هشدار معاون محیط زیست دریایی و تالاب ها درباره کاهش بارندگی ها

هشدار معاون محیط زیست دریایی و تالاب ها درباره کاهش بارندگی ها

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست،  احمدرضا لاهیجان زاده هم اکنون در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار می شود، گفت: در سال آبی جاری تا روز هجدهم اردیبهشت ماه شاهد کاهش ۵۱ درصدی بارش ها نسبت به زمان مشابه در سال آبی گذشته هستیم.

وی با اشاره به کاهش باش ها نسبت به میانگین بلند مدت، گفت: در سال آبی جاری تا روز هجدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰.۳ میلیمتر بارش صورت گرفته که نسبت به میانگین درازمدت که ۲۲۶ میلیمتر است،  کاهش ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: میزان بارش ها همچنین نسبت به زمان مشابه در سال گذشته که ۳۰۱.۳ میلیمتر بوده، بیانگر ۵۱ درصد کاهش است.

لاهیجان زاده همچنین با اشاره به میزان آبگیری سدها در سال جاری، گفت: حجم مخازن سدها ۵۰.۵ میلیارد متر مکعب است اما در سال جاری تنها ۵۸ درصد حجم مخازن آبگیری شده است و به عبارت دیگر نسبت به زمان مشابه در سال گذشته آبی شاهد کاهش ۵۰ درصدی هستیم.

وی تصریح کرد: با در نظر گرفتن اینکه در سال جاری هوا زودتر گرم شد و با توجه به میزان بارش ها که منجر به افزایش میزان تبخیر می‌شود،  این مساله بر مجموعه های آبی و تالاب ها تاثیر می گذارد.

افزایش ۱۳۰ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه


معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه،  اظهار کرد: در روز هجدهم مهرماه سال ۱۳۹۲ تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۰۵ رسیده بود و در روز هجدهم اردیبهشت ماه سال جاری تراز سطح آب دریاچه ارومیه ۱۲۷۳.۳۹ بود که بیانگر افزایش حدود ۱۳۰ سانتی متری تراز دریاچه است.

لاهیجان زاده افزود: تراز آب دریاچه ارومیه در زمان مشابه سال گذشته ۱۲۷۸.۸۹ و تراز در درازمدت ۱۲۷۴.۸ بود.  تراز اکولوژیک  دریاچه نیز ۱۲۷۴.۱ است که امید می‌رود در سال ۱۴۰۶ به این تراز برسیم.

خبر در حال تکمیل است

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات