لازمه حضور حداکثری در انتخابات آزادی عمل در  ...

لازمه حضور حداکثری در انتخابات آزادی عمل در ...

لازمه حضور حداکثری در انتخابات آزادی عمل در انتخاب است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، محمدرضا حیدری در ابتدای این جلسه ضمن تبریک روز ارتباطات و روابط عمومی، اهمیت و جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات را در دورانی که اطلاع‌رسانی در همه عرصه‌ها نقش تعیین کننده دارد مورد توجه قرار داد و گفت: اهمیت این موضوع به ویژه با نقش‌آفرینی‌های رسانه‌های نوین دوچندان شده و روابط عمومی‌ها نقش واسط بین مردم و سازمانها و نهادهای اجتماعی را بر عهده دارند. روابط عمومی‌ها باید به خوبی خدمات و فعالیت ها را به اطلاع افکار عمومی برسانند و کمبودها و نارسایی ها را به مدیران منعکس کنند. برای همکاران پرتلاش‌مان در روابط عمومی شورای شهر که با محدودیت امکانات و نیروی انسانی تلاش وافر دارند و روابط عمومی شهرداری که مسئولیت خطیر اطلاع‌رسانی در این شرایط را برعهده دارد آرزوی موفقیت دارم و تاکید می‌کنم رسالت ایشان در این شرایط بسیار مهم است. روابط عمومی مدیریت شهری هم برای ایجاد حس امید و اعتماد باید به خوبی فعالیت ها، موفقیت ها و اقدامات مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری را به اطلاع افکار عمومی برساند.

وی با اشاره به نزدیک بودن روز بزرگداشت حکیم عمر خیام گفت: جایگاه علمی این فیلسوف و ریاضیدان، ستاره شناس و شاعر قرن پنجم هجری کمتر از جایگاه ادبی اش نیست و ترجمه و انتشار گسترده رباعیات وی در کشورهای مختلف دنیا نشان از بزرگی و جلال و افتخار این دانشمند ایرانی است. روز بزرگداشت این حکیم را به اصحاب ادب و فرهنگ و هنر کشور تبریک می‌گویم.

حیدری در ادامه با اشاره به روز ملی جمعیت گفت: یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های جمعیت شناسان و کارشناسان این حوزه موضوع کاهش روند باروری و فرزندآوری در سال‌های اخیر در کشور است. مطالعات نشان می‌دهد اشتغال و مشکلات معیشتی و اقتصادی تاثیر زیادی در این موضوع داشته و عملاً وظیفه دولت و مجلس است با حمایت ها و اصلاح ساختار اقتصادی، جدای از کارهای فرهنگی لازم الاجرا، شرایط را برای این موضوع فراهم کنند.

وی افزود: با گرامیداشت روز اهدای عضو، اهدای زندگی باید که گفت این عمل مبارک یک کار خیرخواهانه و نجات بخش است و افرادی که اعلام آمادگی می‌کنند پس از درگذشت ایشان از اعضای بدنشان به بیماران نیازمند پیوند می شود. خانواده‌های ایشان نیز که با فداکاری در این جهت قدم بر می دارند کار بسیار ارزشمندی انجام می‌دهند.

حیدری ادامه داد: در شورا دو اقدام در این خصوص انجام شد. اول اختصاص قطعه ای در بهشت رضا به اهداکنندگان عضو و رایگان شدن همه خدمات. دوم در باغ خاطره نیز فضایی را اختصاص دادیم برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره افرادی که اهدای عضو می کنند و درختی به نام ایشان پلاک می خورد تا بتوانیم به این شیوه اقدام ارزشمند هموطنانی که در این مسیر به زندگی بخشی مبادرت می کنند را ارج نهیم.

رئیس شورای شهر مشهد همچنین بیان کرد: به سفارش و آموزه‌های دینی ما، نجات یک انسان نجات تمام انسانهاست و امیدواریم سازمان مردم نهادی که در این زمینه در مشهد فعال است کارهای تبلیغی و فرهنگی خود را در این حوزه توسعه دهد. شورا و شهرداری نیز آمادگی کمک به این موضوع را دارند تا در شهر خود بتوانیم ظرفیت بیشتری را برای آمادگی مردم جهت داوطلب شدن در این عرصه داشته باشیم.

حیدری ادامه داد: از اقدام ددمنشانه و خونین رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی فلسطین یک هفته گذشت. ۲۰۰ نفر از فلسطینیان بیگناه که به ویژه در جمع آنها زنان و کودکان بی گناهی دیده می شدند به شهادت رسیده و جمع بسیار زیادی مجروح شدند. به زیرساخت‌ها و امکانات غزه نیز خسارات زیادی وارد شده و متاسفانه نهادهای بین المللی هم نتوانستند رژیم صهیونیستی را به آتش بس وادار کنند. قطعاً هیچ راهی برای برون رفت از این شرایط جز به رسمیت شناختن حقوق فلسطینیان وجود ندارد. یکی از مهمترین آرمان‌های ملت بزرگ ما نیز از آغاز انقلاب، همبستگی با مردم فلسطین و دفاع از حقوق مردم مظلوم آن بوده و این حمایت همچنان ادامه خواهد داشت.


وی اضافه کرد: در روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی اتفاقات خوبی روی داد و پروژه‌های عمرانی افتتاح شد. برنامه‌های فرهنگی خوبی نیز به اجرا درآمد. از نظر من یکی از اقدامات ارزشمند و ماندگار شورای پنجم پیش بینی کمیسیون اختصاصی ویژه توسعه و بهسازی توس با مدیریت جناب آقای ریاضی و عزم شورا برای رسیدگی به این موضوع بود. این اقدام اتفاقات بسیار ماندگاری را در منطقه توس ایجاد کرد و فعالیت‌های فرهنگی و نرم افزاری بسیار خوبی نیز در این دوره از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری به ویژه معاونت گردشگری و زیارت انجام شده که از تلاش همه دوستان سپاسگزارم.
انتخابات و آزادی انتخاب
حیدری گفت: در ارتباط با انتخابات شوراها در جلسات قبل به طور مفصل صحبت کردیم و دغدغه ها و نگرانی های خود را از نوع مواجهه با رد صلاحیت‌های صورت گرفته هم در ارتباط با اعضای شورا و هم در ارتباط با سایر نیروهای کارآمد بیان کردیم و انتظار داشتیم دلسوزان کشور، نظام و انقلاب در استان ورود پیدا کرده جلوی برخوردهای سلیقه ای را بگیرند. این امیدواری نیز ایجاد شد که هیات نظارت استان بتواند تجدید نظر کند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد، به ویژه در ارتباط با سه عضو کارآمد و موثر شورای شهر، چهره های فداکار و پرکاری که در جمع ما بوده و هستند و متاسفانه به چرخه انتخابات برنگشتند.

به گفته وی، البته با توجه به یک مرحله باقی مانده جهت تجدید نظر در سطح کشور باز هم انتظار داریم این تجدید نظر صورت گیرد. اگر به فرمایشات مقام معظم رهبری توجه کنیم که در روزهای اخیر فرمودند دغدغه اول مشارکت حداکثری است؛  دوستانی که خود را مقید به تبعیت از ایشان می دانند بدانند که این برخوردها و سیاست‌ها مغایر با آن فرمایشات است. از الزامات اساسی مشارکت حداکثری آن است که فضا را باز کنیم و افراد و جریان ها با سلایق مختلف بتوانند اظهار نظر کنند. مردم باید احساس کنند نمایندگان سلیقه و تفکری که به ایشان نزدیک هستند در جمع رقابت انتخاباتی حضور دارند و همین موارد است که مردم را به مشارکت حداکثری ترغیب می کند و در حقیقت امید و اعتماد را اینگونه باید ایجاد کرد.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه گفت: امیدواریم تا هنوز فرصت باقی است دلسوزان و علاقه مندان به نظام و کشور، در این شرایط بسیار مهم و حساس که کشور با انواع تهدیدات مواجه است اقدام کنند. موضوع مشارکت حداکثری باید به معنای واقعی و ابزارها و الزاماتش فراهم شود و ما همچنان بر برگشت نیروهای با سابقه، توانمند، متدین و کارآمد شورا که عملکرد ایشان در این دوره کاملاً روشن است تاکید داریم. همچنین سایر نیروهای کارآمد و موثری که در عرصه انتخابات حضور پیدا کردند باید امکان حضور بیابند و داوری را بر عهده مردم بگذاریم. هیچگاه وقتی به مردم اعتماد کرده ایم از این اقدام  ضرر نکردیم و امیدواریم تجدیدنظر لازم صورت گیرد.

وی همچنین گفت: روز گذشته شاهد افتتاح فاز اول پروژه تقاطع غیر همسطح مصلی به عنوان یک پروژه بسیار تاثیرگذار در مناطق پیرامونی و مقوم توسعه حاشیه شهر بودیم که پس از پانزده ماه تلاش به بهره‌برداری رسید. شوق و اشتیاق مردم از افتتاح پروژه مشخص بود و با روش‌های مختلف سپاسگزاری کردند.  این اتفاق در راستای شعار توسعه متوازن و عدالت محور شورای پنجم بود که اثرات بسیار زیادی در آن منطقه ایجاد خواهد کرد، هم به لحاظ ارتباطات، هم به لحاظ فرآیندهای توسعه، هم به لحاظ ترافیک و حمل و نقل. همچنان در روزهای آتی نیز شاهد افتتاح پروژه‌های دیگری در همین مناطق کم برخوردار خواهیم بود که نشان دهنده رویکرد شورای پنجم در توجه به این مناطق است.

حیدری در این خصوص بیان کرد: یکی از نکات مهم در بحث مدیریت شهری رویکرد متوازن چند ساحتی و تمام ساحتی است. مدیریت شهری تنها در حوزه عمران و خدمات و نظایر آن خلاصه نمی‌شود، در همه بخش ها مدیریت شهری اثر گذار است و یکی از مهم ترین بحث ها موضوع منابع انسانی است.  منابع انسانی ارزشمندترین سرمایه هر سازمان است. مشکل تعیین تکلیف منابع انسانی در شهرداری ها مشکلی است که متاسفانه در سطح ملی پس از سال‌ها هنوز تعیین تکلیف نشده. بخشی از موضوعات استخدام و تعیین وضعیت نیروها  به دولت و مجلس برمی‌گردد و بخشی نیز به عهده شهرداری است. اگرچه در باب تکریم و منزلت نیروهای انسانی با مصوبات شورا و همت شهرداری کارهای خوبی انجام شده و به ویژه در حوزه‌های خدماتی، رفاهی و درمانی که بابت آنها از کمیسیون برنامه بودجه سپاسگزاریم که در این جهت اهتمام داشتند.

وی افزود: شهردار محترم و معاونت مالی و پشتیبانی در حوزه رفاهی به خصوص در چنین شرایط اقتصادی در حد توان خود تلاش کردند نیروهای شهرداری را حمایت کنند و در حوزه های خدمات درمانی چند کار بسیار بزرگ اتفاق افتاد که حتی کارگران فضای سبز و پاکبان ها تحت پوشش این مسائل قرار گرفتند که اقدامات بسیار بزرگی بود.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته مدیریت شهری گفت: در حوزه معاونت برنامه ریزی شهرداری چه در دوران حضور آقای آل شیخ و چه در دوران مدیریت سرکار خانم مهربان اتفاقات خوبی رخ داده اما یکسری رویه‌های نامتعارف و خلاف عرف و خلاف رویه سال‌های گذشته در این حوزه در حال اتفاق است. بنده تاکید می‌کنم که شهرداری مشهد باید به این قضیه ورود کند و این رویه های نامتعارف اصلاح شود. ما در قبال آبرو و اعتبار تک تک پرسنل و مدیرانی که در این حوزه زحمت می کشند مسئولیت داریم. مدیران عالی شهرداری مسئولیت دارند در جهت کنترل این رویه های نامتعارف حرکت کنند و شرایط را برای همه کارکنان در جهت امنیت خاطر ایشان فراهم نمایند.

حیدری همچنین در خصوص اکران‌های شهری نیز تصریح کرد: بحث دوم در خصوص اکران های تبلیغاتی است. در این موضوع در سطح شهر اتفاقات خوبی در این دوره به وقوع پیوست. اکران های شهری از اهمیت بالایی برخوردار است و دارای حساسیت بسیار زیاد. ما چندین بار اشاره و تاکید داشتیم به دلیل پرهیز از هرگونه اتفاق ناگواری که نباید در این سیستم به چشم بخورد حتماً باید یک شورا یا کمیسیون تخصصی با حضور صاحبنظران در این زمینه تشکیل شود و نماینده ناظر شورا نیز در آن حضور داشته باشد و تصمیماتی که در این حوزه اتخاذ می شود از همه نظر جوانب آن سنجیده شود.

وی گفت: در عصر نوین که به راحتی امکان تبادل طرح و اخذ نظر افراد وجود دارد تا از دیدگاه‌های ایشان مطلع شویم نباید با حوادثی روبرو شویم که بروز مشکل کند و مدیریت شهری را در حالی که تقصیری نداشته دچار گرفتاری کند.

وی در پایان نیز با اشاره به عدم طرح راهبردی در منطقه توس گفت: در خصوص مشکلات شهروندان در منطقه ۱۲ شهرداری نیز با توجه به طرح انتقاداتی نسبت به شهرداری در رسانه ها و طی روزهای گذشته باید گفت شهرداری آمادگی هرگونه ارائه خدمت و پاسخگویی به نیاز شهروندان را دارد اما متاسفانه مشکل بزرگ در این حوزه مشکل قانونی است و با توجه به آن که ما همچنان برای بخش هایی از منطقه ۱۲ فاقد طرح و ضابطه قانونی هستیم از نظر قانون و مراجع نظارتی امکان پاسخگویی به شهروندان را نداریم. در واقع ضابطه ای برای پاسخگویی و ارائه خدمت وجود ندارد و طرح راهبردی و افصیلی توس که بایستی توسط شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب شود، ابلاغ نگردیده است که این مهم با توجه به پیگیری‌های فراوان شهرداری، شورا و کمیسیون شهرسازی در اختیارات مدیریت شهری نبوده است.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات