لزوم تامین حقابه تالاب‌های آذربایجان شرقی / تالاب حافظ اکوسیستم و معیشت مردم است

لزوم تامین حقابه تالاب‌های آذربایجان شرقی / تالاب حافظ اکوسیستم و معیشت مردم است

داوود غنی پور در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ۲۶ تالاب حایز اهمیت در استان وجود دارد که از این تعداد ۲ تالاب قره قشلاق و قوری گل از اهمیت بسیار بالایی برخودار است.

وی اظهار کرد: اکثر جمعیت پرندگان مهاجر استان به غیر از رودخانه ها و دریاچه های پشت سدی به دو تالاب قره قشلاق و قوری گل مهاجرت می کنند.

غنی پور ادامه داد: تالاب قوری گل جزو مناطق تحت حفاظت محیط زیست و به عنوان تالاب بین المللی ثبت شده است؛ اردک سرسفید به عنوان گونه حائز اهمیت و در معرض تهدید این تالاب است.

وی افزود: تالاب قره قشلاق نیز به عنوان منطقه یا محدوده ای که از نظر تنوع زیستی و پرندگان مهاجر حایز اهمیت است و در آن غاز پیشانی سفید کوچک به عنوان گونه کمیاب و در معرض تهدید دیده شده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: سال گذشته خوشبختانه بیماری خاصی همچون آنفلونزای فوق حاد پرندگان در بین پرندگان مهاجر استان گزارش نشد و سال آرامی را از نظر تالاب ها و پرندگان مهاجر سپری کردیم.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین دغدغه در بحث تالاب ها تخصیص حقابه است، گفت: به دلیل مشکلاتی که در دستگاه های مربوطه وجود دارد و حقابه تالاب ها به خصوص قوری گل و قره قشلاق محقق نمی شود بزرگترین تهدید برای آینده است.
غنی پور اظهار کرد: وضعیت آبی تالاب ها نسبت به گذشته در وضعیت تثبیت قرار دارد ولی رو به وخامت است و از نظر آبگیری وضعیت خوبی ندارند.

وی ادامه داد: به غیر تالاب های قوری گل و قره قشلاق که در بین مردم نیز حایز اهمیت هستند بقیه تالاب ها بیشتر در معرض استفاده هستند و حقابه آنها نیز آنطور که باید تامین نمی شود و ضروری است حساسیت نسبت به بقیه تالاب ها نیز افزایش یابد.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: تالاب ها به عنوان زیستگاه پرندگان مهاجر بسیار پراهمیت است و اگر بتوانیم تالاب ها را به عنوان پیکره های آبی حفظ کنیم خواهیم توانست از پرندگان مهاجر نیز حفاظت کنیم.

وی اظهار کرد: اردک سرسفید، غاز پیشانی سفید کوچک، اردک ها، قو ها، پلیکان ها  از جمله گونه های مهمی هستند که به تالاب های استان مهاجرت می کنند.

غنی پور با بیان اینکه نزدیک ۱۰ سال است که جمعیت پرندگان مهاجر در وضعیت پایدار قرار دارند، خاطرنشان کرد: پرندگان مهاجر به دلیل اینکه وابسته به نقطه خاصی نیستند و در حال مهاجرت هستند و جمعیت این پرندگان وابسته به جمعیت جهانی پرندگان است.

وی گفت: هر سالی که کیفیت آب، زیستگاه و عوامل زیستگاهی خوب باشد جمعیت پرندگان مهاجر افزایش می یابد ولی در سال هایی که براثر خشکسالی قسمتی از تالاب خشک شده و یا کیفیت حفاظت کاهش یافته در آن سال جمعیت پرندگان مهاجر کاهش می یابد.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی ادامه داد: از جمله فاکتورهای موثر برای زیستگاه های پرندگان مهاجر پیکره تالاب ها است که باید حقابه تالاب ها تامین و زنجیره غذایی و زیستی تالاب حفظ شود.

وی اظهار کرد: یکی از عواملی که در سال های اخیر با آن مواجه هستیم تغییرات کاربری و ساخت و سازهای ویلایی در محدوده تالاب هاست که ضروری است برای حفظ محیط زیست از ساخت و سازها در محدوده تالاب ها جلوگیری شود.

غنی پور تاکید کرد: تغذیه اکثریت تالاب های استان از آب های زیرزمینی است که با برداشت های بی رویه از آب های زیرزمینی پیکره تالاب ها کوچکتر می شود و با عدم تخصیص حقابه از آب های سطحی با مشکل مواجه می شویم.

وی افزود: تالاب ها به عنوان فاکتور تاثیر گذار در اکو سیستم منطقه هستند و مهم ترین عامل برای تغذیه آبخوان محسوب می شوند که در واقع مهم ترین عامل برای پایداری وضعیت آبی سفره های زیرزمینی است؛ همچنین برای پایداری معیشت جوامع محلی مهم است.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات