مشروح نشست خبری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با  ...

مشروح نشست خبری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با ...

مشروح نشست خبری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اصحاب رسانه به مناسبت روز شوراها (2)

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای شهر مشهد، محمدرضا حیدری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت روز شوراها و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: در دوره شورای پنجم اقدامات مهمی در موضوع اداره شورا و مدیریت شهری به انجام رسیده است. از ابتدای دوره تا کنون ۹۲۷ مصوبه در شورا داشته‌ایم که در قیاس با دور چهارم تفاوت چندانی نداشته اما کمیسیون های تخصصی ما در این دوره تا کنون ۱۶۰۰ جلسه برگزار کرده‌اند که نسبت به جلسه دوره چهارم ۶۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد این در حالی است که در این دوره تعداد اعضا کاهش یافته بود و افراد ناچار بودند در کمیسیون های بیشتری عضو شده و در جلسات بیشتری شرکت کنند پیام این قضیه آن بود که شورا نسبت به تصمیمات خود حساسیت بالایی داشته است.

وی افزود: بخش اعظم لوایح شهرداری وقتی به شورا رسیده با کار کارشناسی دچار تغییر شده و گاه آن کاملاً عوض شده است. این طور نبوده که هر لایه ای از جانب شهرداری برسد و یا هر طرحی از جانب اعضا مطرح شود بدون بررسی تایید شود و برای هر موضوع ساعت‌ها کار کارشناسی انجام شده است. از این رو نسبت اعتراضات هیئت تطبیق فرمانداری به مصوبات شورا در این دوره هفت و نیم درصد بوده که این عدد در دوره گذشته نزدیک به ۱۶ درصد بوده است. میزان مصوبات ابطال شده ما در هیئت تطبیق نیز زیر یک درصد بوده در حالی که در دوره گذشته این نسبت 1.75 درصد بود.
این موارد نشان‌دهنده آن است که در مجموعه شورا به همت اعضا و بدنه کارشناسی کار کارشناسی بسیار خوبی روی مسائل انجام شده همچنین از مجموعه مصوبات ما تاکنون تنها ۶ درصد اجرایی نشده که یکی از برنامه‌های ما تا پایان دوره بررسی دقیق موانع و مشکلات پیش روی اجرای همین ۵۵ مصوبه است.

تامین منابع تا پایان دوره پنجم به 55 هزار میلیارد تومان خواهد رسید
رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه در حوزه شهرداری از موضوعات بسیار مهم موضوع منابع است، ادامه داد: در مدیریت شهری چنانچه منابع در اختیار باشد امکان کار وجود دارد اما اگر منابع محدود باشد نهایتا می توان شهر را اداره و وضع موجود را حفظ کرد. در بحث تامین منابع اتفاق شگفتی در این دوره به وجود آمده و رقم تامین منابع تا پایان دوره پنجم به 55 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. با توجه به این شرایط اقتصادی، و البته این نکته را باید در نظر داشته باشید که در سه سال گذشته بودجه شهرداری همواره بالای ۱۰۰ درصد محقق شده که یکی از افتخارات این دوره به شمار می رود. در نظر داشته باشید که دولت همیشه در تحقق بودجه های خود مشکل دارد و یکی از مهمترین مسائل شهرداری ها نیز تحقق بودجه بوده است اما ما بالای ۱۰۰ درصد توانستیم بودجه را تحقق بخشیم.

حیدری در ادامه گفت: نکته بسیار مهم دیگر در بحث اقتصادی است. ما موفق شده ایم در این دوره ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از بدهی های خود با دولت را با مطالباتی که از دولت داشته‌ایم تهاتر کنیم که یک موضوع بسیار حیاتی به شمار می رود. این به دلیل تیزهوشی مدیریت شهری و همت والا در استفاده از ظرفیت های قانونی بوده است.


راه‌اندازی و حل مشکل پروژه های جاری شهر موضوع دیگری بود وی به آن اشاره کرد و افزود: ۲۴ پروژه مشارکتی که پیش از ما آغاز شده و دچار مشکلات شده بودند منابع شهرداری در آنها حبس شده بوده در این دوره رفع مشکل شد و قریب به ۱۳۰۰ میلیارد تومان از منابع شهرداری از این محل احیا شد ضمن اینکه پروژه ها نیز فعال شده و سهم بالایی در اشتغال شهر ایفا کردند. همچنین در این مدت سه هزار میلیارد تومان پروژه های جدید مشارکتی تعریف کردیم.


رئیس شورای شهر مشهد ادامه داد: مستحضرید که بودجه شهرداری به دو بخش اصلی تعریف شده که یکی از این بخش‌ها بودجه اقتصادی است رشد نزدیک به سه برابری بودجه اقتصادی شهرداری یک شاخص بسیار مهم است چراکه این بخش به مواردی چون تسهیلات اوراق مشارکت و مشارکت بخش خصوصی باز می‌گردد. این رقم ۳ هزار میلیارد تومان قراردادهای جدید با بخش خصوصی برای اجرای پروژه های مشارکتی در سطح شهر است. همچنین از ظرفیت اوراق مشارکت نیز بسیار بیشتر از گذشته استفاده کردیم چرا که ظرفیت بسیار مناسبی است و ۵۰ درصد آن از جانب دولت و ۵۰ درصد با تعهد شهرداری تامین می شود.

در تمام ادوار مدیریت شهری میزان تحقق بودجه اقتصادی زیر ۵۰ درصد بوده است
حیدری بیان کرد: در باب بودجه اقتصادی نیست این نکته لازم به یادآوری است که از سال ۹۳ که میزان تحقق آن به ۷۱ درصد رسیده بود در تمام ادوار مدیریت شهری میزان تحقق آن زیر ۵۰ درصد بوده است اما در دوره پنجم شورا نسبت تحقق بودجه اقتصادی ارقامی چون ۸۶ درصد ۱۳۳ ۱۱۴ و ۱۰۲ درصد را ثبت کرده که این موفقیت کار طاقت فرسایی را از مدیریت شهید طلب کرده است.


به گفته وی، حقوق مردم گاهی در شهر مورد غفلت واقع شده است. ۱۰ هزار هکتار از اراضی دولتی و منابع طبیعی سهم داشته‌ایم که در این دوره آنها را شناسایی کرده و تاکنون دو هزار هکتار از این اراضی را تحویل گرفته شده است این اراضی سرمایه شهر برای آینده است. از طرفی در ابتدای دوره کاری هیچ بانک اطلاعاتی در خصوص املاک به نام شهرداری وجود نداشت اما امروز نزدیک به سه هزار سند تک برگ برای ۲۴۳ هکتار از املاک شهرداری در سطح شهر صادر شده است و اتفاق دیگر این حوزه تامین اعتبار ۱۳۰۰ میلیارد تومانی برای بازگشایی مسیر ها بود.


رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه در زمان روی کار آمدن شورای پنجم نزدیک به ۲۰۰ صلح نامه از سال های گذشته صادر شده و در دسترس مردم بود که برای بازگشایی یک معبر با مردم صلح نامه امضا شده اما پول آن پرداخت نشده، اظهار کرد: در این مدت این صلح نامه ها تسویه حساب شد و در واقع نسبت به دوره قبل ۳۰۰ درصد افزایش عملکرد به ثبت رساندیم. یکی از مسائل بسیار مهم در شهرداری مشهد موضوع منابع انسانی بود ۲۴ هزار کارگر خدمات شهری که جزو محروم ترین بخش های حوزه همکاری با شهرداری هستند به علاوه بازنشستگان شهرداری تحت پوشش بیمه تکمیل درمان قرار گرفتند. به هر حال موضوع درمان برای یک کارگر و یک پاکبان که خود را در معرض مخاطرات جسمی قرار می دهد دارای هزینه فراوان است.


حیدری ادامه داد: در بخش خدمات شهری باید به این نکته اشاره کرد که ۱۵۴۰ هکتار به مجموعه فضای سبز شهری افزوده شده و این رقم از ۴۴۰۰ به ۶۰۰۰ هکتار رسیده است. 100 بوستان شهری و ۴ پارک شهری جنگلی نیست در این دوره احداث شده که ۵۰ درصد این آمار در مناطق حاشیه شهر بهره برداری شد.


وی درخصوص حوزه معماری و شهرسازی توضیحاتی را ارائه داد و بیان کرد: این حوزه در شهر دچار مشکل جدی بود. شهر فاقد طرح تفصیلی به روز شده بود و ۱۳ سال از مطالعات طرح جامع گذشته اما هنوز ابلاغ نشده بود البته که آن طرح ایراد داشت ولی معتقدیم داشتن یک قانون ناقص بهتر از نبود قانون است لذا پیگیری فراوانی داشتیم تا نهایتاً طرح‌جامع ابلاغ و طرح های تفصیلی نیز آماده شد. در حال حاضر از ۷ طرح تفصیلی مشهد پنج تن آماده و تحویل کمیسیون ماده ۵ شده است. این نکته را باید اشاره کرد که در نبود طرح تفصیلی تفاوت رفتار در مناطق مختلف شهرداری به چشم می خورد که برای حل این مشکل شیوه نامه ای طراحی شد تا پاسخگوی در مناطق یکنواخت و یکسان باشد.


رئیس شورای شهر مشهد به بحران آب اشاره‌ای داشت و توضیح داد: از دیرباز دچار مشکل آب بوده و یکی از انتقاداتی که همیشه با آن مواجه بودیم آن بود در حالیکه با این مشکل مواجه هستیم چرا به توسعه فضای سبز اقدام می کنیم همچنین مشکل آلودگی هوا از سمت مقابل شهر را آزار می‌داد. طبیعتاً یکی از ابزارهای ضروری برای کنترل آلودگی هوا توسعه فضای سبز است لذا باید برای حل مشکل آب فکر می کردیم. موضوع جداسازی آب خام از آب شرب در دستور کار جدی قرار گرفت و استفاده از ظرفیت تصفیه‌خانه‌های شرکت آب و فاضلاب نیز پیگیری شد. در سال‌های گذشته اعتباراتی که برای جداسازی آب خام از آب شرب تخصیص داده می شد بسیار اندک و در حد چند میلیارد تومان بود اما برای آنکه بتوانیم فضای سبز پایدار داشته باشیم باید آب را تامین می کردیم طبیعتاً امکان تامین آب به صورت تانکر مهیا نیست و مثلاً در ارتفاعات مشهد که ۳۰۰۰ هکتار درختکاری انجام شده نمی توان روی چنین ظرفیتی حساب کرد.

خطوط شبکه فرعی مشهد دوبرابر دوره ده ساله پیش از شورای پنجم توسعه یافته است
حیدری همچنین گفت: موضوع شبکه جداسازی آب که از دوره گذشته آغاز ولی بسیار کند انجام می شد در این دوره سرعت گرفت و خطوط شبکه فرعی مشهد دوبرابر دوره ده ساله پیش از شورای پنجم توسعه یافته است. همچنین خطوط انتقال از منابع آبی سه برابر دوره ۱۰ ساله گذشته افزایش داشته و برای سال ۱۴۰۰ نیز از ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتیم و مطمئنا این پروژه یک پروژه بسیار ماندگار در تثبیت فضای سبز مشهد خواهد بود. امروز می توان اطمینان داشت با بهره برداری از تصفیه خانه های لوکال شهرداری، فضای سبز مشهد پایدار و بادوام خواهد ماند. به هر حال مشکل آب یک تهدید جدی بود و اگر این اتفاقات نمی افتاد قطعاً باید توسعه فضای سبز را متوقف کرده و برخی از پارک‌ها و فضای سبز شهر دچار بحران می شدند.


به گفته وی، در حوزه فرهنگی و اجتماعی در مبحث مشارکت ها و آسیب‌های اجتماعی شهرداری مشهد در بین کلان شهرها حرف‌های جدی دارد. طرح‌هایی چون سایه بان مهر و کودکان کار از جمله کارهای درخشان این دوره به شمار می‌رود. تاکنون ۴۲۹ کودک کار در قالب این طرح در همکاری با دستگاه قضایی و سازمان های مردم نهاد توانمند سازی شدند. ۴۱۰۰ بی خانمان در فصل سرما در گرمخانه های شهرداری ساماندهی شدند و ۸ گرم خانه به سرعت برای پذیرایی از این افراد آماده شد.


رئیس شورای شهر مشهد در ادامه به تشریح اقدامات در حوزه برنامه‌ریزی پرداخت و اظهار کرد: اقدامات بسیار مهمی را می‌توان در این حوزه عنوان کرد. از جمله کارخانه نوآوری که پروژه بسیار مهم است. اگر سوابق میدان کوکا سابق را بررسی کنید درمی‌یابید که برای این کارخانه طرح‌های اقتصادی چون برج تجاری و فضای پارک پیش بینی شده بود اما شورای شهر با چشم پوشی از منافع اقتصادی مصوب کرد با حفظ هویت کارخانه چند ده ساله مشهد یک کارخانه نوآوری بی‌نظیر در کشور احداث شود. با این شرایط دغدغه ها و نگاه‌های نظام و رهبر انقلاب در حوزه حمایت از تولید داخل، توجه به خلاقیت ها و نوآوری محقق شده و یک اکوسیستم نوآوری در این مکان شکل گرفته است. همچنین رصدخانه شهری در این کارخانه تاسیس می شود جایی که هر آمار شهری در لایه های مختلف اطلاعاتی در آنجا تجمیع شده تا همه گروه‌های تحقیقاتی و کارشناسان بتوانند از این اطلاعات بهره‌مند شوند. در بحث دکل‌های مخابراتی نیز هر مجموعه فعال در سطح شهر برای خود دکل های مختلفی نصب کرده بودند اما با اقدام مناسب شهرداری این دکل‌ها تجمیع و زیباسازی شد.


به گفته حیدری، عملکرد ما نشان می‌دهد تلاش داشتیم هر وعده به مردم داده ایم را محقق کنیم البته حتماً کاستی‌هایی وجود دارد. در شرایطی شهر تحویل گرفتیم که در طی ۱۴ سال یک جریان فکری و سیاسی خاص با رویکردهای خاص کنترل را به دست داشت و انتظارات تجمیع شده و مطالبات جدی در شهر باقی مانده بود که طبیعتاً همه آنها را در یک دوره چهار ساله نمی‌توان برطرف کرد اما مطمئنا ریل‌گذاری مناسبی انجام شده که برخی از آنها برگشت ناپذیر است و هر گروهی بر سر کار بیایند باید این اقدامات را ادامه دهند و این کارها است که در نهایت آینده شهر را می‌سازد.

بهتر است بر اساس شاخص‌ها قضاوت کنید
وی با بیان اینکه اتفاقات مثبت روی داده حاصل تعامل و هم‌افزایی شورای شهر بدنه کارشناسی شهرداری نهادها و اشخاص همفکر، رنج و مشقت دوستان و اعتماد مردم است، افزود: ما معتقدیم که هیچگاه از اعتماد مردم آسیب ندیده و نخواهیم دید. معتقدیم همه در این موفقیت ها دخالت داشته و همراهی کرده اند و موفقیت‌ها را با همه تقسیم میکنیم. قطعاً هر کس دل در گرو توسعه شهر داشته و میخواهد نقد کند باید نقد منصفانه باشد. اگر توفیقی وجود دارد خالصانه از آن دفاع کند. این روزها شاهد رفتارهای ناصواب تخریبی با رویکرد انتخاباتی هستیم که در واقع برای مردم رنگی ندارد و بیشتر به درد آنها می افزاید. حرف های شعاری از جمله آن که شهر را تقسیم کرده و مناطق برخوردار را به اعضای شورا واگذار کرده‌اند بی پایه و اساس است. چرا حرف هایی گفته می شود که هیچ مبنایی ندارد چرا فکر میکنند این حرف‌ها در شرایط انتخاباتی خریدار دارد در حالیکه هیچ مبنای اصولی ندارد و این اقدامات جفا به خادمان مردم است.


رئیس شورای شهر مشهد تاکید کرد: بهتر است بر اساس شاخص ها قضاوت کنید و عملکرد دوره پنجم را با دوره چهارم مقایسه کنید. عملکرد ما کاملاً روشن و بدون ابهام است. چرا برخی برای رسیدن به قدرت خود را تباه می‌کنند آیا در ماه مبارک رمضان که متعلق به مولا علی است این سخن ایشان را فراموش کرده ایم که فرمودند من نیز راه رسم صیانت از قدرت را می دانم اما حاضر به تباهی خود در این مسیر نیستم افرادی که میخواهند از مسیر انتخابات به عرصه قدرت برسند چرا در این راه خود را تباه می‌کند چرا دروغ می‌گویند چرا فضاهایی ایجاد می‌کنند که امید و اعتماد را از مردم سلب کنند. به هر حال مردم می بینند و اینکه شهرداری در تمام نقاط شهر فعال است به عینه دیده می شود پروژه های پیاده رو سازی را بررسی کنید و یا پروژه حق تقدم عابر پیاده به هرحال پلیس راهور شهادت می دهد که این پروژه به مردم کمک کرده و آمار تلفات تصادفات عابر پیاده کاهش یافته است. این حقایق را چطور می توان پنهان کرد

حیدری تصریح کرد: در پروژه‌های چون کشف‌رود بوم پارک رودبارک کمربند سبز مناطق کم برخوردار و هرجای این شهر که دست بگذارید با نگاه منصفانه پی می‌برید کاری که در دوره شورای پنجم انجام شده در هیچ دوره‌ای مثال آن وجود نداشته است.

وی تاکید کرد: این ادعا با عدد و رقم قابل اثبات است این شهر متعلق به همه ما و متعلق به امام رضا علیه السلام است. بیایید از ولی نعمت خود اخلاق انصاف و مدارا بیاموزیم شفاف صحبت کنید حضور در انتخابات حق همه است به مردم واضح بگویید چه می خواهید بکنید و اگر بیاید چه برنامه‌ای دارید این گونه با مردم سخن بگویید نه اینکه به ایجاد فضاهایی تخریبی دست بزنید که در نظر مردم اثر ندارد. حداقل در دوره فعلی موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها جلوی چشم مردم است این اقدامات چیزی غیر از ضایع شدن خود تخریب گران نیست ادب سیاسی جزو آموزه‌های دینی ماست ادب سیاسی حکم می‌کند که اخلاق را رعایت کنیم. بنده اعلام کردم که آمادگی دارم در هر فضایی تقاضا داشته باشند به بررسی و مقایسه اعداد ارقام عملکرد بپردازیم.

شهردار و شورا از هم تفکیک ناپذیرند
رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه حرف ما به این معنا نیست که کاستی‌هایی نداشتیم و نداریم از این تریبون از مردم و شهروندان بابت کاستی‌هایی که برآورده نشده عذرخواهی می‌کنم اما بدانند به این معنی نبود که ما نمی خواستیم کار کنیم بلکه ظرفیت و فرصت همینقدر بوده است، گفت: این تعداد پروژه های عمرانی فرهنگی اجتماعی و خدماتی در شهر ساماندهی شده در یک دوره چهارساله و واقعاً همکاران بنده در شورا و شهرداری فداکارانه کار کردند. نظارت و توزیع و کنترل و برنامه ریزی ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات کار ساده ای نیست تقاضا دارم در این ماه عزیز و در شرایط سختی که کشور دچار آن است باید کاری کنیم که مردم احساس کنند رای آنها تاثیر گذار بوده و ترغیب به حضور دوباره پای صندوق ها شوند. مردم باید با اعتماد به نفس ادعا کنند شورایی انتخاب کرده بودند که در شهر کار کرده و حالا برای انتخاب نمایندگان با سلایق مختلف به سراغ صندوق رای بروند. مردم باید احساس کنند که رای آنها موثر بوده و چرا باید این باور غلط با اطلاعات غلط در مردم شکل بگیرد که رای آنها تاثیر نداشته است.

حیدری همچنین تاکید کرد: اگر اطلاعات درست ارائه دهید ایرادی ندارد ولی با داده های غلط و ایجاد فضاهای دوگانه کاری از پیش نمی رود. اتفاق عجیب که این روزها به چشم می‌خورد آن است که شهردار و شورا را می‌خواهند از هم تفکیک کنند در حالی که این دو از هم تفکیک ناپذیرند شهردار منتخب شورا است و باید سیاست‌های شورا را اجرا کند و اتفاقاً در حال اجرای همین برنامه‌ها است مگر شهردار می تواند پروژه را بدون بودجه اجرا کند بودجه را باید در شورا و کمیسیون تخصصی بررسی کرده و تصویب کند شهردار می تواند بدون هماهنگی با شورا کاری انجام دهد پس شهردار در حال اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های شوراست.

وی تصریح کرد: مردم به راحتی متوجه این بازی تفکیک شهردار از شورا می شود شهردار منتخب شورا است و جایگاه حقوقی خود را از شورا کسب کرده است این فضاها و خط ها به جامعه فایده ای نداشته چرا که جامعه بسیار باشعوری داریم و فضای مجازی در اختیار مردم است و با سوال به دنبال جواب های شفاف هستند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات