مهندسان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان از مونوریل قم بازدید کردند

مهندسان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان از مونوریل قم بازدید کردند

http://www.bananews.ir/تعدادی ازمهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان از مونوریل قم بازدید و از نزدیک در روند اجرایی این پروژه قرار گرفتند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس محمد حسن معین در بازدید مهندسان عضو نظام مهندسی ساختمان استان از پروژه مونوریل قم با تشریح مشخصات این پروژه اظهار داشت : اجرای پروژه مونوریل قم از سال ۸۸ و توسط شرکت کیسون و با مشارکت گروه مپنا آغاز شد ، که فاز اول آن از ‏پارک سوار شمالی تا ‏مصلای قدس و فاز دوم آن نیز از مصلای قدس تا شهرک پردیسان ادامه خواهد داشت.

سرپرست واحد کنترل کیفیت پروژه مونوریل قم ، کل طول مونوریل قم را ۲۰ کیلومتر عنوان کرد و با بیان اینکه این طرح با دو خط رفت و برگشت اجرا می شود افزود: فاز اول این پروژه به طول تقریبا ۷ کیلومتر با پیشرفت خوبی در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: در فاز اول که حدواصل پارک سوار شمالی تا ‏مصلای قم است ، ۸ ایستگاه هر کدام به فاصله تقریبا یک کیلومتر در دو طبقه و هر ایستگاه با زیر بنای سه هزار متر مربع احداث خواهد شد.

معین با بیان اینکه سرعت حرکت مونوریل ، ۸۰ کیلومتر در ساعت است افزود: فاصله حرکت هر قطار ۴ دقیقه خواهد بود و پیش بینی می شود مونوریل قم در سال اول بهره‌برداری قابلیت جابه جایی ۱۲ هزار مسافر را در یک مسیر داشته باشد که این ظرفیت تا ۱۹ هزار نفر در ساعت قابل افزایش است.

سرپرست واحد کنترل کیفیت پروژه مونوریل قم افزود : مسیر رودخانه قمرود بهترین مکان برای اجرای این پروژه بود که زائران می توانند پس از ورود به شهر قم با کمترین هزینه و زمان از طریق مونوریل به حرم مطهر حضرت معصومه(س) مشرف شوند.

وی با بیان اینکه در روند اجرای این پروژه از بهترین مصالح موجود استفاده می شود ابراز داشت: بدلیل حساسیت های بالایی که این پروژه ملی دارد ، تمام مراحل اجرا با دقت و پس از انجام آزمایشات و مطالعات لازم صورت می گیرد.

سرپرست واحد کنترل کیفیت پروژه مونوریل قم در مقایسه ویژگی های مونوریل با مترو اظهار داشت: هزینه های اجرای مترو از مونوریل بیشتر است و این سیستم حمل و نقل ، آلودگی صوتی و ارتعاش خاصی نداشته و آلوگی بصری چندانی نیز ایجاد نمی کند.

معین با بیان اینکه پروژه مونوریل قم نخستین پروژه مونوریل کشور است عنوان کرد: هم اکنون در کشورهای آسیایی ۳۰۰ کیلومتر خط مونوریل به خصوص در کشورهای که جاذبه گردشگری فراوانی دارند وجود دارد.

سرپرست واحد کنترل کیفیت پروژه مونوریل قم مدت زمان اجرای این پروژه را ۳۰ ماه عنوان کرد و ابراز داشت: امیدواریم فاز اول مونوریل قم تاپایان سال ۹۲ به بهره برداری رسد.

وی از طراحی ایستگاه های هشت گانه مونوریل قم خبر داد و گفت : تعدادی از این ایستگاه ها با تکیه بر معماری اسلامی طراحی شده که در صورت موافقت مسئولان اجرایی خواهد شد.

معین با بیان اینکه تاسیسات خاص ، ناوگان ، تامین و راه اندازی کلی واگن ها برروی تیر و ستون ها به وسیله شرکت مپنا انجام می شود گفت : واگن های مونوریل قم خریداری شده و هر واگن به طور میانگین می تواند ۶۰۰ نفر را جابجا کند.

سید بها قزوینه نیز در این بازدید با ارائه گزارشی از اقدمات شرکت کیسون در راستای افزایش خدمات به پرسنل پروژه مونوریل و همچنین مردم شهر قم اظهار داشت: تاسیس واحد توسعه نیروی انسانی پایدار در راستای ارائه خدمات رفاهی ، از ابتکارات مدیر عامل این شرکت کیسون است و این واحد در همه پروژه هایی که این شرکت در سراسر کشورآن را اجرایی می کند دایر است.

وی با بیان اینکه اعضای کمیته توسعه نیروی انسانی پایدار به صورت داوطلبانه فعالیت می کنند افزود: کمیته توسعه نیروی انسانی پایدار زیر مجموعه هایی مختلفی از جمله کمیته فرهنگی ، ورزشی ، روابط اجتماعی ، رفاهی و تفریحی دارد که خدماتی هم برای جامعه و هم برای پرسنل پروژه ها ارائه می کند.

مدیر داخلی پروژه مونوریل قم با بیان اینکه بدستور مدیر عامل شرکت کیسون بخشی از سود پروژه ها در همان شهر محل اجرای طرح و برای مردم آن شهر هزینه می شود افزود: خرید سیستم تهویه برای بیمارستان کودکان خرمی ، کمک به خانه سالمندان ، لایه روبی و نظافت رودخانه قمرود ، استقرار دستگاه تصفیه فاضلاب در محل سکونت پرسنل پروژه مونوریل به منظور عدم ایجاد آلودگی و صرفه جویی در مصرف آب ، کمک به ساخت تعدادی از مساجد ، ساخت سرویس های بهداشتی در برخی از نقاط شهر و همچنین آسفالت جاده کوه سفید، بخشی از این اقدامات است.

 

    نظرات