کلنگ‌زنی خط‌آهن شیراز گل‌گهر در ماه جاری

کلنگ‌زنی خط‌آهن شیراز گل‌گهر در ماه جاری

http://www.bananews.ir/مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از کلنگ‌زنی راه‌آهن شیراز-استهبان-گل‌گهر در ماه جاری خبر داد و گفت: در گام اول ۲۵ میلیارد تومان به این خط ریلی اختصاص داده‌ایم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید احمد صادقی در‌ گفت‌وگو با خبرنگار فارس به آغاز عملیات احداث راه‌آهن شیراز - فسا - استهبان - نی‌ریز - گل‌گهر، اشاره کرد و ‌اظهار داشت: ‌احداث راه‌آهن شیراز ـ گل گهر در ماه جاری آغاز خواهد شد.

‌وی ادامه داد: این مسیر ریلی یکی از کریدورهای اصلی است که استان فارس را به استان کرمان و معدن گل‌گهر به عنوان یک معدن صنعتی و اقتصادی فعال کشور متصل می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طول این مسیر ریلی حدود ۳۵۰ کیلومتر است، اظهار داشت: مقرر شده بود عملیات اجرایی این پروژه در هفته جاری با حضور وزیر راه و شهرسازی گلنگ‌زنی شود اما به دلیل بارش برف در تهران و لغو برخی پرواز‌ها، این مراسم احتمالاً به هفته آینده موکول می‌شود اما قطعاً در ماه جاری عملیات اجرایی این خط‌آهن به صورت رسمی آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با تأکید بر اینکه عملیات اجرایی این پروژه طی ۴۵ روز اخیر توسط پیمانکار آغاز شده است، اظهار داشت: ‌کلنگ‌زنی اجرای این پروژه فصل مشترکی بین شهرستان‌های فسا و استهبان است که در آن نقطه عملیات اجرایی این پروژه‌ها رسماً آغاز می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این پروژه ریلی در قطعات مختلف اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: این مسیر ریلی از نقطه مشترکی بین شهرستان‌های فسا و استهبان آغاز شده و در قطعات دیگر، از سال آینده از شیراز نیز این پروژه آغاز خواهد شد.

صادقی با اشاره به اینکه در سال جاری حدود ۲۵ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافته است، اظهار داشت: پیمانکار این پروژه قرارگاه خاتم‌الانبیاء است که نسبت به اجرای این پروژه اقدام کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه استان فارس رکوردار ساخت راه‌آهن در کشور است، گفت: قرارداد ساخت راه‌آهن گل‌گهر به شیراز ۳ ساله است که در صورت تأمین اعتبار، در موعد مقرر به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اجرای پنج پروژه بزرگ ریلی در استان فارس، تصریح کرد: از پنج پروژه ریلی در استان فارس،‌ راه‌آهن شیراز - اصفهان به بهره‌برداری رسیده و چهار پروژه دیگر نیز با ۲۰۰۰ کیلومتر طول در حال ساخت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه شبکه آزادراهی، بزرگراهی و ریلی در استان فارس، خاطرنشان کرد: چندی پیش راه‌آهن لار – جهرم – بندرعباس – شیراز نیز با مشارکت بخش خصوصی کلنگ‌زنی شد.

مسیر ریلی شیراز - فسا - استهبان - نی‌ریز - گل‌گهر از ایستگاه گل‌گهر در استان کرمان آغاز شده و تا حوالی دریاچه مهارلو شیراز ادامه خواهد یافت.

‌این خط ریلی پس از عبور از قطرویه، نی‌ریز، استهبان و فسا با طی کردن مسافتی به طول ۳۵۰ کیلومتر به شیراز خواهد رسید.

هدف از اجرای خط آهن گل‌گهر به شیراز ساخت مسیر میان‌بر ریلی بین محورهای ریلی شیراز، بندر‌عباس، عسلویه، بوشهر و اصفهان است.

‌تسهیل در تبادلات باری و مسافری میان استان‌های کرمان، فارس، هرمزگان، اصفهان، بوشهر و خوزستان از دیگر اهداف این پروژه این بزرگ است.

طبق برآورد کارشناسان با اجرای این طرح شاهد صرفه جویی حدود ۱۰ میلیون لیتر سوخت خواهیم بود؛ صرفه جویی در مصرف سوخت با ارزش ۲۱ هزار میلیون ریال، کاهش خسارت‌ها به ارزش ۳۴ هزار میلیون ریال و اشتغالزایی ۴۰۰ نفر به ارزش ریالی ۴۰ هزار میلیون ریال، از مزایای اجرای این پروژه ریلی است.

طبق گفته مسئولان، اساس ساخت این راه‌آهن مسافربری نبوده بلکه حمل بار است و احتمالاً این خط راه‌آهن با احداث یک خط آنتنی از فسا به داراب متصل خواهد شد.

 

 

    نظرات