معادن برای هر گونه فعالیت نیاز به مجوز محیط زیست دارند/ تاکید قانون بر دریافت مجوز

معادن برای هر گونه فعالیت نیاز به مجوز محیط زیست دارند/ تاکید قانون بر دریافت مجوز

معادن برای هر گونه فعالیت نیاز به مجوز محیط زیست دارند/ تاکید قانون بر دریافت مجوز

مدیر کل دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: معادن هم در داخل مناطق حفاظت شده هم خارج از مناطق حفاظت شده طبق مصوبه شورای عالی محیط زیست کشور باید مجوز محیط زیستی داشته باشند اما مهلت پاسخگویی به استعلام مجوز محیط زیست، مندرج در قانون یک ظلم و خسارت به محیط زیست است.
به گزارش «پارما» از زیست آنلاین، حمید جلال‌وندی مدیر کل دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص الزام ارزیابی محیط زیستی برای معادن اظهار کرد: طبق قانون تنها بخشی از معادن برای استقرار و فعالیتهای خود درمناطق حفاظت شده نیازمند ارزیابی محیط زیستی هستند این مسئله به این معنا نیست که معادنی که مشمول ارزیابی نمی شوند نیازمند مجوز نیستند. بلکه آنها نیز باید از اداره کل محیط زیست استان و یا معاونت طبیعی استان برای توسعه، تمدید پروانه و یا پروانه جدید مجوز بگیرند. معادن هم در داخل مناطق حفاظت شده هم خارج از مناطق حفاظت شده طبق مصوبه شورای عالی محیط زیست کشور باید مجوز محیط زیستی داشته باشند.

EIA چه زمان لازم است؟

وی افزود: برخی از این صنایع معدنی مشمول ارزیابی هستند که باید تحت یک پیوست زیست محیطی تحت عنوان یک گزارش ارزیابی EIA( Environmental impact assessment ) توسط یک مشاور ذیصلاح مطالعات خود را انجام دهند، در سازمان محیط زیست بررسی و استعلام ها انجام شود و سپس در کمیته ارزیابی سازمان تعیین تکلیف بشوند. معادنی که شامل طی کردن این روند می شوند شامل معادن طلا، سرب و روی، مس، فولاد و صنایع فرآوری وابسته به آنها هستند.

مدیر کل دفتر ارزیابی محیط زیستی بیان کرد: سوای این فرآیند، اگر معادن تخریب جنگل داشته باشند اداره کل محیط زیست استان وظیفه دارد که برای جبران خسارت و احیای عرصه اقدام کند.

مهلت پاسخگویی به استعلام

جلالوندی اظهار کرد: در حال حاضر ماده 11 قانون هوای پاک که در بحث مجوزها اظهار نظر می کند، مهلت قانونی را برای پاسخگویی به استعلام صنایع کوچک یک ماه در نظر گرفته است. معمولا سازمان و اداره کل در همین زمان پاسخ می دهند. برای طرحهای بزرگ نیز 2ماه فرصت پاسخگویی به استعلام قائل شده اند. از نظر سازمان محیط زیست، این یک ظلم و خسارت به محیط زیست است.

وی افزود: پروژه ای که بطور مثال 2 هزار کیلومتر خط انتقال فرآورده های نفتی دارد و در مسیر خودش از مناطق حفاظت شده عبور می کند، به زمان بیشتری از 2 ماه برای پاسخگویی نیاز دارد. در نظر بگیرید که برای چنین پروژهای مشکلات حقوقی ایجاد می شود، مشاوران باید زمانی را به مطالعات اختصاص دهند و سازمان محیط زیست باید تمام این پیمایش ها را بررسی کند. کسی که با مقوله ارزیابی زیست محیطی آشنایی داشته باشد می داند که در یک بازه زمانی دو ماهه چنین طرحی به صورت کیفی نمی تواند ارزیابی شود. این در حالی است که نمایندگان مجلس قصد دارند این دو ماه را به یک ماه کاهش دهند. ما دنبال یک قانون جامع برای ارزیابی SEA (strategic environmental assessment)هستیم که این مسائل در آن دیده شود. با این حال تلاش داریم خود را با این بازه زمانی تطبیق دهیم.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات