مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست : ضرورت تدوین سند بوم گردی کشور

مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست : ضرورت تدوین سند بوم گردی کشور

ضرورت تدوین سند بوم گردی کشور مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی با اشاره به ضرورت توسعه بوم گردی به عنوان فعالیت اقتصادی هدفمند با کمترین اثرات منفی بر زیست بوم و تنوع زیستی گفت : یکی از چالش های مهم در حوزه بوم گردی نبود استراتژی مشخص، سازوکار مناسب و استانداردها و ضوابط محلی مطابق با زیست بوم هر منطقه و استان است.

به گزارش«پارما» از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، محمد مدادی در نشست مجازی که با عنوان "موانع و چالش های استفاده از ظرفیت های تنوع زیستی در توسعه بوم گردی کشور" توسط اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی محیط زیست به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی برگزار شد، گفت: بوم گردی در اسناد بالادستی جایگاه خاصی ندارد و در بخش ضوابط و مقررات نیز تقریبا اقدام خاصی صورت نگرفته است. از این رو توسعه بوم گردی بدون ضوابط و مقررات و استانداردهای اجرایی و سازو کار مناسب پایش و نظارت امکان پذیر نبوده و با اصول اولیه بوم گردی که یکی از آن ها حفاظت از تنوع زیستی است مغایر است.

وی خاطر نشان کرد : ضروری است سند ملی بوم گردی کشور تدوین شود و در کنار فعالیت های آموزشی و فرهنگسازی، زیر ساخت های قانونی برای این موضوع فراهم شود.

مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی ادامه داد: بازنگری در وظایف، ساختار و اختیارات کمیته ملی طبیعت گردی، حذف فعالیت های موازی به ویژه در ثبت آثار طبیعی، نظارت بر تورهای طبیعت گردی، آموزش خانوادها و آحاد جامعه برای تعامل صحیح با طبیعت و کلیه اجزای تنوع زیستی، از جمله ضرورت های توسعه بوم گردی کشور است که متاسفانه در نبود آن‌ها، هم اکنون شاهد تخریب و تهدید زیستگاه ها و تنوع زیستی در قالب گروه های گردش گری خانوادگی، آزاد، تورهای رسمی و حتی تخصصی هستیم .

این نشست تخصصی با سخنرانی 16تن از مدیران و متخصصان حوزه گردشگری و تنوع زیستی به مدت 3 روز از اول تا سوم خرداد توسط اتحادیه انجمن های علمی، دانشجویی محیط زیست ایران و به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی برگزار شد .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات