تدوین نظام آموزشی جدید برای محیط‌بانان

تدوین نظام آموزشی جدید برای محیط‌بانان

رییس مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه برنامه نظام آموزشی محیط‌بانان تدوین شده است، گفت: در نظام جدید آموزش‌هایی برای محیط‌بانان در قالب 20 پودمان از بدو استخدام تا مرحله افسران عالی و بالاترین درجه‌های یگان حفاظت تعریف شده است.

به گزارش «پارما» از ایرنا، آرش یوسفی روز سه شنبه در نشست خبری که به‌ صورت آنلاین برگزار شد، گفت: اکنون تمامی محیط‌بانان شاغل در سازمان محیط زیست دوره استاندارد آموزشی 15 روزه‌ای را گذرانده‌ و مهارت‌های کاربردی و پایه را آموزش دیده‌اند.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر متاسفانه به محیط‌بانان آموزش‌های کامل و استانداری ارائه نمی‌شد اما اکنون تمامی محیط‌بانان دوره آموزشی و توجیهی را گذرانده‌اند.

رییس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط‌بان سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: نظام آموزشی جدید به تصویب کمیته سرمایه انسانی سازمان رسیده و اکنون درحال اجرا است، تمامی محیط‌بانان جدید پودمان اول که دوره توجیهی بدو خدمت و پودمان دوم که آمادگی جسمانی و دفاع شخصی است را گذرانده‌اند.

به گفته وی این دو پودمان برای تمامی محیط‌بانان کشور تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

یوسفی با بیان اینکه تولید محتوای استاندارد آموزشی برای محیط‌بانان از جمله دیگر اقدامات این مرکز بود گفت: مجموعه‌ای تحت عنوان راهنمای محیط‌بانان توسط اساتید این حوزه تدوین شده و برنامه ما این است که در هر پاسگاه محیط‌بانی یک بسته آموزشی در دسترس محیط‌بانان باشد.

رییس مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در راستای تربیت محیط‌بانان جدید با همکاری وزارت آموزش و پرورش دیپلم فنی حرفه‌ای کار و دانش محیط‌بانان طراحی شده است، اظهار داشت: این کار به ما کمک می‌کند که محیط‌بانانی را از بین دانش‌آموزان تربیت کنیم.

وی درباره اینکه چرا مدرسان کتاب انسان و محیط زیست از بین فارغ‌التحصیلان رشته‌های محیط زیست انتخاب نمی‌شوند توضیح داد: ساختار آموزش و پرورش محدودیت‌هایی در جذب نیروی انسانی دارد و از بدو تدریس این کتاب امکان انتخاب معلمان این بخش برعهده سازمان حفاظت محیط زیست نبوده است. به‌هرحال هماهنگی‌هایی با دانشگاه فرهنگیان انجام شده که درس شناخت محیط زیست به‌ عنوان واحدی درسی در این دانشگاه تدریس شود علاوه بر این‌ها برنامه‌های آموزشی برای معلمان کتاب انسان و محیط زیست در نظر گرفته شده است.

در ادامه این نشست ابوالقاسم موسوی مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه طی سال گذشته 515 عنوان آموزش در قالب کارگاه‌ها و دورهای آموزشی ازجمله دوره‌های اطفای حریق برگزار شد، گفت: طی سال گذشته 413 نشست در استان‌ها با سمن‌ها برگزار شد که در این نشست‌ها درباره 602 مورد موضوع مرتبط با محیط زیست تبادل نظر شد. که 126 مورد از این عناوین درباره مدیریت پسماند و 42 مورد درباره حیات‌ وحش بوده است.

به گفته وی طی سال گذشته 88 طرح نیز در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و 446 برنامه در حوزه مناسبت‌های زیست‌محیطی اجرایی شده است.

در ادامه این نشست لیلا زمانی مدیرکل دفتر اقتصاد و فناوری محیط زیست با اشاره به اینکه در سازمان محیط زیست موضوع ارزش‌گذاری اقتصادی منابع محیط زیستی را دنبال می‌کنیم، گفت: چنانچه این ارزش‌ها مشخص شود، هزینه فایده طرح‌های عمرانی تعیین می‌شود و مستدل‌تر از قبل می‌توانیم در این زمینه اظهارنظر کنیم.

به گفته وی برنامه این است که مطالعات درباره ارزش‌های اقتصادی منابع طبیعی و اکوسیستم وارد تصمیم‌گیری‌ها و حوزه آمایش سرزمین شود.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات