کلانتری: دنیا نسبت به محیط زیست باید تجدید نظر کند

کلانتری: دنیا نسبت به محیط زیست باید تجدید نظر کند

کلانتری: تولید نباید به قیمت نابودی محیط زیست انجام شود نشست خبری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در سالن همایش های سازمان حفاظت محیط زیست، با رعایت پروتکل های بهداشتی و با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد.
به گزارش «پارما» از  پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، دکتر عیسی کلانتری با تبریک آغاز هفته محیط زیست و سالروز جهانی این مناسبت، اظهار کرد: امروز دیگر محیط زیست مربوط به یک منطقه و یک کشور نیست؛ هم اکنون در دنیا نتیجه بی توجهی سران کشورهای جهان و تاحدی مردم نسبت به حفاظت از محیط زیست را لمس می‌کنند و تقریباً ثابت شده که در کره زمین ادامه این سیاست ها برای حفاظت از محیط زیست پاسخگو نیست و قاعدتاً همه در دنیا باید در این زمینه تجدید نظر جدی داشته باشند.

کلانتری تصریح کرد: نباید در هر کشوری مسوولین و سیاستگذاران به عنوان تفنن و مساله ثانوی به محیط زیست نگاه کنند اما در واقع در کشورهای گوناگون هنوز محیط ‌زیست را به عنوان مسئله ای فانتزی و ثانویه می بینند بدین معنا که می گویند اگر کار من تمام شد کاری برای محیط زیست نیز انجام می دهم.

افزایش چشمگیر آگاهی مردم در 4 سال اخیر

معاون رییس جمهوری با اشاره به کاهش تحمل کره زمین و بخش هایی که در ارتباط مستقیم با محیط زیست هستند، گفت: محیط زیست در کشور ما به دلایل مختلف در لبه آسیب‌پذیری حرکت می‌کند و خوشبختانه آگاهی مردم، امروز با چهار سال پیش قابل قیاس نیست؛ به تدریج مردم محیط زیست را جزو حقوق شهروندی خودشان تلقی کردند. هر چقدر آگاهی مردم بالاتر برود و هرچقدر پرسشگری آنها بیشتر شود، ممکن است که کار همکاران ما در حفاظت از محیط زیست سخت شود اما در اصل حفاظت محیط زیست از همین مسیر در کشورهای مانند کشور ما امکان پذیر است.

وی ادامه داد: در این چهار سال بنده افتخار این را داشتم که خدمتگزار محیط زیست کشور باشم، بر خلاف همه تبلیغاتی که علیه دولت به ویژه در یک سال اخیر به خصوص از سوی برخی از گروه هایی که دیدگاه مناسبی نسبت به دولت نداشتند، صورت گرفته، دستاوردهای نسبی خوبی برای محیط زیست کشور داشتیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه عملکرد زیست محیطی دولت عملکرد خوبی بود، گفت: با این حال همه انتظاراتی که جامعه از محیط زیست دارد، برآورده نشده است؛ برآوردن همه این انتظارات عملی هم نیست آن هم در شرایطی که منابع مالی دولت در اثر تحریم ها به شدت تحلیل رفته بود. من شخصاً باید از رئیس جمهوری محترم قدردانی کنم چراکه در این شرایط بد اقتصادی با حمایت‌های رئیس‌جمهوری در بخش محیط زیست پیشرفت های خوبی داشتیم.

کلانتری خاطرنشان کرد: فقط برای مهار گرد و غبار 450 میلیون دلار تخصیص داده شد یا در مورد پسماند یا پایش ها، برخط کردن پایش ها و حفاظت از مناطق چهارگانه اعتبار تخصیص داده شد. در چهار سال اخیر نزدیک به 1020 نفر به تعداد محیط بانان اضافه کردیم.

وی با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست، خودش یکی از مستضعف ترین سازمان های دولتی بود، اذعان کرد: اهمیت محیط زیست در کشور را می‌شود از توجه به سازمان محیط زیست آن تصور کرد؛ چهار سال پیش محیط ‌بانان یک و نیم میلیون تومان حقوق می‌گرفتند که حقوقی در حد افسر وظیفه که دوران سربازی خود را می‌گذراند، بود؛ یعنی پایین ترین حد حقوق دولت.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: مشخص است که چنین سازمانی برای حفاظت از محیط زیست انگیزه ندارد بنابراین با کمک سازمان برنامه و بودجه و شخص رئیس جمهوری، در مدت چهار سال، درحالی که جمعا تورم 130 درصد بود، حقوق محیط‌بانان و پرسنل سازمان بیش از 300 درصد افزایش داده شد. امروز حقوق کارکنان از متوسط پرداختی دولت بالاتر رفته و این در حالی است که میزان حقوق در کف حقوق پرسنل دولت قرار داشت.

کلانتری با اشاره به حوزه حفاظت مناطق چهارگانه، گفت: با توجه به افزایش 30 درصدی پرسنل محیط بانان انگیزه‌های لازم را در حد مقدور ایجاد کردیم که با جان و دل بیشتر برای حفاظت از مناطق خود تلاش کنند. همچنین کمبود نیروی فنی در استان‌ها و تهران داشتیم بنابراین با توجه به اینکه دانشگاه ها سرمایه بسیار عظیم برای کشور هستند که استفاده چندانی از ظرفیت آن نمی شود. با حداقل‌های لازم تقریباً همه دانشگاه های کشور را برای حفاظت از محیط زیست به کار گرفتیم.

عملکرد مطلوب دانشگاه ها نسبت به شرکت های مشاور

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در بسیاری مواقع حتی پایش ها را به دانشگاه ها واگذار کردیم چراکه دقت بیشتری دارند و در بسیاری از موارد نسبت به شرکت های مشاور بهتر عمل کردند. هم افزایی خوبی در ابعاد مختلف برای حفاظت از محیط زیست انسانی صورت پذیرفته است.

کلانتری گفت: در حوزه دریایی تحولات گسترده ای صورت گرفته است. پایش دریاها ، رها شده بود.امروز اتفاقات خوبی در حوزه دریاها، رودخانه و تالابها رخ داده است. در حوزه آموزش کارهای خوبی آموزش کلاسیک در حوزه دانشگاهی و دبیرستانی و چه در ارتباط با سمن ها صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه از طریق صندوق حفاظت محیط زیست از سمن ها حمایت می شود، گفت: حتی برخورد نظارتی را به سمن ها واگذار می کنیم.

700 میلیون دلار اعتبار برای جابه جایی آرادکوه نیاز است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد مشکل مرکز دفع پسماندهای آرادکوه نیز گفت: آرادکوه حدود 60 سال پیش وقتی جمعیت تهران حدود یک و نیم میلیون نفر بود، به عنوان مرکز دفع زباله تهران به وجود آمد. با توجه به افزایش جمعیت، گسترش شهر تهران و آلاینده های جدید که با توسعه و پیشرفت دنیا و کشور به وجود آمد، نوع پسماندها نسبت به 60 سال پیش تغییر پیدا کرده است؛ دو ماه پیش به اتفاق آقای جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری از آراد کوه بازدید داشتیم؛ آرادکوه دیگر پاسخ گوی دفع زباله‌های تهران نیست و باید جابه‌جا شود؛ جمعیت با توسعه شهر به سمت آراد کوه پیش رفته است و در دو سال اخیر کارهای بسیار خوبی صورت گرفت تا مشکلات آرادکوه رفع شود.

کلانتری با تاکید بر اینکه برای جابه جایی آرادکوه نیاز به 500 تا 700 میلیون دلار اعتبار است، گفت: برای جابجایی آرادکوه باید برنامه بلند مدت تدوین شود. دولت قول داده که کمک کند پس از رفع تحریم ها می توان از منابع صندوق توسعه استفاده کرد. پس از تحریم ها صندوق توسعه ملی دیگر ورودی نداشت. حدود 60 درصد از آلایندگی‌های آرادکوه کم شده است. یکی از دلایل بوی نامطبوع جنوب تهران در جاده تهران – قم، آراد کوه است. الان وضعیت به مراتب بهتر از قبل شده، مشکل برق و کمپوست ها اصلاح و بوی نامطبوع کم شده اما قطع نشده است.

بهبود چشمگیر شرایط محیط بانی

وی درمورد شرایط کاری خطیر محیط بانان و مشکلات استفاده از اسلحه وسط آنان، با اشاره به اینکه توجه زیادی به شرایط کاری محیط بانان صورت گرفت، گفت: شرایط به گونه ای شده که کارشناسان سازمان نسبت به موقعیت محیط بانان حسادت می کنند. دریافتی محیط بانان در سه سال اخیر بیش از سه برابر شد است؛ سالیانه حدود 50 تا 60 میلیارد تومان از بودجه ناچیز محیط زیست برای تجهیز محیط‌بانان هزینه می شود. همین امسال 1200 دستگاه موتورسیکلت مجهز خریداری شده و به هر پاسگاه دو موتور واگذار می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادمه داد: تجهیزات پیشرفته چون دوربین هم به تدریج به محیط بانان داده می شود. مشکل محیط بانان این بود که برای استفاده از اسلحه آموزش ندیده بودند. از بدو استخدام محیط بانان به پاسگاه ها فرستاده شده بودند. آموزش ضمن خدمت را در دستور کار قرار دادیم، در این دو سال بیش از 14 هزار نفر روز محیط ‌بانان آموزش دیدند.

کلانتری با بیان اینکه محیط‌بانان پیش از این بدون آموزش و اسلحه به‌دست در مناطق حساس مشغول فعالیت بودند، گفت: از این‌رو بخشی از گرفتاری‌های محیط‌بانان تقصیر ما بوده است. در سال جاری 60 میلیارد تومان تجهیزات جدید برای محیط‌بانان تهیه می شود. اگر برنامه تجهیز محیط‌بانان در دولت بعدی نیز ادامه داشته باشد، طی دو سال آینده محیط‌ بانان مانند رنجرهای کشورهای خارجی می شوند.

معاون رییس جمهور با اشاره به اصلاح قوانین محیط بانی گفت: با استفاده از همین قوانین در حکم دو محیط‌بان محکوم به قصاص تجدیدنظر شده است. در گذشته به این صورت بود که محیط بان یا باید کشته می شد یا قصاص.

وضعیت آب در کشور اسفناک است

رییس سازمان حافظت محیط زیست همچنین درمورد معظل آب درکشور، گفت: آب مهمترین دغدغه کشور است، به آب کشور ظلم کرده‌ایم، آب را در کشور از حالت تجدیدپذیر به حالت تجدید ناپذیر تبدیل کرده ایم .

کلانتری با اشاره به از دست رفتن منابع آب طبیعی در برخی مناطق چهارگانه به دلیل خشکسالی، اظهار کرد:سازمان حفاظت محیط زیست مسوول تامین آب مورد نیاز حیات وحش است و نباید بگذاریم حیوانی به دلیل تشنگی تلف شود بنابراین حتی درصورت نیاز با تانکر و موتور، آبرسانی در مناطق حفاظت شده صورت می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه آن‌هایی که در کشور مسوول هستند، حاضر نیستند واقعیت را درباره آب بگویند، گفت: واقعیت کشور درمورد منابع آب اسفناک تر از آن چیزی است که امروز مسوولان آب درباره آن صحبت می کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه میزان حقابه 70 تالاب را تعیین کرده‌ و می کنیم، گفت: وزارت نیرو موظف به تامین حقابه محیط زیست و است و حقابه محیط زیست پس از شرب در اولویت قرار دارد ولی همچنان برای گرفتن این حقابه با مشکل مواجه هستیم.

کلانتری با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در تخصیص آب، گفت: وزارت نیرو باید حقابه های محیط زیست را تامین کند در غیر این صورت چیزی از محیط زیست باقی نمی ماند.

انتقاد از عدم تخصیص حقابه دریاچه ارومیه

وی با انتقاد جدی نسبت به عدم تخصیص حقابه دریاچه ارومیه، گفت: در حوزه دریاچه ارومیه در سال آبی جاری 12 درصد کاهش بارندگی را شاهد بودیم اما وزارت نیرو بیش از 60 درصد حقابه دریاچه ارومیه را تحویل نداد، چنانچه حقابه مورد نیاز ما تامین نشود به قوه قضائیه مراجعه می کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: وقتی تفاهم صورت می گیرد، حقابه داینامیک است یعنی اگر بارش 20 درصد کم شود، حقابه باید 20 درصد کم شود، وزارت نیرو باید به تعهد خود عمل کند نباید این طور باشد که وقتی 12 درصد بارش کم شد ،60 درصد از حقابه را کم کند.

کلانتری درمورد طرح تحقیق و تفحص پیرامون پروژه احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: نمایندگان مجلس در آن بخش از حوضه آبریز به دنبال آب برای کشاورزی هستند. بر اساس قانون آب کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه کاهش یافت اما شاهد توسعه باغات به صورت برداشت غیر قانونی آب هستیم. ناچاریم اگر این سیاست ادامه یابد به قوه قضاییه مراجعه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه از دو سال گذشته تا کنون به هیچ صنعت آب بری در داخل کشور مجوز نداده‌ایم، تاکید کرد که توسعه کشور باید بر اساس منابع آب باشد و گفت: صنایع آب بر باید در کنار سواحل دایر شوند، در تمام دنیا حتی کشورهای پرآب همین گونه است؛ این کار باید 30 سال پیش اتفاق می افتاد تا اکنون با معضلی مواجه نباشیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اصرار عده ای برای خودکفایی در تولیدات کشاورزی مانند گندم، گفت: سرانه آب در کشور کمتر از هزار مترمکعب در سال است که با این مقدار آب می شود 700 کیلوگرم گندم تولید کرد. برای تولید شکر نیز بیش از درآمد، هزینه می کنیم و آب کشور اینگونه مصرف می شود که در دنیا بی سابقه است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه در کشور به جای استفاده حداکثر 40 درصد از آب های تجدیدپذیر پذیر، بیش از 100 درصد از این منابع را استفاده می کنیم نمی توانیم انتظار پایداری آب را داشته باشیم.بدین ترتیب فقط منابع آبی خود را از دست نمی‌دهیم بلکه شور شدن آب و فرسایش خاک را رقم می زنیم. سالانه دو میلیارد تن فرسایش خاک در کشور داریم درحالی که می توان از 60 درصد آن پیشگیری کرد.

کلانتری با تاکید بر اینکه هر هکتار حدود چهار هزار تن خاک را شامل می شود، گفت: سالانه حدود 300 هزار تن خاک را به دلیل فرسایش از دست می دهیم، می توان جلوی آن را گرفت و این نشانه کم توجهی به مسایل زیربنایی محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه سالانه 10 هزار هکتار از مزارع و باغات بر اثر شوری آب لم‌یزرع می‌شوند، گفت: آب خاک و آلودگی هوا از مولفه‌های اصلی محیط زیست هستند.

آلودگی هوا و بی توجهی به سلامت

وی درمورد آلودگی هوا نیز با تاکید بر اینکه مساله آلودگی هوا قابل حل است اگر برای آن هزینه شود، گفت: روزانه دو تا سه ساعت خاموشی داریم در حالی که در فصل زمستان هرچقدر اصرار کردیم یک ساعت خاموشی دهید که مازوت مصرف نشود، قبول نکردند. این درحالی است که سالانه 11 هزار نفر به علت آلودگی هوا در کشور می میرند و این آمار تقریباً معادل تلفات جاده ای است.

معاون رییس جمهور ادامه داد: در پی اصرار ما برای اعمال یک تا یک و نیم ساعت خاموشی برای عدم مصرف مازوت، از یک طرف ما را به ترک فعل و از طرف دیگر به تعطیلی تولیدی ها تهدید می کردند.

کلانتری درمورد علت آلایندگی ازن در سال های جدید در فصل تابستان نیز با تاکید بر اینکه این آلایندگی جدید نیست و پیش از این بوده اما جدیدا اندازه گیری می شود، گفت: اکنون دریافتیم که خردادماه و تیرماه هم هوای چندان سالمی نداریم و میزان آلاینده ازن بالا است.

بنزین استاندارد در سال 1392 نداشتیم

معاون رییس جمهور با تاکید بر اینکه در سال 1392 صفر لیتر سوخت استاندارد داشتیم، گفت: اکنون روزانه بیش از 120 میلیون لیتر سوخت استاندارد در کشور تولید می شود و سوخت کمتر از یورو4 نداریم. امروزه حدود 15تا 20 میلیون لیتر بنزین صادر نیز می شود.

وی با اشاره به اجرای طرح کهاب در در 800 پمپ بنزین ، گفت: در کلان شهرها 1200 پمپ بنزین داریم. تا چند سال پیش در کشور سوخت استاندارد نداشتیم اما اکنون روزانه 120 میلیون لیتر سوخت استاندارد در کشور تولید می‌شود که کمتر از استاندارد یورو 4 نیست، البته یکسری سوخت مانند گازوئیل در صنایع مصرف می شود که دارای ppm بالای چهار هزار است . اگر روند تولید سوخت غیر استاندارد ادامه پیدا می کرد، کلانشهرها قابل سکونت نبود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه صنعت خودرو مانند صنعت سوخت پیشرفت نکرد، اظهار کرد: بر اساس قانون هوای پاک در سال جاری تولید موتور یورو 5 به پایین نباید داشته باشیم و از سال آینده نیز باید موتور با استاندارد یورو 6 تولید شوند، اما از حالا وزارت صنعت نامه نوشته که توان تولید یورو 6 را نداریم.

خسارت چرای مفرط بیش از خسارت جنگ تحمیلی است

کلانتری درمورد مساله گرد و غبار نیز با تاکید بر اینکه فعلا درمورد گرد و غبار با منشاء خارجی کاری نمی توان کرد، گفت: حدود 450 میلیون دلار برای مدیریت گرد و غبار اعتبار تخصیص پیدا کرد. وحدود 30 میلیون هکتار کانون گرد و غبار شناسایی شده است. برای حل مساله گرد و غبار نیاز به 500 تا 600 میلیون دلار اعتبار دیگر است.

وی خاطرنشان کرد: بهترین راه حل مدیریت گرد و غبار، قرق کردن مناطق است، چراکه خسارتی که چرای مفرط دام به کشور زده شاید بیشتر از خسارت جنگ تحمیلی است.

تمام ابهامات معاهده پاریس در شورای نگهبان رفع شده است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درمورد معاهده پاریس نیز با اشاره به اینکه در حدود هفت جلسه به تمام پرسش ها پاسخ داده شده است، تاکید کرد که تمام ایرادات شورای نگهبان برطرف شده است.

کلانتری با اشاره به اینکه منتظر رای گیری در مجلس هستیم، از علت عدم رای گیری در مجلس ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: کار از دست ما خارج است.

قانون در برابر صنایع بزرگ بی اثر است


رییس سازمان حفاظت محیط زیست درمورد علت پیش نرفتن کارها و روند سیاست های کلان کشور، گفت: اگر ضابط دادگستری با ما همسو باشد بسیاری از کارخانه ها باید تعطیل شوند، به اینجا که می رسیم به بحث اشتغال و ارزآوری مطرح می‌شود و به این ترتیب محیط زیست دور می خورد و حتی ضابط هم توان اعمال قانون را ندارد.

کلانتری ادامه داد: برای مثال می توانیم به خودروساز فشار بیاوریم که روند تولید را اصلاح کند اما نیروگاه را نتوانستیم پلمپ کنیم، گفتند برق قطع می‌شود. درموارد کوچکتر با شکارچی غیرمجاز راحت‌تر برخورد می‌کنیم و اگر کسی به تالاب تجاوز کند برخورد می‌شود اما وقتی که طرف مقابل بزرگ است و قدرت اقتصادی بسیار بالایی دارد، عملا قانون بی اثر می شود.

وی تصریح کرد: به فرض بگوییم خودرو استاندارد نیست و کارخانه باید تعطیل شود، چه کسی حکم می دهد؟ یک موتورسیکلت کاربراتوری به اندازه هفت خودرو آلایندگی دارد،11 میلیون موتورسیکلت داریم. استانداردهایی که برای جهان پیشرفته است را در نظر گرفتیم اما اگر واقع بینانه قانون را اعمال کنیم سه‌چهارم کشور باید تعطیل شود. کشور جهان سوم مثل ما نمی تواند استانداردهایی که در قانون تعیین کردند را اجرا کند؛ اگر اجرا شود، با طغیان و شورش مواجه می شویم که کشور پذیرش این شورش ها را ندارد. برخی قوانین استراتژیک هستند و قضات هم به آن رای نمی دهند و از سوی دیگر شورای امنیت عالی می تواند برخی قوانین را برای مدتی نقض کند، آنجا ما کاری نمی توانیم انجام دهیم.

کلانتری همچنین با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر رعایت ملاحظات زیست محیطی در تمام بخش ها، گفت: ملاحظات زیست محیطی در تمام فعالیت ها و بخش ها باید رعایت شود، هم اکنون مساله مهم تولید است و درواقع تولید کنندگان اولین نقض کنندگان قوانین محیط زیست هستند بنابراین رهبری هم معتقدند که تولید نباید به قیمت نابودی محیط زیست انجام شود.

وزارت اطلاعات، کاوه مدنی را تایید کرد


معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست درمورد حکم 11 سال زندان برای کاوه مدنی و جاسوس خواندن وی، خاطرنشان کرد: دولت و قانون می‌گوید کسی جاسوس است که وزارت اطلاعات تشخیص دهد جاسوس است. کس دیگری جز وزارت اطلاعات نمی‌تواند این را بگوید؛ بارها وزارت اطلاعات اعلام کرد ایشان جاسوس نیست حال یک ارگان می‌خواهد کاوه مدنی را جاسوس بداند بحث دیگری است. درباره اینکه به 11 سال حبس محکوم شده خبر ندارم شاید آنها بخواهند 11 سال زندان برایش در نظر بگیرند.

کلانتری یادآور شد: کاوه مدنی وقتی معاونت سازمان محیط زیست را پذیرفت، وزارت اطلاعات ایشان را کاملا تایید کرد. ایشان چهار سال مشاور چیت چیان در وزارت نیرو بود و من آنجا ایشان را شناختم که چه نیروی ارزشمندی است.

پروژه احیای دریاچه ارومیه پیش می رود


وی همچنین درمورد پروژه احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه دریاچه در سال 1406 به تراز اکولوژیک می رسد، گفت: کارها متوقف نشده و همچنان ادامه دارد، در بخشی از تونل کانی سیب به دلیل فشار آب سرعت کار کم شده است، اما شهرویورماه کارها تمام می شود. تمام اعتبارات مورد نیاز آن نیز تامین شده است.با راه اندازی تونل زاب نیز سالانه 650 میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه می شود، همچنین 250 میلیون متر مکعب آب از طریق تصفیه خانه های تبریز و ارومیه و 750 میلیون متر مکعب آب هم از محل صرفه جویی در بخش کشاورزی به دریاچه سرازیر می شود و تا سال 1406 به تراز اکولوژیک می رسد.

از برنامه کاندیدها خبر ندارم


رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری درمورد برنامه محیط زیستی کاندیداهای ریاست جمهوری، یادآور شد: از برنامه محیط زیستی کاندیداها خبر ندارم، و درباره اینکه برخی گفته اند باید تولید محصولات کشاورزی افزایش یابد بی خبرم، اما منافع کشور بازیچه همین تفکرات شده است.

کلانتری درمورد سخنان یکی از کاندیداها مبنی بر اینکه می توان برای 500 میلیون نفر غذا تولید کرد و هاب منطقه شد، گفت: بگویند که آب مورد نیاز آن را از کجا می آورند، این تفکرات وجود دارد که یا از روی نادانی است یا تفکری پوپولیستی و عوام فریب است. هیچ کدام از نامزدهای ریاست جمهوری در نیم ساعت وقت خود درباره محیط زیست صحبت نکردند و این نشان می دهد که محیط زیست برای آنها مهم نیست.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات