خلق فضاهای اجتماعی و ورود به حوزه مسئولیت‌های  ...

خلق فضاهای اجتماعی و ورود به حوزه مسئولیت‌های ...

خلق فضاهای اجتماعی و ورود به حوزه مسئولیت‌های اجتماعی وجه تمایز مدیریت شهری در شورای پنجم است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، شهناز رمارم در نطق پیش از دستور صدوسی امین جلسه علنی شورا با ابراز تأسف و تسلیت به ملت افغانستان بابت فاجعه تروریستی انفجار مدرسه دخترانه گفت: اگر فاجعه افغانستان در یک کشور غربی بود چه سروصداهایی بلند می‌شد و چقدر بابت حقوق بشر اعتراض به گوش می‌رسید. متاسفانه زنان و کودکان بزرگترین قربانیان تروریست هستند و امیدواریم دیگر هیچگاه چنین خبری غم بار به گوش نرسد.

وی ادامه داد: در انتخابات چهارسال قبل، لیست امید با شعارها و برنامه های مشخص به پارلمان شهری راه یافت و برای تحقق آن وعده ها به برنامه احتیاج داشتیم. همه می‌دانیم شهر یک اکوسیستم زنده است و اجزا آن باهم مرتبط‌اند. شهرنشینی در دنیای امروز با چالش‌های گوناگون از جمله آلودگی هوا، آلودگی صوتی، ترافیک، معضلات زیست محیطی و… مواجه است و شورای پنجم در حل این معضلات و اجرای پروژه‌ها همه تلاش و همت خود را به کار گرفت. اما چه تفاوتی با سایر ادوار داشته است؟

رمارم با بیان این سوال که چرا باید مردم تصمیم بگیرند این مسیر را تداوم دهند، گفت: شورای پنجم از نظر من تفاوت اساسی در اجرای حکمرانی شهری داشته و آن نگاه اجتماعی به پروژه های در دست اجرا بوده است. بر طبق برنامه عملیاتی میان مدت ۹۷ تا ۱۴۰۰ که ما در ابتدای دوره برای سیاست گذاری شهرداری تصویب کردیم، گسترش عدالت اجتماعی و تعادل فضایی در پروژه های عمرانی برای تحقق اهداف کلان برنامه توسعه و عمران جامع مشهد در دستور کار قرار گرفت. ما به مردم قول تغییر و توازن در توسعه شهری و عدالت محوری در ارایه خدمات و امکانات دادیم. بیاییم و مرور کنیم آیا این بند محقق شده است یانه.

وی اضافه کرد: تا بیست سال قبل مشهد مانند بسیاری شهرها دارای منازل ویلایی فراوان بود اما امروز آپارتمان نشینی سبک غالب شده و منازل ویلایی قدیمی با شمعدانی و حوض و… به خاطره ها ملحق شده است. آپارتمان‌نشینی جدایی گزینی به دنبال آورده و کرونا آن را تشدید کرده است. امروز وسیله ارتباطی ما گوشی و لوازم الکترونیک است و حتی ارتباط چندانی با همسایه ها نداریم. ما برای اصلاح این وضعیت و تحقق ارتباطات اجتماعی، باید فضاهای اجتماعی را توسعه می‌دادیم و کافه پیاده رو اولین اقدام در این زمینه بود تا خانواده ها در کنار هم در زمان تفریح شهری برای گفتگو و گذران وقت امکانی داشته باشند.

به گفته رمارم، عدالت اجتماعی در اجرای پروژه‌ها یک ویژگی مهم عملکرد این دوره بوده و حضور مدیران جوان پای کار در شهرداری باعث تسریع این توسعه شده است. امروز توازن و عدالت در توزیع امکانات زیرساختی را در جای جای شهر می‌توان یافت. اگر در غرب مشهد پل آزادگان کار می‌شود در شرق نیز پل مصلی آغاز شده و پل ابوطالب و دوربرگردان آن در مقابل دوربرگردان شهید ناصری اجرا شد. کشت پارک ۷۳ هکتاری شهرک شهید رجایی به موازات کشت پارک چهل بازه و مثال های متعدد از این دست. پس در توسعه پروژه‌ها ها عدالت اجتماعی رعایت شده است.

وی به احداث باغ زندگی و باغ خاطره نیز که هنوز ابعاد اجتماعی آنها باز نشده اشاره کرد و گفت: طبق عادت همیشه برای یاد درگذشتگان به بهشت رضا(ع) و آرامستان‌های شهر میرویم اما فضای اجتماعی باغ خاطره درکنار اینکه نیاز مردم را برای یادآوری عزیزان ازدست رفته پر کرده به وعده گاه هفتگی خانوادگی بدل می‌شود و درختان کاشته شده به یاد درگذشتگان بر سر مردم سایه می‌گستراند. مادری که فرزند مفقودالاثر در جنگ داشته همیشه به من می‌گفت همه برای یاد عزیزان از دست داده خود جایی برای رفتن و آرام گرفتن دارند و من ندارم و بنده همیشه شرمنده آن مادر بودم اما باغ خاطره می‌تواند پاسخ نیاز این مادران عزیز باشد. همچنین باغ زندگی که برای متولدین و تازه مزدوجین و… فضایی برای یادآوری و بالندگی و رشد و خاطرات زیبا خواهد بود.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد با اشاره به ورود شهرداری به مسئولیت های اجتماعی نیز گفت: بسیاری از پروژه های اجتماعی در وظایف ذاتی شهرداری نمی گنجند اما برای حل معضلات اجتماعی و عهده دار شدن مسئولیت‌های اجتماعی به این موارد ورود کردیم. حمایت شهرداری از کادر درمان در دوره کرونا از مثال های این مورد است. همچنین ساماندهی کارگران ساختمانی و ایجاد ایست کارها که کارگران سامان گرفته و عزت نفس آنها رعایت شود در راستای مسئولیت اجتماعی بود.

رمارم همچنین ادامه داد: توزیع لوازم بهداشتی و یا کمک آموزشی و ورود به تحصیل فرزندان و تامین وسایل ارتباطی نیز در همین راستا انجام شد. از دیگر اقدامات مبتنی بر مسئولیت های اجتماعی می‌توان به ساماندهی کشف رود، دوبانده کردن ۷۵ متری رضویه، جاده حسن آباد، احداث اردوگاه متجاهرین، ساماندهی کارتن خواب‌ها، مجموعه ورزشی قازقان و… اشاره کرد که در حوزه وظایف قانونی ما نبود. اما در حوزه انجام مسئولیت‌های اجتماعی موارد فراوانی می‌توان در موضوع تقویت و توسعه فضای تعامل و اجتماعی مثال زد مانند پیاده راه ها و دوچرخه مداری، پیست دوچرخه دور باغ ملک آباد، اقدامات بی سابقه در توس، اجتماعی سازی و برندسازی مشهد با احیای بافت های تاریخی فرسوده، ورود به پیوست های اجتماعی و… . همه اینها با هدف توسعه و توزیع متوازن برای رشد متوازن شهر انجام شده که امیدواریم در ادوار بعد نیز تداوم یابد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات