اختیار مردم برای انتخاب شایستگان متضمن انسجام  ...

اختیار مردم برای انتخاب شایستگان متضمن انسجام ...

اختیار مردم برای انتخاب شایستگان متضمن انسجام اجتماعی و توسعه اقتصادی/شرط انتخابات پرشور ایجاد زمینه رقابت است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، حمیدرضا موحدی زاده در ابتدای صد و سی امین جلسه علنی شورای شهر با ابراز امیدواری از اینکه در آستانه عید سعید فطر رحمت و مغفرت الهی نصیب همه شده و همه ما بتوانیم با خویشتن داری در برابر وسوسه های شیطانی مقاوم باشیم، گفت: کشور ما در روزهای سرنوشت سازی به سر می‌برد و یکی از حساس‌ترین انتخابات در ۴۰ سال اخیر را در پیش داریم. بدون شک اگر مردم اجازه و انگیزه برای حضور حداکثری در این انتخابات داشته باشند و بتوانند زمام امور را بر عهده فردی لایق و کاردان قرار دهند می‌توانیم امید داشته باشیم منتخبین ملت با مدیریت عالی، کشور را از مشکلات موجود عبور داده و هم افزایی لازم را برای این هدف ایجاد کنند.

وی ادامه داد: برای انجام این مهم و برگزاری انتخابات آزاد و آگاهانه راه مشخص است. ما امروز ظرفیت‌هایی در قانون اساسی کشور داریم که هنوز ایجاد نشده؛ بر طبق قانون که میثاق اساسی همه ما است، حق حاکمیت ملت و حق شهروندی اداره کشور برعهده مردم گذاشته شده و همه نهادها و ادارات برای تحقق این مهم ایجاد شده‌اند و فراهم آوردن بستر حقوقی آن نه اینکه خود این نهادها مانع آن شوند.

نایب رئیس شورای شهر مشهد افزود: بنده همه را توجه می‌دهم به بیانات مقام معظم رهبری در هفته‌های گذشته که بر انتخابات پرشور و حداکثری تاکید داشتند. برای این اتفاق همه باید برای تامین شرایط آن در قول و عمل پایبند باشند و فقط به شعار نماند.

موحدی زاده اضافه کرد: اگر انتخابات پرشور می‌خواهیم اولین شرط آن ایجاد زمینه رقابت است. همه افراد توانا و دانا باید بتوانند در صحنه حاضر باشند و دایره حضور افراد نباید روز به روز محدودتر شود. قانون اساسی می‌گوید استقلال و آزادی تفکیک ناپذیرند و نمی‌شود به نام استقلال آزادی های مردم را محدود کرد. آزادی‌ها و حقوق مردم برطبق اصل نهم باید از جانب همه نهادها رعایت شود. دستگاه‌های نظارتی باید وظایف خود را طبق قانون اساسی پیش ببرند و حق انتخاب باید تقویت و نه اینکه محدود شود.
به گفته وی، شرط دیگر برگزاری انتخابات پرشور و همه جانبه، علاوه بر رقابت همه افراد و به رسمیت شناختن حق انتخاب مردم، اثرگذاری رای مردم است. اینکه مردم باور کنند اگر در انتخابات شرکت کنند می توانند در سرنوشت کشور اثر بگذارند و با انتخاب افراد لایق، شورا و دولت کارآمدتری داشته باشند. به باور ما هر جریانی که با کوته نظری به کاهش اثرگذاری اقدام کند نه به کشور و نه به خود خدمت نکرده چون باعث حوادث غیر قابل جبرانی خواهد شد.

وی افزود: هرچند برخی اعضای شورای پنجم برای انتخابات آتی ثبت نام نکردند اما برخی با فداکاری حاضر شده‌اند. کارنامه ما نیز در مجموع قابل دفاع است و می‌توان از نظرسنجی مردمی و تحلیل کارشناسان برای اثبات آن استفاده کرد. هرچند ضعف‌ها و محدودیت‌ها بوده و برخی از انتظارات جامعه ممکن است برآورده نشده باشد. نهادهای نظارتی اجازه دهند افرادی که چهار سال در این شورا تجربه یافته و کارنامه کاری خوبی نیز در سوابق خود دارند خود را در رای و نظر مردم به قضاوت بگذارند. البته به معنی عدم ورود افراد جدید نیست و مردم می توانند انتخاب کنند اما هرتصمیم مردم باید محترم شمرده شود.

نایب رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: این روزها جنب و جوش در همه جای شهر حاکی از اراده مدیران عالی شهرداری و همه کارکنان است که به پیشرفت شهر متعهد هستند. همه جریان‌ها در کار بی‌منت برای شهر اتفاق نظر داریم. قبلا نیز اعلام کردیم ۵۵ پروژه زیربنایی در دستور کار ما بوده والان ۲۸ پروژه در شهر فعال است. ما تا روز آخر خدمت نیز به این تلاش ادامه خواهیم داد و اصلا به این فکر نیستیم که چون در دور بعد نخواهیم بود پس کار تعطیل است و ما بر پیمان خود با مردم و خدا استوار قدم هستیم. پس اجازه دهیم مردم تصمیم بگیرند می‌خواهند به تداوم رویه شورای پنجم و فضای گفتمان هم‌افزایی در شهر و این ایده که همه صاحب حقوق هستند، سرعت کار و خدمت بالاست و… رای بدهند یا خیر.

موحدی زاده همچنین گفت: امیدواریم حق بزرگانی که در انقلاب و جنگ و سازندگی تلاش و ایثارگری داشتند پایمال نشود و مردم تصمیم بگیرند چه کسی سکان امور را به دست بگیرند. بدانیم که در تمام کشورهای در حال توسعه برای تضمین پیشرفت اقتصادی روی سرمایه اجتماعی کار می کنند و همه کسانی که دانش و تخصص دارند، حس می کنند در اداره شهر سهیم هستند. اگر کسانی دلسرد شوند مشکلاتی بروز خواهدکرد. جوهره سرمایه اجتماعی نیز اعتماد اجتماعی است که هسته زایش سرمایه اجتماعی به شمار می‌رود. اعتماد بین مردم با حاکمان اگر روبه اضمحلال رود رشد اقتصادی به خطر می افتد پس محصول سرمایه و اعتماد اجتماعی، انسجام و اتحاد و رضایت اجتماعی است.
البته رضایت مردم در گرو قدرنهادن به سرمایه های اجتماعی، تقویت نهادهای مدنی و غیر دولتی، تقویت حس تعلق به شهر و… خواهد بود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: ما آخرین نسلی هستیم که شعار اصلاح نظام از درون را سر داده و همچنان به آن باور داریم. ما فکر می‌کنیم نظام اصلاح پذیر است و مردم رشید ما می‌توانند بر مشکلات غالب شوند. وقتی که رهبر گران مایه نظام اسلامی فرمودند امسال سال مانع زدایی است باید موانع فکری و فرهنگی و قانونی و اجرایی را با هم‌افزایی و هم‌فکری از پیش رو برداریم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات