سیره و اندیشه امام(ره) سنگ بنای نظام اسلامی و  ...

سیره و اندیشه امام(ره) سنگ بنای نظام اسلامی و ...

سیره و اندیشه امام(ره) سنگ بنای نظام اسلامی و حافظ جمهوریت نظام است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، محمدرضا حیدری در ابتدای صد و سی و دومین جلسه علنی شورا در توضیح مناسبت‌های پیش رو گفت: دهم خرداد ماه مصادف با روز جهانی مبارزه با دخانیات است. موضوع سیگار و تنباکو به عنوان پدر مرگ و میر در جهان شناخته شده و آثار زیانبار استفاده از دخانیات بر سلامت جوامع کاملاً روشن است. این خسارت ها نه تنها بر استعمال کنندگان بلکه برای تمام افراد اثرات سو دارد.

وی افزود: روز جهانی بدون دخانیات نیز از جهت تأکید و توجه به این موضوع و پرداختن به مسائل فرهنگی در این حوزه و توجه دادن جامعه به خطرات آن تعیین شده است. در فضای عمومی جامعه ما نیز گرایش نسل جوان به دخانیات مشاهده می شود و بدون نیاز به آمار با مشاهدات شخصی می‌بینیم که متاسفانه شرایط مناسبی در جامعه وجود ندارد و دستگاه‌های فرهنگی و تربیتی کشور لازم است در این جهت تلاش کنند تا بتوانیم جوانان کشور را از این آفت مصون نگه داریم.


رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه روز جهانی دوچرخه گ‌سواری نیز در این هفته قرار دارد، گفت: دوچرخه واژه آشنایی است که در گذشته حتی در جامعه ما وسیله نقلیه عمومی به شمار می‌رفته چرا که وسایل خودرویی به تعداد زیادی در شهر وجود نداشت و هر کدام از ما تجربه‌ای از دوچرخه داشتیم. با هدف تاکید برای استفاده بیشتراز این وسیله نقلیه عمومی روزی به نامش نامگذاری شده تا آثار جسمی و تاثیرات روحی و روانی استفاده از آن و کمکی که به محیط زیست ارائه می‌کند برجسته شود.

به گفته حیدری، در دوره شورای پنجم خوشبختانه با همت کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک و حوزه معاونت عمرلن، حمل و نقل و ترافیک شهرداری تصمیم بر این شد که به این امر به طور ریشه‌ای بپردازیم. از این رو بودجه مناسبی نسبت به سنوات گذشته قرار دادیم و امسال تعهد شهر مشهد برای تحقق خطوط دوچرخه به اتمام می‌رسد که مورد استقبال مردم نیز قرار گرفته و انشاالله جدا از این ظرفیت ها در تمام فضاهای پارکی نیز شهرداری در حال ایجاد رینگ دوچرخه برای بانوان است، لذا امیدواریم این مسیر فرهنگ سازی با قدرت دنبال شود.

وی با اشاره به ۱۴  خردادماه سالروز رحلت معمار و بنیانگذار انقلاب اسلامی و تعیین حضرت آیت الله خامنه‌ای به جانشینی ایشان و رهبری نظام اسلامی است، بیان کرد: در ۱۴ خرداد ۶۸ که در خاطر همه باقی مانده، با خبری که در رسانه ملی اعلام و شوک بزرگی به دنیا و جهان اسلام وارد آمد، خیزش و اتفاق عجیبی ایجاد شد و وداع یک رهبر مردمی با آن واقعه تاریخی ماندگار شد. انتخاب بلافاصله مقام معظم رهبری توسط مجلس خبرگان نیز از دیگر اتفاقات تاریخی و مهم این روز است.

رئیس شورای شهر مشهد ادامه داد: در آن روز غمبار همه اقشار اجتماعی موج‌خروشانی برای وداع با ایشان ایجاد کردند. حضرت امام خمینی(ره) در طول نیم قرن مبارزات خود تلاش وافری برای رسیدن به استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی انجام داد که به یادگار مانده و امروز در حالی که به گرامیداشت این روز نزدیک می‌شویم شایسته است به موضوع مهم اندیشه ایشان بپردازیم.

حیدری گفت: همیشه تاکید داشتیم در این مراسم‌ها در کنار جنبه نمادین آن باید بر مهمترین و اثرگذارترین بخش شخصیت افراد که اندیشه و تفکرات مصلحان اجتماعی است توجه کرد و در واقع مرور اندیشه آنها، هشدارها و اندرزهای آنها به ویژه در مورد امامی که همه ایشان را قبول دارند و همچنان وی را به عنوان چراغ راه و مسیر ایشان را به عنوان تکلیف قبول دارند بسیار مهم و حیاتی است. اندیشه و سلوک امام دارای دو محور اساسی است؛ یکی موضوع جمهوریت و دیگری موضوع اسلامیت. در تمام نطق ها و سخنان و فرمایشات شان این دو وجه همیشه برجسته بوده است. اشاره‌ها و نمادهایی که ایشان در حوزه جمهوریت دارند بسیار شفاف است اما متاسفانه این روزها سخنانی بیان می‌شود که بسیار عجیب است و عجیب تر از آن سکوت بقیه در مقابل این اظهارنظر هاست. که یکی از اصول اساسی و محوری حضرت امام (ره) را اینگونه مورد خدشه قرار می‌دهند.

وی همچنین در ادامه با اشاره به نمونه‌هایی از اندیشه‌هلی امام(ره) تصریح کرد: برای نمونه بخشی از نمادهای اندیشه‌های امام را بر می شماریم که به درد این روزهای جامعه ما به ویژه در خصوص فضای انتخابات می‌خورد.
«همانطور که بارها گفتم مردم در انتخابات آزاد هستند و احتیاج به قیم ندارند و هیچ فرد، گروه یا دسته ای حق تحمیل فرد یا افرادی را به مردم ندارد.» حضرت امام(ره) نکته خیلی مهمی را در اینجا اشاره می‌کند: «مردم قهرا وقتی که آزاد هستند یک نفر صالح را انتخاب می کنند و آراء عمومی نمی‌شود خطا بکند. یک وقت یک فرد می خواهد کاری را انجام دهد امکان دارد اشتباه کند یک وقت یک مملکت ۳۰ میلیونی(در زمان نطق امام(ره) جمعیت کشور ۳۰ میلیون نفر بود) نمی‌تواند اشتباه کند. کسی بگوید یک آدم غلطی را گذاشتند وقتی که قدم غلطی برداشت همان ملت عزلش می‌کنند». این یعنی چه؟ یعنی امام می‌گوید افکار عمومی و اکثریت اجتماع در یک فضای آزاد انتخابات امکان ندارد اشتباه کنند، اگر هم اشتباه کنند خودشان بعدا مسئولیت اشتباه شان را می پذیرند.
در کمال تعجب این روزها با اندیشه‌ای مواجهیم که می‌گوید با مشارکت حداکثری ممکن است انتخاب اشتباهی صورت بگیرد! این خیلی عجیب و درست نقطه مقابل اندیشه امام است.

رئیس شورای شهر مشهد همچنین درخصوص موضوع جمهوریت از نگاه امام(ره) گفت: نگاه جمهوریت امام هم در اینجا مصداق دارد که فرموده‌اند «مردم نباید کنار بروند و اگر مردم کنار بروند همه شکست میخوریم». یعنی بر حضور مردم در عرصه تعیین سرنوشت خود تاکید دارند. باید مردم در این عرصه حضور داشته باشند. نکته بسیار جالب دیگری که امام اشاره می‌کند آنجاست که اشاره کردند: «می‌گویند سیاست حق مجتهدین است یعنی در کشور ۵۰۰ نفر دخالت کنند مردم هم بروند سراغ کارشان و هیچ کاری هم به مسائل اجتماعی نداشته باشند. چند نفر پیرمرد ملا بیایند دخالت کنند. این از آن توطئه سابق بدتر است، آنها می خواستند علما را کنار بگذارند که به واسطه آن یکسری اقشار را کنار می گذاشتند، این‌ها می‌خواهند تمام ملت را کنار بگذارند یعنی اینکه نمی‌خواهند مجتهد را داخل کنند بلکه می‌خواهند مجتهد را به دست همین ملت از بین ببرند» یعنی نگاه مردم را نسبت به مجتهدین و روحانیان تخریب کنند و این هشدار امام بود.

حیدری ادامه داد: حضرت امام در جایی نیز خطاب به شورای نگهبان می‌فرمایند: «کسانی که احتیاط یا وسوسه در امر انتخابات دارند کمال احتیاط را برای حفظ حیثیت جمهوری اسلامی به کار ببرند» و نکات جدی را به شورای نگهبان گوشزد میکند در عین حال که می فرمایند شورای نگهبان یک نهاد قانونی است تاکید دارند که شورای نگهبان خود باید شأن و جایگاه خود را حفظ کند، فراتر از قانون ورود نکند. بحث‌های مفصلی در حوزه اندیشه‌های امام و رویکردهای ایشان در مسائل وجود دارد که می توان نگاه امام به اصل جمهوریت و اسلامیت نظام را فراوان در آنها پیدا کرد.

به گفته وی، ایشان بر ایجاد شرایط برای ورود مردم به یک عرصه بانشاط برای تعیین سرنوشت خود تاکید داشته‌اند و چه خوب است که ما در این روزهایی که به سالگرد ارتحال ایشان نزدیک میشویم این اندیشه ها را بازگو کنیم که اگر خدای نکرده در جایی در تعارض با این اندیشه اقدام می‌شود از خطا پیشگیری کنیم و فضا به سمت شرایط با نشاط که احساس تاثیرگذاری در حق تعیین سرنوشت برای مردم ایجاد شود پیش برویم.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه گفت: در موضوع شوراها قبلاً صحبت‌هایی داشتیم و همچنان تاکید می‌کنیم از آنجا که همچنان فرصت هست هیئت عالی نظارت تا روز ۱۵ خرداد زمان دارند تا تجدید نظر کنند.
باید گفت فارغ از رویکرد سیاسی مدیریت شهر نیاز به نیروهای با تجربه، متخصص و کارکرده و آزمون پس داده دارد. اداره شهر مهم است و ما همچنان بر این مهم تاکید داریم. هم عناصری از داخل شورا و هم نخبگانی از خارج شورا در این فرآیند در مراحل مختلف از عرصه رقابت در انتخابات محروم شده‌اند اما همچنان ظرفیت و امکان تجدید نظر وجود دارد. مسئولان فردا باید در مقابل افکار عمومی پاسخگو باشند و چه بهتر است در این فرصت باقی مانده که هنوز امکان تجدیدنظر وجود دارد فضایی ایجاد شود تا احساس کنیم می شود سلایق مختلف در بین نامزدها پیدا کرد و این خود عاملی برای مشارکت و حضور مردم در عرصه تعیین سرنوشت است.

حیدری افزود: متاسفانه این روزها نظرسنجی ها و گزارشات شرایط و چشم انداز مناسبی را نشان نمی‌دهد و امیدواریم تدابیری اندیشه شود تا در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها تغییراتی اتفاق بیفتد تا فضا برای حضور مردم در تعیین سرنوشت خود به طور مناسبی ایجاد شود.

چهاردهم خرداد روز جهانی حمایت از کودکان قربانی خشونت است که مناسبت آن به اعمال خشونت‌های صورت گرفته نسبت به کودکان فلسطینی و لبنانی بازمیگردد و از سوی سازمان ملل نامگذاری شد اما متاسفانه در چند روز گذشته نیز شاهد تکرار این اتفاق در غزه بودیم و جمع زیادی از کودکان معصوم به شهادت رسیدند.

رئیس شورای شهر مشهد همچنین گفت: پانزدهم خرداد ۱۳۴۲ که با خبر دستگیری حضرت امام قیام ۱۵ خرداد اتفاق افتاد و جمع زیادی از مبارزین به شهادت رسیدند، یاد شهدای عزیز این واقعه را گرامی می‌داریم.

حیدری همچنین با اشاره به دیگر مناسبت‌ها بیان کرد: در آستانه روز جهانی محیط زیست از تلاش‌های کمیسیون خدمات شهری در باب لوایح و طرح‌های جدی، تلاش و پیگیری برای تامین پیوست های زیست محیطی و دغدغه‌های دوستان در مجموعه کمیسیون خدمات شهری و تلاش های مدیریت شهری در توسعه فضای سبز و فضاهایی که شرایط مناسبی در این خصوص تامین کند تقدیر می‌کنیم. نظارت‌ها و کنترل‌های همکاران ما در شورا و به ویژه لایحه اخیر که تصویب شد و جنبه ملی پیدا کرد بسیار اثرگذار است اما در بعد اجرایی و عملی هنوز مشکلات جدی وجود دارد و با شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم. بحث کنترل ث‌هایی که برای آلاینده‌ها و لوازم نقلیه باید با نظارت ها و کنترل‌ها جدی‌تر از قبل صورت بگیرد بسیار مهم است و به معنای عام آن در حوزه های مختلف زمین، آب و هوا و… باید مورد توجه قرار گیرند.

وی در پایان نیز به مناسبت ۱۶ خرداد، سالروز شهادت امام صادق علیه السلام اشاره‌ای داشت و افزود: این روز را به همه پیروان و ارادتمندان و علاقمندان مکتب جعفری و پیروان آن امام تسلیت عرض می‌کنیم. امامی که در دوره زعامت خود از مهمترین اقدامات رویکرد هایشان توجه به فضای باز علمی گفتگو و بحث با عالمان کلامی بود که پرورش شاگردان متعدد برای ترویج مکتب جعفری از اثرات بارز این دوره به شمار می‌رود. امیدواریم همه ما در مسیر سیره آن امام بزرگوار حرکت کنیم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات