کاهش تلفات ناشی از تصادفات در مشهد با استاندارهای  ...

کاهش تلفات ناشی از تصادفات در مشهد با استاندارهای ...

کاهش تلفات ناشی از تصادفات در مشهد با استاندارهای جهانی همخوانی ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، مسعود ریاضی در نطق پیش از دستور صد و بیست و هشتمین جلسه صحن علنی شورا، به مناسبت روز ملی ایمنی حمل و نقل گفت: این روز نه برای تبریک که برای تحذیر و پرهیز دادن است. با کنکاش در آمار تلفات ترافیکی متوجه می‌شویم هر کاری در این حیطه انجام شود ضروری و از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: در آموزه‌های دینی ما بر ضرورت حفظ جان مردم تاکید فراوان شده تا آنجاکه در قرآن کریم آیه‌ای وجود داشته که بیان می‌کند اگر یک نفر به ناحق کشته شود به مانند این است که همه مردم جهان کشته شده اند و اگر یک نفر احیا شود به منزله آن است که همه مردم جهان احیا شده‌اند. پس مسئله جان موضوعی بسیار با اهمیت در فرهنگ ما به شمار می‌رود. اولین مصرع شاهنامه نیز با جان شروع می‌شود پس از دیرباز در فرهنگ ملی و مذهبی ما جان مقوله مهم و حیاتی تلقی شده است. منظور روز ایمنی حمل و نقل نیز تاکید اصلی بر جان آدمیان است.

آمار روشنگر مسیر
وی افزود: آمارهای واضح و در دسترس در خصوص حمل و نقل و سوانح به راحتی تکلیف ما را در باب ایمنی حمل و نقل و مسئولیت های اساسی ما مشخص می کند. تلفات ناشی از تصادفات در جهان سالانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد ادامه داد: در ایران این رقم ۱۶ هزار نفر بوده که در مقایسه به این نتیجه می رسیم آمار در کشورمان حدود ۵۰ درصد از میانگین جهانی بالاتر است. عمده تلفات و در واقع عامل اول مرگ و میر افراد سنین ۵ تا ۲۹ سال تصادف است. درواقع تصادف مقوله‌ای جوان کش به شمار می رود و نوک پیکان آن متوجه جوانان است. از این نظر نیز این موضوع مسئله ای پر اهمیت است و باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

به گفته ریاضی، آمار دیگری نیز وجود دارد که اگر واقعی باشد بسیار تکان دهنده و اثرگذار است و اشاره دارد به اینکه پنج درصد از تولید ناخالص ملی کشور صرف هزینه‌های مستقیم تصادفات می شود. در واقع هر ایرانی نوزده روز از سال را برای تامین هزینه‌های مستقیم تصادفات خود کار می کند و هزینه های غیر مستقیم هنوز در این بررسی لحاظ نشده است.

وی افزود: حال وقتی از سطح ملی به سطح شهر مشهد میرسیم متوجه می شویم که از سال ۸۴ تا ۹۵ تعداد خودروهای فعال در مشهد۴۵۰ درصد افزایش یافته است. در سال ۸۴، ۲۰۰ هزار خودرو در مشهد فعال بوده که در سال ۹۸ این رقم به ۹۰۰ هزار دستگاه رسیده است. در واقع آمار خودروهای داخل شهر چهار و نیم برابر شده است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد به بررسی بیشتر این موضوع پرداخت و اظهار کرد: نکته بسیار مهمی در این قضیه وجود دارد و می توان از مثل «ته کیسه را ول کرده‌اید و سرکیسه را چسبیده‌اید» در این مقوله استفاده کرد. در واقع ته کیسه اینجاست؛ شهری که ۷۵۰ هزار خودرو در یک بازه زمانی 15 ساله به آمار خود افزوده می بیند و این رقم هیچ سنخیتی با معیارهای جهانی ترافیک ندارد. امروز برخی با ژستهای پیشروانه‌ای ادعا می‌کنند اگر تقاطع، پارکینگ و پل بسازیم در واقع مردم را دعوت کرده‌ایم برای حضور بیشتر در ترافیک و تولید بیشتر ترافیک. البته تمام دنیا به این واقعیت رسیده اند و یک حرف مشخص و قابل قبول است اما این ادعا مربوط به کشوری است که حجم ورود و خروج خودروهای آن ثابت بوده و افزایش ۴ برابری تعداد را در ۱۵ سال تحمل نکرده باشد.

ریاضی با بیان اینکه طبیعتاً رگ های شهر ما با تحمل این تعداد خودرو مسدود می شود، گفت: انتظار داریم سمن‌های محیط زیستی که با نگاه مترقیانه خواستار تهیه پیوست محیط زیستی برای پروژه‌های ترافیکی هستند به این مهم هم توجه کنند که افزایش ۷۵۰ هزار خودرو به شهر در اختیار مدیریت شهری نبوده است و این نکته مربوط می شود به ته کیسه ترافیک شهر مشهد. بنده پیشنهاد اکید دارم سمن های محیط زیستی که در این حوزه فعال هستند به این مقوله تمرکز ویژه داشته باشند.

وی افزود: جالب آنجاست که با وجود این افزایش خودرو، در اثر اقداماتی که در همین شهر انجام شده و جای تقدیر دارد تعداد فوتی ها ناشی از تصادف از ۴۸۴ نفر در سال ۸۴ به ۲۳۲ نفر در سال ۹۸  (۵۰ درصد) کاهش یافته است. از این نظر باید گفت تمام افرادی که در حوزه ایمنی و حمل و نقل فعالیت می‌کنند قهرمانان شهر تلقی می شوند و فکر نمی‌کنم حتی آتش نشانان موفق به کاهش ۲۵۲ نفرتلفات در این مدت شده باشند؛ ۵۸ درصد در ۱۵ سال و ۳.۸ کاهش آمار تلفات سالیانه. البته در بازه سال‌های ۹۵ تا ۹۸ نیز بر اساس اقدامات اصلاحی شهرداری، نرخ کاهش تلفات سالیانه ۴.۱ درصد بوده است.

نقشه راه
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد در ادامه گفت: با تمرکز بر سال ۹۹ و بررسی نقشه تلفات تصادفات می توان به مسیر بهتری برای کنترل تصادفات و افزایش ایمنی رسید. در سال گذشته ۴۹ درصد تلفات مربوط به عابر پیاده بوده است. ۳۱ درصد نیز تلفات موتور سیکلت بوده و در واقع ۸۰% تلفات تصادفات در شهر مشهد مربوط به عابر پیاده و یا موتور سیکلت بوده است. البته ۲۰ درصد سایر آمار نیز شامل تلفات ناشی از تصادفات دوچرخه نیز می‌شود. با این حال اقدامات پیشگیرانه شهرداری و پلیس منجر به کاهش سه درصدی مرگ شده و در حوزه عابر پیاده به کاهش ۵ درصدی تلفات رسیده‌ایم و یادآوری می کنم که نجات جان حتی یک نفر چه اهمیتی دارد. لذا این دستاوردها دستاوردهایی عظیم است.

ریاضی تصریح کرد: با توجه به این مقوله‌ها می‌توان استنباط کرد که پرداختن به برخی از پروژه‌ها باید در اولویت قرار بگیرد. پروژه حق تقدم عابر پیاده پروژه ای بسیار ارزنده بود که قرار بود در قالب آن ۲۴۰ تقاطع شهر شهر مشهد اصلاح شود. تا انتهای سال ۹۹ ، ۱۰۰ تقاطع اجرایی شد و برای سال جاری ۴۰ تقاطع در نظر گرفته شده که این آمار نسبت به سال های گذشته افت کرده و مدیریت شهری در این خصوص گامی به عقب نشسته است. از نظر بنده جا داشت که در این حوزه اصرار بیشتری داشته و کار بیشتری ارائه شود تا به نرم جهانی نزدیک تر بشویم.

وی به موضوع پیاده‌‌روسازی در این دوره اشاره کرد و افزود: در مبحث پیاده‌روسازی شاهد جدی شدن نهضت پیاده‌روسازی در دوره شورای پنجم بودیم. احترام به پیاده‌رو مداری، احترام به انسان و انسان محوری است و در این دوره به خوبی به آن پرداخته شده است. نکته جالب اینجاست که در ۴ سال گذشته ما به اندازه ۱۰ سال پیش از آن پیاده‌رو ساختیم. در شهر مشهد به  ۶ میلیون و ۵۰۰ متر هزار مربع بهسازی پیاده رو احتیاج داشتیم. تا سال ۹۷ یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع از این میزان اجرایی شده بود و تا انتهای سال ۱۴۰۰ این رقم به دو میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع خواهد رسید. هر چند هنوز نسبت به وضعیت مطلوب عقب هستیم و جای کار فراوان وجود دارد. البته این پیاده روها با کیفیت مناسب تری نیز نسبت به گذشته اجرا شده و در هر پیاده رو که دارای حداقل عرض دو متر و کیفیت مناسب باشد مسیر بساوایی ویژه بینایان نیز در آنها اجرا می‌شود. در واقع هر سال سه میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌روهای اجرا شده در سال‌های قبل هزینه می‌کنیم.

سرعت؛ رمز کشتار
به گفته ریاضی، نکته حائز اهمیت دیگر بحث سرعت غیر مجاز است. ۲۳ درصد تصادفات ما بر اثر سرعت غیر مجاز رقم می‌خورد. بر اساس بررسی‌ها تصادف با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت شانس زنده ماندن عابر پیاده را به ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. حال اگر سرعت متوسط داخل شهر تنها ۵ درصد کاهش یابد تصادفات منجر به فوت ۳۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. به نظر یکی از تکالیف ما آن است که سرعت تردد در شهر را کم کنیم و باید در مدت باقیمانده این نکته به یکی از مطالبات اساسی تبدیل شده تا دوره بعد شورا نیز روی این قضیه حساسیت داشته باشند.

این عضو شورای شهر مشهد در پایان گفت: در جمع بندی باید عرض کنم افزایش خودرو یک معضل جدی برای شهر است و پیشنهاد می‌کنیم سمن‌های محیط زیستی در این بحث مطالعات و مطالبات بیشتری داشته باشند. اصلاح هندسی و کاهش تداخلات از اهم واجبات است و باید از اقدامات انجام شده در این خصوص حمایت شود. البته کارهای بسیار خوبی در دو سال گذشته از جانب شهرداری انجام شده که از مسئولین این روند تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه سرعت در شهرها باید کم شود که هم نیاز به کار فرهنگی و هم نیاز به اقدامات ترافیکی دارد، گفت: پروژه‌هایی از قبیل حق تقدم عابر پیاده دارای اولویت هستند و  پیاده‌روسازی و اهمیت دادن به پیاده‌مداری و دوچرخه‌سواری باید جزو دستور کارهای مدت باقیمانده شورای پنجم و همکاران شورای بعد باشد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات