عیبیابی مدل ساده شده بال هواپیما با روشهای غیرخطی
دانشآموخته دکترای مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به عیبیابی مدل ساده شده بال هواپیما با روشهای غیرخطی به منظور بهبود حساسیت روشهای عیبیابی به خرابیهای کوچک با استفاده از مشخصههای غیرخطی شد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید علی افتخاری مجری طرح با اشاره به اینکه در این پروژه، یک روش عیبیابی نوین با استفاده از دامنه نوسانات سیستم پیشنهاد شده است، اظهار داشت: در این روش ابتدا باید سیستم را با اعمال یک نیروی پسخور به نوسان واداشت سپس دامنه نوسانات سیستم سالم در تعدادی از نقاط آن اندازهگیری و ذخیره میشود و دامنه نوسانات سیستم معیوب نیز اندازهگیری شده و با مقادیر مربوط به سیستم سالم مقایسه میشود که به تعیین موقعیت و شدت خرابی منجر میشود.
وی افزود: این روش برای عیبیابی یک سیستم دو درجه آزادی، یک پانل آئروالاستیک و یک ورق یکسر گیردار در جریان مافوق صوت بکار رفته و از نتایج حاصل برای تعلیم یک شبکه عصبی مصنوعی استفاده شده است.
پژوهشگر دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: با استفاده از شبکه عصبی تعلیم دیده، مکان و شدت عیب با دقت قابل قبولی قابل تشخیص است که با توجه به نتایج حاصل، این روش میتواند به عنوان روشی برای تشخیص عیوب کوچک در سیستم ها و سازههای خطی و یا غیرخطی بکار رود.
وی در بیان قابلیتهای این طرح گفت: اگرچه روش ارائه شده بر روی مدل ساده شده بال هواپیما اعمال شده اما برای عیبیابی دیگر سیستمها و سازهها که بتوان آنها را از راه یک نیروی پسخور تحریک کرد نیز قابل استفاده است.
افتخاری با بیان اینکه امروزه با پیچیدهتر شدن سیستمها هزینه تولید آنها افزایش یافته است که این موضوع نیاز به استفاده از تستهای غیر مخرب را برای جلوگیری از خسارات سنگین دوچندان میکند، اظهار داشت: توسعه روشهایی که بتوانند خرابیهای کوچک را در مراحل اولیه تشخیص دهند اهمیت زیادی دارد که دراین تحقیق روش نوینی پیشنهاد شده است که با استفاده از مشخصههای غیرخطی میتواند خرابیهای کوچک اولیه را تشخیص داده و از بروز خسارات بعدی جلوگیری کند.
نظرات