اجرای ۲۷ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نشان از  ...

اجرای ۲۷ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نشان از ...

اجرای ۲۷ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نشان از توان شورای پنجم و مدیریت شهری مشهد در تامین منابع است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، بتول گندمی با بیان اینکه در ادوار گذشته به دلیل کمبود منابع مالی و نبود مطالعات بعضی پروژه‌ها اجرا نشده و پروژه های بزرگ عمرانی که می‌توانست چندین سال قبل به اجرا در بیاید و هزینه کمتری را به شهرت تحمیل کند با تأخیر آغاز، اجرا و تکمیل می‌شود، گفت: معمولا سوال مهمی که در ذهن شهروندان نقش می‌بندد آن است که به عنوان مثال تقاطع غیر همسطح خلیج فارس چرا در زمان اجرای بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ساخته نشده است. البته آیتم‌های متعددی برای تعیین اولویت اجرای پروژه‌ها اثرگذارند و قطعاً یکی از مهمترین آن نبود منابع مالی بوده است.

وی ادامه داد: در دوره فعلی شورای شهر مشهد ۲۷ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی اجرا شده که نشان از آن دارد مجموعه مدیریت شهری و شورای پنجم موفق شده با برنامه و استراتژی مناسب اولاً به حجم بدهی‌های ادوار گذشته غلبه کرده و سپس برای اداره شهر و اجرای پروژه‌های عمرانی تامین منابع انجام دهد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد تاکید کرد: نکته بسیار مهم که باید شهروندان به آن عنایت ویژه داشته باشند اینکه موضوع تامین منابع مالی برای اجرای پروژه‌های عمرانی از سال ۹۸ آغاز شد و در یک سال و نیم ابتدایی فعالیت شورا همه تمرکز و تلاش ما معطوف به پرداخت بدهی‌ها و تأمین هزینه‌های نگهداری شهر شده بود. در واقع اجرای پروژه‌های عمرانی بزرگ با هدف تکمیل و بهره‌برداری در همین دوره، از آغاز سال ۹۸ شروع شده است و این عملکرد موفق را شاهد هستیم و قطعاً اگر مشکلات بدهی‌ها نبود و از آغاز دوره پنجم کار اجرایی پروژه‌های عمرانی شروع می‌شد قطعاً تحولات بیشتری را در شهر شاهد بودیم.

به گفته گندمی، در طی دو سال و دو ماه گذشته پروژه‌های عمرانی فراوانی در جای‌جای شهر اجرا شده که بخشی عمده آنها در مقیاس های محلی، منطقه‌ای و شهری در مناطق کم برخوردار شهر اجرا شده است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه پروژه‌های در جریان نیز با سرعت مناسب تکمیل و بهره‌برداری شود تا با کاهش معضلات ترافیکی، کاهش زمان سفر شهروندان در سفرهای روزانه شاهد باشیم وبه کاهش هزینه های شهر کمک کند، گفت: اجرای این پروژه‌ها دراین راستا و صرفه‌جویی در وقت و هزینه شهروندان بسیار اهمیت دارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد ادامه داد: در خصوص تامین منابع مالی پروژه‌ها به ویژه در بخش تامین منابع نقدی همواره دغدغه بسیاری وجود داشت. از آنجا که بودجه شهرداری به دو آلبوم عمومی و اقتصادی تقسیم می‌شود، بخش تامین منابع نقد عمدتاً صرف نگهداری شهر و حقوق دستمزد می‌شود. از سال ۹۸ تلاش شد برای اجرای پروژه‌های عمرانی نیز منابع نقدی مورد نیاز تامین شود.
به عنوان مثال پروژه تقاطع چهار سطحی آزادگان با ۵۰ درصد نقد و ۵۰ درصد تهاتر در حال انجام است در واقع باید ۵۰ درصد از اعتبار حدودا ۴۰۰ میلیارد تومانی پروژه را شهرداری به طور نقد پرداخت کند. ۵۰ درصد باقی مانده نیز از محل املاک شهرداری و یا صدور پروانه بر روی املاکی که خود پیمانکار معرفی می کند تامین خواهد شد.

وی افزود: در بخش تامین مالی غیر نقد نیز برای برخی از پروژه‌های عمرانی تامین مالی از طریق اوراق مشارکت در دستور کار قرار گرفت از جمله بافت فرسوده ثامن و عامل. استفاده از تسهیلات بخش دیگری از راه‌های تامین مالی غیر نقدی است. که البته به عنوان مثال در سال ۹۹ توفیق چندانی از نظر اخذ تسهیلات بانکی نداشتیم و ناچار شدیم برای جبران این موضوع در بخش نقد درآمدهای شهرداری تلاش بیشتری شود و یا سهم غیر نقدی را افزایش دهیم. به‌هرحال در سال‌های اخیر شرایط اقتصادی کشور و دولت مساعد نبود و این موضوع در روند اجرای کار و برنامه های مدیریت شهری مشهد نیز تاثیرگذار بود.

وی در خصوص بازدید خود از پروژه تقاطع چهار سطحی آزادگان گفت: یکی از اهداف بازدید از پروژه‌های عمرانی اخذ گزارش از روند اجرا و تطبیق با برنامه زمان‌بندی اعلام شده و بررسی مشکلات و موانع پیشرفت کار است.
با توجه به اینکه هنوز در برخی بخش‌ها تاخیر وجود دارد تاکید فراوان داشتیم با جمیع مشکلات باید برای رفع آنها سرعت عمل به خرج داده و همه تلاش خود را به کار ببریم تا پروژه در زمان خود به بهره‌برداری رسیده و در اختیار مردم جهت بهره‌برداری قرار بگیرد. چرا که طولانی شدن یک پروژه از طرفی بر نگاه و نظر مردم تاثیر گذاشته و سبب نارضایتی در بین شهروندان شده و از طرف دیگر منابع مالی بیشتری را مصرف می‌کند.

گندمی با تاکید بر اینکه شورا بر رعایت زمانبندی پروژه‌ها دقت و حساسیت بسیار داشته است، گفت: معتقدیم در اعلام برنامه زمانی پروژه‌ها می‌توان محاسبات دقیق‌تری انجام داده و با لحاظ همه ظرفیت‌ها به بازه‌های کوتاه‌تری نیز برای اجرا برسیم. به هر حال با توجه به اینکه بخشی از پروژه چهار سطحی آزادگان مشکل تملک زمین داشته و این مشکل در حال حاضر حل شده است امیدواریم بخشی از فاز دوم نیز در آینده نزدیک تکمیل و بهره‌برداری شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد در باب تامین اعتبار پروژه‌های در جریان نیز خاطرنشان کرد: تا زمان تکمیل این پروژه‌های هیچ مشکلی تامین اعتبار وجود ندارد و می‌توانیم به جرأت اعلام کنیم از نظر پرداخت به پیمانکاران شرایط مناسب‌تری را نسبت به ادوار گذشته داشتیم.

گندمی همچنین گفت: هرچند مشکلاتی در بین راه وجود داشته به عنوان نمونه می‌توان گفت بودجه ۱۴۰۰ که در اسفند ۹۹ در شورا تصویب شد به دلیل طولانی شدن روال تایید در مراحل بالا دستی در ابتدای اردیبهشت ماه ابلاغ شد و اقداماتی که مجموعه شهرداری باید برای تامین و ایجاد تفاهم نامه‌ها انجام دهد نیز زمان بر است که این موارد شاید تغییراتی در پرداخت‌ها ایجاد کند اما همه تلاش مدیریت شهر همواره بر آن استوار بوده که از همه ظرفیت‌های شهرداری برای پرداخت به پیمانکاران استفاده شود تا دلیلی برای تاخیر در پروژه‌ها وجود نداشته باشد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات