«گفتگو» مفهوم محوری شاهنامه و اساس حکمروایی است

«گفتگو» مفهوم محوری شاهنامه و اساس حکمروایی است

«گفتگو» مفهوم محوری شاهنامه و اساس حکمروایی است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، محمدرضا حیدری در «شب شعر حماسه» که به مناسبت بزرگداشت حکیم فردوسی در آرامگاه وی برگزار شد، با بیان اینکه شاعران با زبان شعر و هنر مفاهیم بلند شاهنامه را که توسط حکیم توس سروده شده به زیباترین شکل و برای درک و فهم ملموس تر بیان می‌کنند، افزود: سراسر شاهنامه دارای مفاهیم بلندی است که ادیبان و شاعران ما به آن پرداخته اند. یکی از مفاهیم محوری مطرح شده در شاهنامه موضوع گفتگو است. حکیم ابوالقاسم فردوسی اساس و بنیان حکمروایی در کشور را گفتگو می داند؛ هم در درون مرزها با ادیبان و فرهیختگان و بزرگان و دانشمندان و هم فراتر از مرزها با سایر ملل و کشورها.


وی افزود: این اصل در جای جای شاهنامه دیده می‌شود از جمله گفتگوی ایرج با پادشاهان روم و توران، یا آنجا که رستم در اوج قدرت دعوت گفتگوی تورانیان را می‌پذیرد تا از جنگ جلوگیری کند و یا گودرز شاه که پسر خود گیو را برای گفتگو با جناح مقابل و به منظور اتمام حجت مامور می کند. با این سند می‌توانیم مدعی باشیم که ایرانیان در سراسر تاریخ بسیار کمتر از دیگر کشورها آغازگر جنگ بوده‌اند و همیشه جنگ‌ها به ایشان تحمیل شده است. در آخرین نمونه نیز در جریان هشت سال دفاع مقدس که شهدای دفاع مقدس جانانه از مرز و بوم دفاع کردند ما مورد ظلم قرار گرفتیم.


حیدری خاطرنشان کرد: این مفاهیم بلند نیاز امروز همه ما و دنیا است. در دنیایی که عده قلیلی با ابزار قدرت و جنگ مشغول ظلم به همه دنیا هستند و شاهد ظلمی هستیم که صهیونیست‌ها به فلسطین اشغالی روا می‌دارند، در حالی که مدعیان حقوق بشر از این اقدامات دفاع کرده و در برابر چشم جهانیان چه فجایعی که رقم می‌زنند. پس توجه به شاهنامه و فرهنگی که شاهنامه می‌پروراند نیاز اساسی امروز بشر است. اینگونه می‌توان توضیح داد که چرا ما در شورای شهر به شاهنامه توجه کردیم.


به گفته رئیس شورای شهر مشهد، شاهنامه پیوستگی هویت ملی و مذهبی ما را به نمایش می گذارد. همان گونه که فردوسی به ایران عشق می ورزد به پیامبر و خاندان وی نیز عشق و محبت دارد. همچنین همبستگی قومی به زیبایی در شاهنامه دیده می شود و از همه اقوام نمایندگانی در این سند فرهنگی و تاریخی حضور دارند.


وی تاکید کرد: جوانان ما باید به این اسنادو شخصیت های تاریخی و هویتی ما توجه کرده و از قهرمانانی که به آنها تحمیل می شود.پرهیزکنند این ضرورت ایجاب می کند که ما به شاهنامه و فرهنگی که معرفی کرده و کار بزرگی که فردوسی انجام داده توجه و بر گسترش مفاهیم آن اهتمام داشته باشیم. در شورای پنجم سعی کردیم در این رابطه تلاش کنیم.


حیدری اضافه کرد: مهمترین بحث در این خصوص نظام دادن به اغتشاشات بصری و نازیبایی بود که در فضای آرامگاه فردوسی و باغ شاهنامه در ادوار گذشته وجود داشت. تا پیش از آغاز به کار شورای پنجم برای رسیدن به آرامگاه فردوسی باید از یک زمین خاکی عبور می کردیم که به هیچ عنوان زیبنده شان و جایگاه این حکیم فرزانه نبود. این در حالی است که دو دهه پیش مقام معظم رهبری در نامه دستخط خود به توجه به فردوسی توصیه کرده بودند و این توصیه تا سال ۹۶ معطل مانده بود.


رئیس شورای شهر مشهد تصریح کرد: اولین اقدام ما در حوزه عمرانی اجرای پروژه بزرگ جلوخان آرامگاه فردوسی در سه فاز با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان بود. در محدوده شهر تاریخی توس سه مکان عمده تاریخی و مهم یعنی آرامگاه فردوسی، کهندژ و هارونیه وجود دارد و با اجرای پروژه های عمرانی این سه مکان به یکدیگر اتصال یافت و امروز زائران و گردشگرانی که از این فضا های تاریخی دیدن می‌کنند می‌توانند به راحتی در این مثلث گام بردارند.


حیدری ادامه داد: در حوزه نرم افزاری نیز اقدامات در خور توجهی انجام شده و برنامه هایی با موضوع محوری فردوسی و جاده ابریشم، تفاهم نامه با آموزش و پرورش برای ایجاد زنگ شاهنامه در مدارس و سه همایش نقالی و شاهنامه خوانی از جمله اقداماتی است که به اجرا درآمده است.


وی با تاکید بر اینکه همه این تلاش ها و برنامه‌ها در راستای آشتی و آشنایی مردم و جوانان با این گنجینه عظیم و گرانبها بوده، گفت: جای آن است که از تلاش های انجام شده با همکاری و همراهی سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان تشکر کنم. متاسفانه آنچه در خور شأن و شایسته این حکیم والامقام و سند ملی هویتی شاهنامه بوده تاکنون انجام نشده و هنوز جای کار فراوانی وجود دارد تا توس را به پایگاهی برای توسعه فرهنگ و ادب ایرانی اسلامی و تقویت هویت ملی و مذهبی تبدیل کنیم.


وی تصریح کرد: امروز توس به یک فضای بسیار جذاب گردشگری تبدیل شده که می تواند جاذبه توجه مردم و زائران باشد. به این خاطر از همه همکاران خودم در شورای شهر مشهد، شهردار و معاونین ایشان به ویژه معاونت فرهنگی و معاونت گردشگری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد و همه سازمان‌ها و نهادهایی که در این حوزه ما را همراهی و همکاری کردند تشکر می‌کنم و امیدوارم این تلاش‌ها، همراهی ها و همسویی ها برای آینده نیز ادامه داشته باشد تا همه ما بتوانیم به وظیفه خود نسبت به این حکیم فرزانه عمل کرده باشیم.


لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات