نمود وارستگی افراد در عملکرد اعضای شوراهای  ...

نمود وارستگی افراد در عملکرد اعضای شوراهای ...

نمود وارستگی افراد در عملکرد اعضای شوراهای اجتماعی محلات

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای شهر مشهد، محمدرضا حیدری طی پیامی خطاب به اعضای شوراهای اجتماعی محلات ضمن تبریک به مناسبت روز ملی شوراها بضمن تبریک این روز به خانواده بزرگ شورائیان کشور اظهار کرد: فلسفه تشکیل شوراها و محور آن مشارکت است. هم در آموزه‌های دینی ما سفارش به نظام شورایی و مشورت شده و هم تجربه‌های موفق بشری حاکی از آن است که اداره امور شهر به مطلوب‌ترین شکل ممکن در قالب نظام شورایی محقق می‌شود.

وی در ادامه افزود: نظام شورایی قدم اول است؛ ما باید ظرفیت‌هایی را فراهم کنیم که فرآیند چگونگی دریافت مطالبات مشخص باشد. به نظرم ما خیلی فاصله داریم تا نقطه آرمانی داریم. چرا که برخی از کشورهای توسعه یافته و موفقی که در عرصه مشارکت موفق هستند تا جایی پیش رفته‌اند که تقریبا کاری بدون مشورت و نظرخواهی از مردم در شهر رقم نمی‌زنند.

حیدری در ادامه تاکید کرد: به هر میزانی بتوانیم مشارکت مردم را در فرآیند تصمیم‌سازی و تصیم‌گیری بیشتر باشد به همان میزان ضمانت اجرایی آن کار به نحوه مطلوب انجام می شود. در تاریخ اسلام نیز آمده که پیامبر در عرصه جنگ و نبرد، مشورت گرفتند با اصحاب خودشان و طبق نظر انان عمل کردند.

به گفته وی، ما قدم‌های اول را برداشته‌ایم و شورای اجتماعی محلات یکی از آن قدم‌ها است. البته در ابتدا سعی کردیم با اصلاح آیین‌نامه اجرای شوراهای اجتماعی محلات، فرآیند ان را در هر محله به گونه ای باشد که نمایندگان شوراها با رای و نظر مردم انتخاب شوند. در حقیقت این ظرفیتی است که باید از ظرفیت قانون اساسی و مجلس استفاده شود که انتخابات رسمی‌تری را در محلات برگزار کنیم و این نمایندگان محلات بتوانند پشتوانه فکری برای نظام شوراها باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: در این دوره شورا از همراهی و مشارکت شورای اجتماعی محلات بهره‌های بسیار زیادی برده شده است. اینکه در مصوبات شورا که پیش از این هم وجود داشته، 5 درصد از بودجه عمرانی شهر را با نظر شوراهای اجتماعی محلات هزینه کنیم. این اتفاقی است کمتر در کشور شاهد اجرای آن بوده‌ایم. اما همانطور که گفتم این قدم‌های اول است باید به سمت مدل‌هایی که مشارکت فراگیر و بیشتر مردم را در محلات در تصمیم‌سازی‌ها داشته باشیم، برویم.

حیدری افزود: خواهشی که از شورای اجتماعی محلات دارم این است که فراتر از جناح یا جریان سیاسی و فکری حرکت کنند و در این مسیر استقلال خودشان را حفظ کنند و پرهیز کند از ورود به این عرصه ها. مفهوم اجتماعی در آن مستتر است و شورای اجتماعی بر محور تعامل و مدارا و همراهی شکل گرفته است و نباید در جریانات سلیقه‌ای و فکری و سیاسی درگیر شود. گاها دیده می‌شود که برخی از افراد وارد فضای مجازی شده و بر خلاف یا همسو با یک جریان سیاسی خاص فعالیت رسانه ای انجام می دهند این به این معناست که شخص از تعامل سازنده فاصله گرفته است. شورای اجتماعی مستقل است و دغدغه آن مردم و جامعه و شهر است. نباید از این الگو فاصله بگیرد.

وی بیان کرد: تلاش ما بر تقویت شوراهای اجتماعی محلات به عنوان بازوی قدرمند شورای شهر بود، نواقصی هم در این میان وجود دارد. شاید برخی از مدیران شهری رویکرد مثبتی نسبت به شوراهای محلات نداشته باشند ما گله‌مند هستیم از آنان و همیشه تاکید کرده‌ایم شورهای محلات باید در مناطق شهرداری، رابطه تعاملی با شهردار، معاونین و سایر دست اندرکاران رابطه مطلوب و موثر باشد و فضاهای لازم برای انان مهیا شود. البته یک نکته هم باید به توجه کنیم. ضعف‌ها و کاستی‌های شهری به ویژه در مناطق کم‌برخوردار به لحاظ خدمات شهری، شهرسازی و غیره وجود دارد و تجمیع این میزان از مشکلات را نمی‌توان در یک دوه چهارساله به ان پاسخ داد، انتظارات به حقی است اما این انتظارات باید با واقعیت ها و شرایط موجود هم تناسب داشته باشد. حتما ما نیاز به زمان داریم که به مرور بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: در دهه 40، حدود 46 هزار نفر در حاشیه شهر مشهد سکونت داشتند و در سال ۸۵ این جمعیت به 950 هزار نفر افزایش پیدا کرد. بافت فرسوده و ناکارآمدی که در این بازه زمانی به این سرعت شکل گرفته را نمی تواند در دوره چهار ساله حل نمود. ما مطالبات و انتظارات دوستان را به حق و به جا می‌دانیم اما انباشت مشکلات در برخی عرصه‌ها جمع‌آوری شده و در دوره‌های مختلف شورا نیز دوستان تلاش کردند برای حل این موضوع، اما باز هم نیاز به زمان دارد.

حیدری خاطرنشان کرد: ادعای ما این است که در شورای پنجم برمبنای نوع اعتماد که مردم به ما داشتند، اتفاقات خوبی در شهر را رقم زده‌ایم. امیدواریم با همراهی و همدلی برای خدمت به شهری که چشم و چراغ نه‌تنها ملت ایران؛ بلکه جهان اسلام است و مامن همه ارادتمندان به ائمه اطهار و اهل بیت است و باید اقدامات خوبی در ان رقم بزنیم و جلوه‌های نامناسب آن را درمان کنیم. این کار، کار داوطلبانه است و اینکه فردی وقت می‌گذارد در اموری اجتماعی قدم برمیدارد، این نشان دهنده ان است که آن فرد به پختگی و وارستگی رسیده است. تفاوت انسان‌ها همین جا روشن می‌شود که از منافع شخصی خود گذر کرده و برای مردم و همنوعان خود تلاش می‌کنند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات