همکاری‌های بسیار خوب ایران و عراق بر کسی پوشیده نیست/ توافقات دو کشور برای تامین انرژی، برق و گاز

همکاری‌های بسیار خوب ایران و عراق بر کسی پوشیده نیست/ توافقات دو کشور برای تامین انرژی، برق و گاز

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "ماجد مهدی حنتوش" صبح امروز یکشنبه در نشست خبري مشترك با رضا اردکانیان وزیر نیرو، با اشاره به گفت‌وگوهای روز اول و دوم خود با وزرای نفت و نیروی ایران، اظهار کرد: در زمینه تامین انرژی برق و گاز برای وزارت جمهوری عراق به توافقات خوبی رسیدیم. همکاری‌های بسیار خوب بین جمهوری اسلامی ایران و عراق بر کسی پوشیده نیست. جمهوری اسلامی ایران در این زمینه‌ها و همچنین در سال‌های گذشته برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های جمهوری عراق و صادرات برق به این کشور کمک‌های بسیاری کرده است.
وی افزود: در جلساتی که داشتیم در خصوص همه راهکارها و راه‌حل‌های تامین انرژی صحبت کردیم. قطعا همکاری ما همکاری مستمر و ادامه‌داری است؛ همچنین در جلسات این سفر در رابطه با بازپرداخت بدهی‌های مربوط به جمهوری اسلامی ایران در دو بخش گاز و برق صحبت کردیم و حتما همکاری‌های بین دو کشور رو به گسترش است.
وزیر برق جمهوری عراق خاطرنشان کرد: در کشور عراق سه برابر درخواست برای واردات، کمبود داریم و دولت عراق توانایی پاسخگویی به این درخواست‌ها را ندارد. نمی‌تواند با افزایش درخواست‌ها همگام باشد به‌خاطر همین موضوع دولت عراق باید برای تامین انرژی مورد نیاز خود انرژی وارد کند تا با کمبود سوخت برای نیروگاه‌ها مواجه نشود.
حنتوش اضافه کرد: امسال توانستیم در کشور عراق ۲۲ هزار مگاوات را پوشش بدهیم. این در حالی است که در ساعات اوج مصرف برق این میزان نیاز باید تامین شود و این رقم از ۲۲ هزار مگاوات به ۲۸ هزار مگاوات می‌رسد.
وی تصریح کرد: اگر مقایسه‎ای بین اساس سرانه و مصرف هر فرد در دو کشور ایران و عراق داشته باشیم، شهروندان عراقی ۶ برابر مردم ایران برق مصرف می‌کنند و این موضوع به دلیل درجه حرارت بالای کشور عراق است. وزارت برق جمهوری عراق در این رابطه و تفاوت‌هایی که بین میزان مصرف انرژی در تهران و بغداد وجود دارد مقایسه‌ای را با وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران انجام داده است.
وزیر برق جمهوری عراق یادآور شد: در حال حاضر شرکت‌های ایرانی در عراق در همه زمینه‌ها از جمله تامین و راه‌اندازی نیروگاه‌ها در حال فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه شاید لازم نباشد که تفاهم‌نامه جدیدی را امضا کنیم، گفت: همانطور که می‌دانید تفاهم‌نامه الزام آور نیست ولی قرارداد‌ها الزام آور است که این قرارداد‌ها بین شرکت‌های ایرانی و جمهوری عراق در حال انجام است.
به گفته حنتوش، هم اکنون شرکت‌های ایرانی در نیروگاه‌های عراق در حال فعالیت هستند و همکاری‌های گسترده‌ای در این زمینه بین دو کشور وجود دارد.
وزیر برق جمهوری عراق در پایان تاکید کرد: تامین انرژی از سوی ایران هم‌اکنون به صورت مستمر ادامه دارد. مشکلی که ما داشتیم در زمینه تامین سوخت نیروگاه‌ها است. البته در این سفر در رابطه با این موضوع و روش‌های پرداخت به توافقات خوبی رسیدیم.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات