ضرورت جلوگیری از کشت‌ محصولات پر آب‌‌بر در استان سمنان

ضرورت جلوگیری از کشت‌ محصولات پر آب‌‌بر در استان سمنان

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، "ایرج حیدریان" افزود: با توجه به کاهش نزولات جوی، کاهش آورد رودخانه‌ها و همچنین پایین بودن‌ حجم آب‌های زیرزمینی نسبت به سال گذشته، همکاری همه سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی برای حفاظت از منابع آب  مطابق برنامه ابلاغی سازگاری با کم آبی در استان سمنان ضروری است.
وی تاکید کرد: باید از انجام کشت محصولات پر آب‌بر، کشت محصولات در بستر رودخانه و نصب و استفاده از موتور تلمبه‌های فاقد حقابه در این استان برای کشاورزان به‌ دلیل محدودیت منابع آبی اعم از زیرزمینی و سطحی خودداری شود.
حیدریان در ادامه افزود: تغییر الگوی کشت، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز، کنترل اضافه برداشت چاه‌های مجاز، نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های کشاورزی و تغییر آبیاری سنتی به مدرن همراه با صرفه‌جویی آب مصرفی در بخش شرب شهری از جمله اقدامات موثر برای مقابله با چالش‌های آبی در استان سمنان و عبور از شرایط کم آبی و پیک مصرف تابستان است.
وی با تاکید بر اینکه با بهره برداران متخلف برخورد قانونی می‌شود، خواستارهمکاری همه مردم و دستگاه‌های اجرایی برای تحقق این موارد یاد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه سمنان تاکید کرد: هدف از تدوین برنامه سازگاری با کم آبی که بخش‌های مختلف کشاورزی، شرب و صنعت را شامل می‌شود، تامین پایدار آب و صیانت از مخازن آب سطحی و زیرزمینی این استان است و با اجرای این برنامه در آینده شاهد افزایش سطح ایستایی سفره‌های آب زیرزمینی استان سمنان خواهیم بود.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات