مسائل زیست‌محیطی استان اصفهان پیچیده است: از سوی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شد

مسائل زیست‌محیطی استان اصفهان پیچیده است: از سوی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شد

مسائل زیست‌محیطی استان اصفهان پیچیده است

به گزارش«پارما» مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه مسائل اصفهان بسیار پیچیده است، به خبرنگار مهر می‌گوید: پیش‌تر فکر می‌کردم مشکلات زیست محیطی شهر تهران خیلی پیچیده است اما وقتی مطالعات گرد و غبار، صنایع و آب را دیدم به این نتیجه رسیدم که اصفهان واقعاً مسائل جدی دارد و سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی از پس آن بر نمی‌آید.

مسعود تجریشی با اشاره به اینکه خسارت آلودگی هوای تهران سال گذشته چهار میلیارد دلار و شهر اصفهان به تنهایی هشت میلیارد دلار بود، اضافه می‌کند: طرح‌های انتقال آبی که ما در کشور مشکل داریم مربوط به اصفهان است و انتقال آب، مسائل اصفهان را به دیگر مناطق کشور می‌کشاند

اصفهان با مسائل اجتماعی و مهاجرت‌ها مواجه است

او با بیان اینکه مسئله اصفهان تنها گردوغبار، آب و کشاورزی نیست، تصریح می‌کند: اصفهان درگیر مسائل پیچیده‌ای است؛ صنعت را نمی‌توانند جا به جا کند و خط انتقال آبی که اصلاً قرار نبوده سمت اصفهان کشیده شود، آنقدر مشکل استان پیچیده شده که اکنون فشار می‌آورند یک خط لوله از این پروژه نیز به اصفهان منتقل شود. مسئله اصفهان دیگر گرد و غبار هوا و اشتغال نیست و این استان با مسائل اجتماعی و مهاجرتی‌هایی که اتفاق افتاده، مواجه است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره اقدام این سازمان برای کمک به حل مشکل حوضه زاینده رود و گاوخونی و وضعیت گرد و غبار اصفهان می‌گوید: اقدامات سازمان محیط زیست به وظایف آن برمی گردد و قسمتی هم حاکمیت و دولت است. ما کانون‌های گرد و غبار کشور را شناسایی کردیم و از صندوق ملی توسعه نیز منابعی در اختیار قرار گرفت که در آن مرحله در مناطقی که کانون‌های بحرانی وجود دارد اقداماتی برای کنترل گرد و غبار اجرا می‌شود که اصفهان نیز بخشی از آن بوده است.

حل مشکلات اصفهان با کمک دانشگاهیان

تجریشی می‌گوید: از دانشگاه‌های این استان برای کمک به حل مسائل زیست محیطی دعوت کردیم و بهمن ماه سال گذشته کنسرسیومی از هفت دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی، پیام نور، دانشگاه آزاد خوراسگان دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان و کاشان و پارک علم و فناوری تشکیل شد و صندوق ملی محیط زیست نیز اعلام کرد که برای پژوهش‌ها حمایت می‌کند.

وی اظهار می‌کند: از دانشگاهیان درخواست کردیم که به عنوان بازوی علمی محیط‌زیست به لحاظ سیاسی، آمایشی و اقدامات لازم برای حل مسائل استان اصفهان و حوضه آبریز زاینده رود ما را راهنمایی کنند، این کنسرسیوم، مجموعه دولتی و ذینفع نیست و اگر خوب نتیجه دهد باید از آن الگو گرفت زیرا در کشور دستگاه‌های دولتی ممکن است به بخشی‌نگری برسند و نگاه کلانی برای حل مشکل نداشته باشند.‌

سایه شوم ریزگردها بر سر دیار زاینده‌رود

ا ختصاص 50 میلیون یورو برای مقابله با گرد و غبار کشور

او بیان اینکه سال جاری برای مقابله با گرد و غبار کشور پول خیلی کمی از صندوق ملی توسعه تزریق شد، ادامه می‌دهد: سال گذشته 350 میلیون یورو برای مقابله با ریزگردها تخصیص داده شد که امسال به 50 میلیون یورو کاهش یافت که در برابر وسعت و گستردگی کار، این عدد قابل توجه نیست.

تجریشی با بیان اینکه مشارکت مردم و الگوها باید تغییر کند و همه چیز پول نیست، خاطرنشان می‌کند: تغییر رویکردی که در سازمان جنگل‌ها رخ داده و بر اساس تجربه‌ای که به ویژه در ارومیه پیدا کردیم، جمع بندی ما این است که نهال کاری به صلاح نیست زیرا نهال‌هایی که تا قبل انقلاب کاشته شده در برخی مناطق تا 3 درجه افزایش دما را شاهد بودیم و بارش‌ها حداقل 20 درصد کاش داشته است. از این رو سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور به سمت راهکارهایی از قبیل قرق مناطق رفته است و در سه سال گذشته یک میلیون و 250 هزار هکتار قرق در مناطق کشور انجام شده است.


لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات