همزمان با روز جهانی تنوع زیستی 22 می برابر با اول خرداد؛ آشنایی با تنوع زیستی استان اصفهان، فرصتها، تهدیدها و راهکارهای حفاظت

همزمان با روز جهانی تنوع زیستی 22 می برابر با اول خرداد؛ آشنایی با تنوع زیستی استان اصفهان، فرصتها، تهدیدها و راهکارهای حفاظت


همزمان با روز جهانی تنوع زیستی 22 می برابر با اول خرداد؛ آشنایی با تنوع زیستی استان اصفهان، فرصتها، تهدیدها و راهکارهای حفاظت

معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان همزمان با روز جهانی تنوع زیستی 22 می برابر با اول خرداد؛ وضعیت تنوع زیستی استان اصفهان را تشریح کرد.

حسین اکبری در گفت و گو با «پارما» با گرامی داشت روز جهانی تنوع زیستی 22 می برابر اول خرداد، با شعار ما بخشی از راه حل برای طبیعت هستیم،اظهار داشت: پیش نیاز و رکن اساسی حفاظت پایدار از منابع و یا سرمایه های اجتماعی، شناخت دقیق سرمایه و فرصتها و تهدیدهای مرتبط است.

وی گفت: در این راستا شناخت دقیق،آموزش و ترویج فرهنگ عمومی کلیدی ترین عامل برای اشاعه مشارکت همگانی در حفاظت و بهره برداری مسئولانه و پایدار از میراث طبیعی و تنوع زیستی و نیز هم افزایی و تعامل سازنده دستگاههای مرتبط و همکاری های بین بخشی به منظور جلوگیری از تخریب محیط زیست و تضمین پایداری بوم شناختی طبیعت در روند توسعه است.

وی اظهارداشت: استان اصفهان با موقعیت ویژه در مرکز، حوزه سرزمینی بسیار پهناور، تنوع اقلیمی و انواع تیپهای زیستگاهی از منظر تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی، فرصتها، تهدیدها و راهکارهای حفاظت آن، بسیار حایز اهمیت است .

جغرافیا و جمعیت:

اکبری با بیان اینکه کشور ایران جزء هشت کشور اول دنیا در رتبه بندی های تنوع زیستی و اقلیمی قرار دارد اظهار داشت: استان اصفهان در مرکز کشور با مساحتی بالغ بر 107090 کیلومتر مربع از استانهای پهناور و در مرکز ایران و ما بین عرض جغرافیایی 30 درجه و 43 دقیقه تا 34 درجه و 27 دقیقه شمالی و طول جغرافیایی 49 درجه و 36 دقیقه تا 55 درجه و 31 دقیقه شرقی قرار دارد.

وی گفت: این استان از شرق با استانهای یزد و خراسان جنوبی، از شمال با سمنان، قم و مرکزی از غرب با لرستان و چهارمحال و بختیاری و از جنوب با کهکیلویه و بویر احمد و فارس هم مرز است و دامنه ارتفاع از رشته کوه های دینار با ارتفاع 4409 متر تا کویرهای شمال شرق در دشت کویر مرکزی با ارتفاع 700 متر بالاتر از سطح دریا متغیر است.

وی اظهار داشت: استان اصفهان به مرکزیت شهر اصفهان دارای 24 شهرستان و جمعیتی بالغ بر 5120850 نفر را در بر می گیرد، استانی بسیار مهم و دارای جایگاه جهانی به جهت تاریخ، فرهنگ، طبیعت، صنایع، معادن، کشاورزی، گردشگری و ترانزیت ملی و بین المللی می باشد.

اقلیم:

وی با بیان اینکه بارش استان بالغ بر 2000 میلی متر در ارتفاعات غربی و 40 میلی متر در نواحی پست شرقی و شمال شرق متغیر بوده است گفت: بطور کلی میانگین بارش سالیانه استان حدود 140 میلی متر بوده و از استانهای کم بارش به شمار می رود.

وی افزود: دامنه تغییرات دمایی شدیدی در فصول مختلف روی می دهد. از حدود 19 درجه سانتی گراد در زمستان در نواحی کوهستانی غرب و جنوب غربی تا بالای 55 درجه در تابستان در نواحی شمال شرق و شمال بیشترین بارشها در اواخر پاییز، فصل زمستان و اوایل فصل زمستان و اوایل فصل بهار است.

سیمای طبیعی و تنوع زیستی:

اکبری افزود: وجود رشته کوههای عظیم و مرتفع زاگرس در غرب و جنوب، مناطق کویری و تپه های ماسه ای در شرق و شمال شرق و همچنین رودخانه بزرگ زاینده رود که از غرب تا مرکز و شرق و تالاب گاوخونی امتداد یافته، ویژگیهای زیست بومی ،اقلیمی، تاریخی- فرهنگی منحصر به فردی را در این بخش از کشور پهناور ایران رقم زده است.

قوچ اصفهان نماد حیات وحش جانوری استان اصفهان

مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع:

اکبری با بیان اینکه مناطق تحت مدیریت و شکار ممنوع استان استان شامل 22 منطقه بوده که مجموعا بالغ بر 2280000 هکتار وسعت دارند گفت: 12 منطقه تحت مدیریت تحت عناوین چهار گانه، پارکهای ملی، پناهگاههای حیات وحش ، مناطق حفاظت شده ، اثر طبیعی ملی و همچنین تالابها از جمله مناطق زیست بومهای پناهگاه حیات وحش عباس آباد، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش موته، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو، کرکس، کهیاز ، دالانکوه، یخاب، کوه بزرگی ، خارو، مجموعه فسیلی سپاهان و تالاب گاوخونی با مجموع مساحت 1700000 هکتار است.

مناطق شکار ممنوع:

وی تصریح کرد: 10 منطقه شکار ممنوع با تنوع بالا و غنای ارزشمند زیستی با مجموع مساحت بالغ بر 580000 هکتار در سطح استان اصفهان وجود دارد.

وی بیان داشت: این مناطق شامل کلاته، حنا، ستبله، شاهقنداب، گلستانکوه، زرچشمه، دشتک، ونک، پلنگ گالون و کرکس هستند.که پس از طی دوره های شکار ممنوع و حفاظت و بهسازی در صورت احراز شرایط بوم شناختی لازم به سطح مناطق چهارگانه تحت مدیریت ارتقاء خواهند یافت.

وضعیت سطح مناطق تحت مدیریت و شکار ممنوع استان نسبت به کشور:

وی اظهارداشت: سرانه مساحت مناطق چهارگانه تحت مدیریت در سطح استان اصفهان نبست به مساحت استان 1/15(پانزده و یک دهم) درصد است که از جایگاه ویژه ای در کشور برخوردار است.

پوشش گیاهی:

وی گفت: تاکنون در استان اصفهان بیش از 2000 گونه گیاهی مربوط به حدود 700 جنس و در قالب 130 خانواده شناسایی شده است دارای حداقل 350 گونه دارویی، 45 گونه انحصاری، 54 گونه آسیب پذیر، 16 گونه نادر و 20 گونه در خطر انقراض است.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: مهمترین عناصر گیاهی، جوامع و اراضی جنگلی بنه و بادام کوهی در کوهستانهای غرب است و درمنه زارها، قیچ زارها، اراضی بیابانی شرق و شمال شرق و لاله واژگون با عنوان اثر طبیعی ملی است.

حیات وحش:

وی تصریح کرد: تاکنون 495 گونه مهره دار شامل 65 گونه پستاندار، 302 گونه پرنده، 43 گونه خزنده، 8 گونه دوزیست و 41 گونه ماهی در استان شناسایی شده است.

خانواده گربه سانان:

وی با بیان اینکه تمامی استان اصفهان از 8 گربه سان فعلی کشور دارای تمامی 8 گربه را در بر می گیرد افزود: چنین ویژگیها از لحاظ تنوع زیستی جایگاهی بسیار حایز اهمیت در کمک به حفظ میراث طبیعی جهانی می باشد شامل پلنگ، یوزپلنگ،کاراکال،گربه وحشی، گربه شنی، سیاه گوش، گربه جنگلی و گربه پالاس است.

خانواده های سگ سانان و کفتارها:

وی افزود: از 7 گونه مختلف از خانواده سگ سانان و کفتار استان اصفهان 6 گونه را در بر می گیرد که به لحاظ ذخایر ژنتیک بسیار ارزشمند است و شامل کفتار، گرگ، شاه روباه، روباه شنی، روباه قرمز و شغال می باشد.

خانواده خرس

وی گفت: از دو گونه خرس در ایران کوهستانهای غربی و جنوبی استان زیستگاه خرس قهوه ای است.

سمداران:

اکبری افزود: بر اساس نتایج سرشماری گونه های شاخص جانوری در سال 1399، استان اصفهان با رقم بالغ بر 44712 راس شامل چهار گونه آهو، قوچ میش، کل و بز و جبیر، رتبه اول کشور را به لحاظ فراوانی جمعیتهای حیات وحش سمدار فوق الذکر را به خود اختصاص داده است.

پرندگان :

وی با بیان اینکه مهمترین پرندگان استان زاغ بور که تنها پرنده اندمیک ایران در جهان می باشد گفت: هوبره پرنده ای بین المللی محسوب و مورد توجه کشورهای مختلف است و انواع پرندگان شکاری و آبزی در این استان وجود دارد.

پتانسیل های گردشگری و اکوتوریسم:

اکبری با بیان اینکه استان اصفهان دارای جذابیت ها، ظرفیت ها و فرصت های کم نظیر و بیشماری در ابعاد مختلف از جمله توسعه صنعت و جذب گردشگری ملی و بین المللی دارد گفت: از راهبردهای توسعه پایدار و اشتغالزایی و رونق اقتصادی در آینده و بویژه در شرایط تحریم می باشد که شامل: منطقه حفاظت شده ،حیات وحش بسیار غنی،اقلیم گوناگون ،تلفیق میراث طبیعی و میراث فرهنگی در جای جای استان،ساختارهای متفاوت زمین شناختی وژئوتوریسم

،شرایط بکر بسیاری از عرصه های حفاظت ،امکانات و زیرساختهای ترانزیتی و خدمات رفاهی و اقامتی،امکان بهره برداری پایدار و مسئولانه از منابع زیستی محیطی در راستای توسعه اقتصادی – اجتماعی و همراه کردن تمام آحاد با مقوله حفاظت است.

وی توسعه نامتوازن جمعیتی ، صنعتی ، کشاورزی ،توسعه بدون لحاظ ملاحظات آمایش سرزمین، تغییرات اقلیم و خشکسالی ها، بحران آب و استفاده ناپایدار از منابع، عدم اختصاص حقابه های زیست محیطی رودخانه و تالاب

بیابانزایی و پدیده گرد و غبار ، چرای بی رویه دام، فعالیتهای تخریبی و پراکنده معدنی، تاثیرات منفی زیست محیطی اجرای پروژه های کلان عمرانی از جمله راه ها ، امور خطوط لوله ، کمبود شدید تجهیزات و زیرساختهای حفاظتی و کمبود شدید منابع انسانی محیط بانی و کارشناسی را چالشهای مشترک فراروی طبیعت و توسعه پایدار عنوان کرد.

وی گفت: حفاظت محیط زیست از ارکان اصلی و حیاتی توسعه پایدار بوده و بر اساس اصل 50 قانون اساسی ، منویات دین مبین اسلام و رهنمودهای مقام معظم رهبری وظیقه همگانی است.

اکبری افزود: در راستای سیاستهای ابلاغی نظام در زمینه حفاظت محیط زیست کلیه دستگاههای اجرایی و نهادها مکلف به رعایت ملاحظات و ضوابط زیست محیطی و مشارکت و همکاری فعال در این زمینه بوده و برخورد بی اغماض با تخریب کنندگان محیط زیست و متعرضان طبیعت یک ضرورت است.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات