مترو ضرورت انکارناپذیر پایتخت مسکن مهر
با گذشت دو سال از وعده های مسئولان مبنی بر احداث قطار شهری در شهر جدید پرند، اما تاکنون این مهم محقق نشده است و مردم با مشکلات اساسی در زمینه حمل و نقل در این منطقه مواجه شده اند.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بهمن ماه سال ۸۸ همزمان با فرا رسیدن ایام پیروزی انقلاب اسلامی، کلنگ پروژه متروی شهرجدید پرند به زمین زده شد و عملیات اجرایی آن با هدف بهبود و گسترش حمل و نقل عمومی این شهر و امکان دسترسی آسان تر به فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) در سه قطعه توسط وزارتخانه های راه و ترابری، مسکن و شهرسازی وقت و شهرداری تهران آغاز شد.
با رسانه ای شدن این رویداد، موجی از شادی و امیدواری در شهروندان شهر جدید پرند پدیدار شد و با این وعده مسئولان که بهمنماه سال ۸۹ مردم باید در این مسیر سوار مترو میشدند و همچنین وعده مسئولان در دولت نهم که شهرهای جدیدی که در مجاورت تهران قرار دارند تا سال ۹۰ صاحب مترو میشوند، این شادی چند برابر شد.
از احداث مترو در پرند خبری نیست
سال ۸۸ به پایان آمد و بهمن ۸۹ هم فرا رسید، اما از مترو خبری نبود، تنها اقدامی که در این یک سال به چشم می خورد، مکان یابی ها و فعالیت دستگاه های راهسازی در حال خاک ریزی و زیرسازی بود که در اطراف پرند دیده می شد، این در حالی بود که وعده های اولیه مسئولان محقق نشده بود و کم کم دلسردی و ناامیدی بر دل شهروندان نقش بست.
هم اکنون در آستانه فرا رسیدن بهمن ماه سال ۹۰ هستیم و حدود دو سال از برگزاری مراسم افتتاح می گذر، بازهم دریغ از مترو و تحقق وعده و وعیدها، تنها زمزمه ای که در گوش شهروندان باقی مانده وعده های پی در پی و بی عملی است که نتیجه ای جز بی اعتمادی و نارضایتی آنها از مسئولان و رسانه ها را در پی نداشته است و می روند تا با پشت سرگذاشتن بهمنی دیگر باز هم چشم و گوش خود را از وعده و وعیدها پرکنند و منتظر بمانند.
وعده های مسئولان عملی نشد
نگاهی به وعده های داده شده مسئولان در مناسبت های مختلف و قول های آنان مبنی بر افتتاح مترو پرند تا پایان سال ۸۹ و نیمه سال ۹۰ و یا هفته دولت سال ۹۰ که هیچکدام عملی نشده و حالا هم شهریور ۹۱ و نهایتا اینکه اعلام کردهاند مترو پرند تا سال ۹۳ به بهرهبرداری نمی رسد، همه نشان از آن داشت که تمرکز و برنامه ریزی منظم و کارآمدی در این خصوص وجود نداشته و هرچه هست تنها وعده و وعید بوده است.
وعده هایی که هیچ یک عملی نشده و همین امر منجر به خالی بودن نیمی از خانه های پرند شده است، وعده های رنگ باخته ای که اگر اعلام نمی شد نتیجه اش خیلی بهتر از شرایط امروز بود که برخی به فکر بازگشت به پایتخت و مکانی نزدیک تر و با امکاناتی بهتر هستند و این یعنی بی تدبیری و مهاجرت معکوس.
پایتخت مسکن مهر کشور از نداشتن مترو رنج می برد
با عدم تحقق وعده وعیدها تا به امروز و از آنجایی که پرند پایتخت مسکن مهر کشور نام گرفته و براساس طرح جامع شهری باید ۷۰۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای دهد، نبود تسهیلات و حمل و نقل عمومی سریع برای ساکنان این شهر و عدم تامین زیرساخت ها از چالشهای مهم مسکن مهر در این شهر جدید بوده که این امر موجب عدم تمایل برخی از متقاضیان به سکونت در آن شده است.
اما برغم عملی نشدن وعدهها علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی که حمل و نقل شهرهای جدید را از دغدغههای اصلی خود میداند، اعلام می کند: متروی پرند با قوت و قدرت در حال اجرا است
عدم اقدام لازم توسط مدیریت قبلی مترو تهران، راه اندازی مترو پرند را به تعویق انداخته است
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مدیر جدید مترو تهران با ما توافق و اعلام کرده که اگر مبلغ پیشنهادی که من به عنوان وزیر راه و شهرسازی قبول دارم را تامین کرده و در اختیار شرکت متروی تهران قرار دهید، آنگاه ما کنار برویم و سه قسمت متروی مربوط به پرند به شهرداری واگذار شود.
نیکزاد، به تازگی از اخذ مجوزی از رئیس جمهور خبر داده که به موجب آن ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به مترو پرند پرداخت می شود و گفت که در حال پیگیری هستیم تا از معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری این پول را برای اجرایی شدن و پیشبرد سریع پروژه مترو پرند در اختیار شرکت متروی تهران قرار دهیم اما این به معنای تعطیل بودن متروی پرند نیست.
وی در نخستین روز بازگشایی نمایشگاه دستاوردهای راه و شهرسازی (اواخرآذرماه امسال) با بیان اینکه متأسفانه عدم اقدام لازم توسط مدیریت قبلی مترو تهران، راه اندازی مترو پرند را به تعویق انداخته است، عنوان کرد: مذاکرات ثمربخشی در خصوص راه اندازی مترو پرند با وهاب درویش مدیر عامل راه آهن شهری تهران و حومه (مترو تهران) انجام پذیرفته و امید است این اقدام ارزنده در اسرع وقت اجرایی شود.
نیکزاد با اشاره به این که شهرداری اعلام کرد تا سال ۹۱ مسیر را احداث میکند، عنوان کرد: از آنجا که شهرداری بهرهبردار است این تصمیم خوبی است چرا که اگر خودمان بسازیم مرحله واگذاری به بهرهبرداری نیز وجود دارد.
وزیر راه و شهر سازی گفت: متروی پرند قرار بود در سه بخش و توسط سه نهاد مجزا ساخته شود، اما طی توافقی مترو تهران را متولی کل این پروژه کردیم.
احداث مترو پرند ۱۸ ماه زمان نیاز دارد
اما از سوی دیگر شهردر تهران درباره نحوه اتصال خط یک مترو به فرودگاه امام خمینی اعلام کرد: بعد از توافق نهایی، مترو را از کهریزک به سمت فرودگاه امام خمینی(ره) طی مدت ۱۸ ماه می رسانیم.
این گفته محمد باقر قالیباف نشان می دهد که هنوز توافق نهایی برای این مسیر نشده و از هر زمانی که توافق شود، ۱۸ ماه زمان برای ساخت آن باید صرف شود.
به این ترتیب با فرض اینکه از هم اکنون شهرداری عملیات را شروع کند و وزارت راه وشهرسازی نیز در طرف دیگر مسیر، فعالیت ها را سر موقع انجام دهد حداقل تا پایان سال۹۱، پرند با مترو به تهران وصل نخواهد شد همان گونه که معاون حمل و نقل شهرداری تهران گفته بود این مسیر تا پایان سال ۹۳ تکمیل نخواهد شد.
اظهارات مدیرعامل شرکت عمران پرند در خصوص مترو
صابونی، مدیرعامل شرکت عمران پرند در خصوص متروی پرند از تحویل پروژه شرکت عمران در تیرماه خبر داد و به خبرنگار مهر گفت: ۱۸ کیلومتری که تا مرحله ریل گذاری در تعهد و قرارداد شرکت عمران پرند بوده تا آخر تیرماه ۹۱ تحویل داده می شود.
این مسئول با اشاره به ۳۵ کیلومتر باقیمانده از این پروژه که ۱۲ کیلومتر در تعهد وزارت راه و شهرسازی و ۲۳ کیلومتر در تعهد شهرداری تهران است، گفت: تحویل این ۱۸ کیلومتر دردی را دوا نخواهد کرد و باید دید تحویل کل این پروژه چه زمانی خواهد بود این در حالی است که در دو قسمت دیگر هنوز بعد از ۲ سال اقدام خاصی صورت نگرفته است.
بهره برداری از مترو، تابستان سال آینده
معاون وقت وزیر مسکن که وظیفه تامین شرایط لازم برای اسکان ۱۰۰ هزار خانوار تهرانی در پرند را بر عهده داشت، تابستان سال آینده را به عنوان حداکثر زمان پیشبینی شده برای بهرهبرداری از این مسیر عنوان کرد.
نورصالحی درباره کل هزینه احداث مترو پرند اعلام کرده است: برآورد اولیه نشان میدهد احداث خط مترو و ریلگذاری ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در عین حال این احتمال وجود دارد که املاک معارض در مسیر، این رقم را افزایش دهد.
این مقام وزارت مسکن با اشاره به اینکه مترو شهر جدید پرند برای شهرداری اهمیت پیدا کرده، گفت: طبق توافقات مقرر شده است که کار احداث این خط حداکثر تا تابستان ۹۱ به اتمام برسد.
شهروندان تا سال ۹۱ صبر کنند
با این تفاسیر، شهروندان پرند که خواسته اصلی شان تسریع در روند احداث مترو است حال باید بنا به گفته وزیر و معاون وی، سال ۹۱ را وعده بعدی خود قرار دهند و نگاه ها را به سوی شهرداری تهران معطوف کنند و همچنان به احداث و راه اندازی مترو امیدوار باشند هرچند بسیاری از کارشناسان و مدیران شهری معتقدند که این پروژه شاید تا سال ۹۴ هم طول بکشد.
پر واضح است که در صورت عدم تحقق وعدهها در این بخش، سیاست تامین مسکن برای اقشار کم درآمد که مراکز اشتغال بسیاری از آنها در داخل پایتخت واقع شده است، چندان موفق نباشد چراکه به گفته خود مسئولان برخی از کسانی که مسکن مهر گرفتهاند آن را اجاره داده و در جای دیگر ساکن شدند که به نظر میرسد این اقدام به دلیل فقدان خدمات رفاهی لازم انجام می شود.
از آنجا که در شهر جدید پرند ۱۰۰هزار واحد مسکن مهر در حال ساخت است از این رو مسئولان امر با توجه به تسهیل رفت و آمد شهروندان باید با جدیت هر چه تمام تر راه اندازی مترو را در دستور کار خود قرار دهند، با وجودی که سال ها از طرح ساخت متروی پرند می گذرد و آینده مسکن مهر در پرند و راهکار جلوگیری از هدر رفت سرمایه گذاری در این شهر وابسته به مترو است، اقدام سریعتر از جانب مسئولان وزارت راه و شهرسازی مثمر ثمر خواهد بود.
ضرورت و تاکید بر این مهم از آنجاست که شبکه حمل و نقل سریع در شهرهای جدید، میتواند به پایداری و جذب جمعیت در این شهرها کمک کرده و مانع مهاجرت معکوس آنها شود چرا که در شهرهای بزرگ اگر بین محل سکونت و اشتغال افراد فاصله وجود داشته باشد با برقراری حمل و نقل ریلی فاصله این شهرها جبران میشود.اکنون تعدادی از واحدهای مسکن مهر در شهر جدید پرند آماده افتتاح است که به دلیل عدم تامین خدمات زیربنایی افتتاح آنها به تعویق افتاده اما ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پرند که بزرگ ترین سایت مسکن مهر کشور است ساخته میشود و به طور کلی جمعیت این شهر ۷۰۰ هزار نفر پیش بینی شده است.
بنابراین به نظر میرسد با توجه به افزایش نرخ کرایه های مسیر تهران پرند و سهمیه بندی بنزین ضرورت دارد دولت و مسئولان امر در یک تصمیم انقلابی هرچه سریعتر فکری به حال مشکل حمل و نقل این شهر جدید و اتصال آن به پایتخت کنند تا همزمان با اجرای خدمات زیربنایی و روبنایی واحدهای مسکونی مهر ایجاد شده در پرند حداقل زمینه استفاده از این واحدها در سال ۹۱ فراهم شود چراکه تنها عاملی که می تواند گرایش مردم به مسکن مهر پرند را فراهم سازد، حمل و نقل ارزان، مطمئن و برنامهریزی شده است.
شرایط برای افزایش حضور مردم در پرند افزایش یابد
نورصالحی که به تازگی از سمت خود برداشته شده است در مراسم تودیع خود گفت: باز هم تاکید می کنم که مدیران شهرهای جدید بدانند چنانچه حمل و نقل مردم در شهرهای جدید درست نشود، مردم رغبتی برای اسکان در این شهرها نخواهند داشت.
نورصالحی ادامه داد: مدیران باید راه را برای بخش خصوصی باز بگذارند تا در کنار ساخت مسکن بخش خصوصی بتواند موضوع حمل و نقل شهرهای جدید را برطرف کند و خدمات جانبی ارائه دهد.
ساخت متروی شهر جدید پرند و فرودگاه بینالمللی امام(ره) در نشست هیات وزیران به تصویب رسید، این مترو از نوع متروی برون شهری به طول ۵۰ کیلومتر و دوره ساخت آن پنج سال پیشبینی شده و دو بانده است و ادامه خط یک متروی تهران خواهد بود.
مسیر متروی پرند از انتهای خط یک شروع شده سپس با عبور از ضلع غربی اتوبان تهران قم و اراضی فرودگاه به شهر جدید پرند خواهد رسید و با توجه به تعداد ۳۰ هزار سفر، روزانه می تواند گروههای استفاده کننده را تحت پوشش خود قرار داده و توجیه اقتصادی مناسبی را برای سرمایهگذار فراهم کند.
ساکنان شهر جدید پرند که در شهر تهران به فعالیت مشغولند، ساکنان شهر تهران که در شهر پرند فعالیت می کنند، ساکنان شهر پرند که در فرودگاه بینالمللی مشغول به کار هستند و ساکنان شهر تهران اعم از کارکنان و دانشجویان که در دانشگاههای پرند مشغول هستند، مسافران متروی در حال احداث تهران – پرند خواهند بود وبیش از هر کس دیگری چشم به دهان مسئولان دارند تا ببینند قطار شهری پایتخت مسکن مهر کی به ایستگاه افتتاح می رسد.
نظرات