبان پرواز با آنها خواهد بود و این همان کاری است که اوایل دهه ۷۰ یا توپولوفهای روسیه انجام شد.
به نظر می رسد ورود هواپیماهای قطری به کشور بتواند موجب رقابت ایرلاینهای داخلی با ایرلاین قطری و در نتیجه ارتقای خدمات شرکتهای داخلی را شود البته باید توجه کرد که با توجه به مشکلات این شرکتها با تحریمهای اعمال شده در این بخش دولت باید حمایت بیشتری از این بخش داشته باشد.
نظرات