اجرای اقدامات اضطراری در تالاب بختگان/ حق‌آبه راه اصولی نجات فلامینگوهاست

حمید ظهرابی گفت: در دو سال گذشته، با پیش‌بینی وقوع خشکسالی های احتمالی تیمی از مشاوران خبره را از سراسر کشور گرد هم آوردیم و سوابق امر و تجربه های بین المللی و تمام راهکارهای ممکن بررسی و با همکاری دانشگاه شیراز نیز طرحی به همین منظور تهیه شده است و تمام شیوه های ممکن مداخلات، سطوح مداخله و زمان مناسب آن مشخص شده است و در فرصت باقی مانده نیز پایش نهایی کلونی ها برای اجرای طرح اضطراری نجات بخشی در حال اجراست، اما اصولی ترین راه نجات این پرندگان مهاجر با ارزش‌ تخصیص حق آبه تالاب است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس، ظهرابی خاطرنشان کرد: نتیجه پایش های ماهیانه که از اسفندماه شروع شده است نشان می دهد فلامینگوها امسال نیز در تالاب بختگان جوجه آوری دارند.

ظهرابی افزود: با توجه به بررسی ها والدین با پرواز به تالاب های همجوار، نظیر مهارلو، جوجه ها را تغذیه می کنند، بنابراین به هم پیوستگی تالاب ها و احیا آنها اهمیت بسزایی در بقا فلامینگو دارد.

او تاکید کرد که تخصیص حق آبه مشخص به تالاب بین المللی بختگان و احیا این زیستگاه ارزشمند که از وظایف قانونی وزارت نیرو است، مهمترین اقدام برای حفاظت از گونه های وابسته به تالاب و نجات کشاورزی در پایین دست حوضه است.

تلفات سال گذشته فلامینگوها در حد نرمال بود

این مقام مسئول با ابراز تاسف از تلفات سال های قبل جوجه فلامینگوها، گفت: سال گذشته به علت افزایش بارندگی و رهاسازی بخشی از حق آبه، تلفات کاهش چشمگیری داشت و در حد نرمال بود.

ظهرابی در عین حال گفت: امسال  علی رغم رهاسازی حقابه، به دلیل کاهش شدید بارندگی، که در پنجاه سال اخیر بی سابقه بوده و در برخی شهرستان های مجاور تا حدود هشتاد درصد کاهش بارندگی هم ثبت شده است، وقوع بحران در این زمینه قابل پیش بینی بود.

اقدامات اضطراری برای نجات فلامینگوها

این مقام مسئول گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست فارس با استمرار پایش های روزانه، کارگروهی متشکل از اساتید دانشگاه شیراز، کارشناسان محیط زیست و سمن ها، تشکیل و برنامه نجات بخشی اضطراری فلامینگوها را در دست اجرا دارد.

وی افزود: بر اساس نتایج مطالعات، تجربیات سال های قبل و همفکری انجام شده با متخصیصن، بهترین روش مداخله، رساندن آب به نزدیکی جوجه ها، با کمترین اغتشاش، مزاحمت و شلوغی خواهد بود که همین طرح مداخله ای در دست اقدام است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس خاطر نشان کرد:  مانوری نیز با مشارکت سمن ها برای تمرین نجات بخشی فلامینگوها انجام شده است اما اصولی ترین راه نجات این پرندگان مهاجر با ارزش‌ تخصیص حق آبه تالاب است.

وی اذعان داشت: با وجود مکاتبات و مذاکرات متعدد با شرکت آب منطقه ای و درخواست پیشگیری از این اتفاق به وسیله رهاسازی آب محیط زیستی هنوز اقدامی صورت نگرفته است و در ادامه اظهار امیدواری کرد که این سازمان و مسوولین مربوطه به موقع به وظیفه قانونی و انسانی عمل کنند.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات