حفاظت از زیستگاه ها در مبدا و مقصد؛ مهمترین عامل حفظ پرندگان مهاجر

حفاظت از زیستگاه ها در مبدا و مقصد؛ مهمترین عامل حفظ پرندگان مهاجر

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل، سعید شهند در وبینار نقش پرندگان مهاجر در محیط زیست گفت: مهاجرت پرندگان در پاسخ به تغییرات آب و هوایی، مواد غذایی کافی و دسترسی به زیستگاه مناسب صورت می پذیرد، بنابراین حفاظت از زیستگاه ها در مبدا و مقصد از عوامل مهم در حفاظت از پرندگان مهاجر محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه در استان اردبیل حدود ۱۰۰ گونه پرنده مهاجر شناسایی شده است افزود: هدف از نامگذاری چنین روزی تاکید بر مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر، آگاه کردن مردم و مسئولان به درک اهمیت حضور پرندگان مهاجر و ترغیب جوامع محلی به مشارکت در حفاظت از پرندگان مهاجر است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: زنگوله بال، غاز پیشانی سفید کوچک، فلامینگو و سار صورتی از پرندگان مهاجر استان محسوب می شوند و خوشبختانه در استان اردبیل به دلیل وجود شرایط زیستی مناسب شاهد جمعیت قابل قبولی از پرندگان مهاجر هستیم.

در ادامه این وبینار، سید محمود قاسم پوری، عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس نیز اظهار کرد: پرندگان نسبت به مواد شیمیایی و زیستی راه یافته به طبیعت حساس هستند و به همین دلیل با مطالعه در خصوص سلامت پرندگان می توان به یافته های مهمی در خصوص سلامت یک اکوسیستم دست یافت.

وی با اشاره به اینکه دستکاری در اکوسیستم نیز تاثیرات سوء خود را بر جمعیت پرندگان نشان می دهد، افزود: چنین معضلاتی گاهی موجب هیبرید شدن گونه های خالص شده و تنوع زیستی را مورد تهدید قرار می دهد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: پرندگان، شاخص زیستی برای پایش محیط زیست هستند و به همین دلیل دیده بانان طبیعت محسوب می شوند چرا که پرندگان مهاجر متعلق به هیچ مرز و کشوری نیستند و محافظت از آن ها نیازمند مشارکت جامعه جهانی است.

در این وبینار دکتر سعیدی، دامپزشک معتمد اداره کل هم درباره بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان توضیحاتی ارائه داد.

وبینار پرندگان مهاجر با همکاری موسسه مردم نهاد طبیعت یاور جوان و با حضور علاقه مندان محیط زیست و حیات وحش برگزار شد
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات