۹۰ گونه پرنده مهاجر؛ مهمان سالانه تالاب میقان

۹۰ گونه پرنده مهاجر؛ مهمان سالانه تالاب میقان

به گزارش روابط عمومی  اداره حفاظت محیط زیست استان مرکزی، رضا میرزائی، اظهار کرد: روز جهانی پرندگان مهاجر یک برنامه آگاهی بخشی سالانه است که نیاز به حفاظت از پرندگان مهاجر و زیستگاه های آنها را برجسته می کند.  گستره این رویداد، ابزاری موثر برای کمک به افزایش آگاهی جهانی در مورد تهدیدات پرندگان مهاجر، اهمیت اکولوژیکی آنها و نیاز به همکاری های بین المللی برای حفاظت از آنها است.

وی تصریح کرد: از سال ۲۰۰۶ میلادی، هر ساله کمیته WMBD (روز جهانی پرندگان مهاجر) بر روی یک موضوع متمرکز می شود؛ امسال نیز، عنوان شعار سال ۲۰۲۱ « آواز بخوان، پرواز کن، اوج بگیر - مثل پرنده » تعیین شده است.

میرزائی با اشاره به اینکه  ۵۳۵ گونه پرنده‌ای که در ایران دیده می‌شود، حدود یک‌سوم از پرنده‌های کل دنیا را تشکیل می‌دهند، افزود:  براساس آمارهای بین‌المللی می‌توان گفت ۴.۱۲  درصد از کل پرندگان دنیا یعنی بیشتر از ۱۹۲ گونه پرنده اکنون با خطر انقراض دست و پنجه نرم می‌کنند و بخش بزرگی از پرندگانی که در ایران وجود دارد مهاجر هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در ادامه خاطر نشان کرد: تالاب میقان در مناطق مرکزی کشور، تنها تالاب دارای آب در فصل پاییز بوده و در مسیر کریدورهای پرندگان مهاجر قراردارد و سالانه ۹۰ گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب می شود که مهمترین آنها درنای خاکستری، چنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنجه، حواصیل، اردک سرسبز و .... است .

وی تصریح کرد: حفظ این تالاب به عنوان استراحتگاه میان راهی پرندگان مهاجر در پدیده کوچ از اهمیت بالایی برخوردار است واز زمان مهاجرت پرندگان و استقرار آنها در تالاب گشت های کنترل و محافظت از منطقه افزایش می یابد و خوشبختانه در سال گذشته و از همان ابتدای مشاهده بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان، با مدیریت صحیح و تشخیص سریع ، کنترل  و مهار بیماری در تالاب میقان در کوتاه ترین زمان ممکن به نحو مطلوبی انجام شد.

میرزائی در پایان گفت : برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر به منظور ترغیب مردم به مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر می باشد و در سراسر دنیا فعالیت ها و برنامه هایی طراحی و اجرا می شود تا ضمن افزایش آگاهی عمومی، به حفاظت از این پرندگان و زیست گاه آنان کمک شود.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات