بازديد وزير برق عراق از قابليت‌هاي پيشرفته مركز پايش صنعت برق

بازديد وزير برق عراق از قابليت‌هاي پيشرفته مركز پايش صنعت برق

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، در نشست "ماجد مهدي حنتوش" وزير برق عراق با "محمدحسن متولي زاده" مديرعامل شركت توانير، خلاصه‌اي از قابليت‌هاي مركز پايش و دستاوردهاي صنعت برق ايران در كاهش تلفات، هوشمند سازي شبكه و كنترل مصرف برق تشريح شد.
مديرعامل توانير، كنترل مصرف برق را از قابليت‌هاي مهم مركز پايش صنعت برق عنوان كرد و گفت: این قابلیت، صنعت برق را قادر مي‌سازد در زمان كمبود توليد، به جاي اعمال خاموشي، بار شبكه را مديريت كند.
وي افزود: تجهيز شبكه به كنتورهاي هوشمند، اطلاعات دقيقي را به تفكيك هر شهر و هر پست در دسترس قرار داده و تمامي مشتركان بزرگ به اين كنتورها مجهز شده و بار مصرفي آنها به طور لحظه‌اي قابل رويت است.
مديرعامل توانير در پاسخ به پرسش وزير برق عراق در خصوص ارايه برق رايگان به مشتركان كم مصرف اظهار داشت: سال گذشته مصوبه‌اي از سوي دولت صادر شد كه مشتركان كم مصرف از مزاياي برق رايگان بهره‌مند شوند و امروز 7.5 ميليون مشترك در كشور از مزاياي برق رايگان استفاده مي‌كنند و در مقابل مشتركان پرمصرف هزينه بيشتري مي‌پردازند.
در ادامه اين مراسم، مهرداد صمدي مديركل دفتر فنی و مهندسی توزیع توانیر خلاصه‌اي از اقدامات كاهش تلفات صنعت برق و رسيدن تلفات از 15 درصد به زير 10 درصد طي 6 سال ارايه و به تبيين اقدامات مرحله بندي شده توانير در اين خصوص از جمله نصب كنتورهاي هوشمند در تمامي نقاط ورودي شبكه توزيع، كاهش شعاع تغذيه پست‌هاي برق، باز مهندسي شبكه و بهبود كيفيت تجهيزات پرداخت و از نصب همزمان كنتورهاي هوشمند در مجتمع‌هاي تجاري و مسكوني خبر داد.
وي از جمله اقدامات را تبديل 54 هزار كيلومتر شبكه به سيم روكش دار و توسعه شبكه هاي فشار متوسط عنوان كرد و اين اقدامات را با كاهش تلفات از 44 درصد به 4 درصد در برخي مناطق جنوبي كشور همراه دانست و افزود: يكي از پروژه‌هاي كاهش تلفات كشور در مشهد تلفات را از 23 درصد به كمتر از 4 درصد رساند كه به عنوان يكي از تجارب برتر كاهش تلفات در دنيا توسط يكي از موسسات معتبر اروپايي منتشر شد.
صمدي تعمير كنتورهاي معيوب، جمع آوري 1.5 ميليون برق غيرمجاز و نصب كنتورهاي روشنايي معابر طي 6 سال را از ديگر اقدامات برشمرد كه با 620 ميليون دلار هزينه 10 برابر منافع براي صنعت برق به همراه داشته است.
در ادامه عبدالامیر ياقوتي مديركل دفتر مديريت مصرف و خدمات مشتركين توانير، مديريت بار را يكي از پروژه‌هاي استراتژيك صنعت برق ذكر كرد كه به عنوان يكي از قابليت‌هاي مركز پايش صنعت برق و در قالب برنامه‌هاي پاسخگويي بار اجرا مي‌شود.
وی افزود: اجراي اين برنامه در تابستان سال گذشته و در گرم‌ترين روز سال 5660 مگاوات از بار شبكه را كاهش داد كه در مقايسه با اجراي اين برنامه در ساير كشورها مانند كره و آمريكا در نوع خود بي‌نظير بوده و حاكي از استفاده بهينه از سرمايه گذاري انجام شده است.
وي تجارب موفق مديريت بار از طريق مركز پايش صنعت برق را از دانش بالايي برخوردار دانست كه مي‌تواند نزديك به 10 درصد بار شبكه را به طور منظم مديريت كند.
در ادامه اين مراسم حسین صبوري مديرعامل توزيع برق تهران بزرگ به تبيين اقدامات اين شركت در هوشمندسازي مديريت حوادث و اتفاقات در كلانشهر تهران و معرفي قابليت سامانه‌ها و خودروهاي عملياتي نوين اين شركت پرداخت.
بازديد از كنتورهاي هوشمند مجموعه دشت بهشت و كابل‌هاي خودنگهدار شبكه توزيع تهران از ديگر برنامه‌هاي وزير برق عراق و هيئت همراه در اين مراسم بود.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات