پیامدهای خطرناک خشک شدن زاینده‌رود و تالاب گاوخونی / کانون‌های ‌گرد و غبار و ‌طوفان‌های ‌سرخ در اصفهان فعال شد

پیامدهای خطرناک خشک شدن زاینده‌رود و تالاب گاوخونی / کانون‌های ‌گرد و غبار و ‌طوفان‌های ‌سرخ در اصفهان فعال شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: متاسفانه بارگذاری بیش از حد بر حوضه آبریز زاینده‌رود در استان‌های اصفهان و چهارمحال بختیاری دلیل خشکی رودخانه است.

به گزارش «پارما» از تسنیم ، گویا خشکی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی به معضل همیشگی استان اصفهان تبدیل شده و مسئولان یا توان مدیریت منابع آبی استان را ندارند یا نمی‌خواهند آبی در این رودخانه همیشگی جریان داشته باشد که در هر دو مورد، سوءمدیریت نمود قابل توجهی دارد.

در هر صورت، جاری بودن زاینده‌رود به خواست همیشگی مردم استان اصفهان تبدیل شده و اکثر قریب به اتفاق مسئولان استان و کشور، وعده بازگشت آب به این رودخانه را داده‌اند؛ اما اوضاع نه تنها بهبود نیافته بلکه شاید تابستان امسال شاهد سهمیه‌بندی آب در استان باشیم.

در همین راستا مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه اداره‌کل محیط زیست اصفهان دائما مسئولان را از خطرات باز و بسته شدن مکرر آب مطلع می‌کند، اظهار داشت: به عنوان یکی از اعضای کارگروه سازگاری با کم‌آبی و صیانت از منابع آب، با استناد به مطالعات دانشگاهی و تحقیقات کارشناسی انجام شده، همواره در سطوح ملی و استانی در خصوص تبعات جدی زیست محیطی، بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی خشک شدن تالاب بین‌المللی گاوخونی و قطع و وصل شدن آب و عدم استمرار جریان در بستر زاینده رود ، هشدار داده‌ایم و همچنین بر ضرورت تامین حقابه‌های زیست محیطی متناسب با میزان منابع و ذخایر آبی در دسترس و استمرار جریان زاینده رود، تاکید داریم.

ایرج حشمتی افزود: براساس ضوابط، مدیریت منابع و مصارف آبی بر عهده وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای است و تصمیم‌گیری نهایی در خصوص جریان زاینده‌رود و باز و بسته شدن آن براساس میزان ذخایر آب سد زاینده‌رود و جداول منابع و مصارف، در کارگروه‌های سازگاری با کم آبی و صیانت از منابع آب، انجام می‌شود.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات