شورای پنجم علی‌رغم مشکلات و محدودیت‌ها پای عهد و  ...

شورای پنجم علی‌رغم مشکلات و محدودیت‌ها پای عهد و ...

شورای پنجم علی‌رغم مشکلات و محدودیت‌ها پای عهد و پیمان خود با مردم ایستادگی کرد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، محمدرضا حیدری در ابتدای جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد در صبح امروز در بیان مناسبت های هفته پیش رو گفت: بیستم خرداد ماه روز جهانی صنایع دستی است. صنایع دستی را نباید صرفاً یک کالا یا یک شئ تلقی کرد بلکه حاصل روح ملت ها و آیین و فرهنگ ملی کشورها است. به سادگی با مراجعه به صنایع دستی و نوع تولیدات آنها می‌توان به روحیه مردمان هر جامعه پی برد. صنایع دستی تنها یک کالای مبادله ای نیست بلکه خصوصیات فرهنگی و ویژگی های هر جامعه در قالب این کالای هنری مبادله می‌شود. در کشور ما نیز این روز علاوه بر عنوان اصلی توسط شورای فرهنگ عمومی به عنوان روز ملی فرش دستباف نامگذاری شده است. این یادگار زیبا نیز یکی از شاهکارهای هنری پیشینیان و گذشتگان کشور ما محسوب می‌شود. این روز مهم را به همه فعالان و زحمتکشان این عرصه تبریک گفته و برای تمام ایشان آرزوی سربلندی و موفقیت داریم.

وی افزود: بیست و دوم خرداد ماه مصادف با ولادت حضرت معصومه و روز دختران و آغاز دهه کرامت است. بانوی بزرگواری که در مکتب اهل‌بیت پرورش پیدا کرده و در بیت امام کاظم علیه السلام پس از حضرت امام رضا علیه السلام یکی از بالاترین مقام ها را دارا بود. میلاد این بانوی محترم و بزرگوار در تقویم ایران به نام روز دختران نام نهاده شده، این روز را به دختران نجیب سرزمینمان به ویژه آنان که در عرصه‌های علمی هنری و ورزشی فعالیت داشته و موفقیت کسب کرده‌اند تبریک عرض می کنم.

رئیس شورای شهر مشهد ادامه داد: موضوع بسیار مهم و حیاتی این روزهای کشور بحث انتخابات است که با تمام فراز و نشیب های موجود به نقطه فعلی رسیده است. با وجود تذکر مقام معظم رهبری در خصوص رسیدگی به ظلم و جفایی که به برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری روا شده متاسفانه شورای نگهبان از کنار این مسئله به سادگی عبور کرد و با این وضعیت در نبود برخی چهره های نخبه و نمایندگان سلایق مختلف کشور مناظره‌های انتخاباتی نیز نتوانسته توقعات و انتظارات بخشهای مختلف مردم را برآورده سازد. در بحث انتخابات شوراها اما خوشبختانه با پیگیری و همراهی دستگاه‌های مسئول و افراد اثرگذار دو تن از همکاران شورا و برخی دیگر از نامزدها به فرآیند انتخابات بازگشتند و چه خوب بود اگر دیگر عضو شورا و همکاری با سابقه با تلاش و با تجربه ما نیز می توانست به عرصه رقابت انتخاباتی بازگردد.
موضوع انتخابات شوراها از باب اینکه اداره شهر خود را برای مدت ۴ سال به گروهی می‌سپاریم دارای اهمیت بسیار زیادی است. شهری که متعلق به آینده است با چه نوع رویکرد و تفکری قرار است به گروهی سپرده شود لذا بنده به همه مردم عزیز، نجیب و هوشمند مشهد الرضا(ع) توصیه می‌کنم با توجه به برنامه ها، سوابق، تجربیات و رویکردهای اداره شهر را به مجموعه ای بسپارند که به تمایلات و انتظارات آنها نزدیک تر باشند.

به گفته حیدری، علیرغم همه کاستی‌ها و ضعف ها، که برای حفظ امنیت و تمامیت ارضی کشور که ۳۰۰ هزار شهید را برای آن تقدیم کردیم به امید اصلاح برخی رویه های ناصواب در آینده با رویکرد اصلاح گری، ما نیز در انتخابات شرکت کرده و در ارتباط با سرنوشت در حوزه‌های ملی و محلی انشاالله شایستگانی که به اندیشه ها و تمایلات و سلیقه‌های ما نزدیکتر هستند را انتخاب می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در روزهای پایانی خدمت شورای پنجم همکاران پرتلاش ما در شورا و شهرداری همچنان مشغول ارائه خدمت هستند و روز گذشته یک پروژه مهم و اساسی محیط زیستی را به عنوان پروژه نمونه در سطح کشور با حضور رئیس سازمان محیط زیست افتتاح کردیم. پروژه لندفیل مهندسی دفع پسماند با به کارگیری جدیدترین تکنولوژی ها و دانش روز دنیا که جناب آقای کلانتری آن را در کشور منحصر به فرد برشمرده و گفتند می‌تواند برای تمام شهرهای کشور یک کار نمونه قلمداد شود.

رئیس شورای شهر مشهد افزود: همچنین بر اساس سایر شاخص ها نیز تعبیر معاون محترم رئیس جمهور آن بود که مشهد یکی از پاک ترین شهرهای کشور به شمار می رود و موفقیت‌های بسیار چشمگیری در حوزه محیط زیستی را به دست آورده است. یکی دیگر از اقدامات بی نظیر مدیریت شهری در کلانشهر مشهد تحت عنوان بوستان مادر و کودک که فضای بسیار جذاب و جالب توجهی را ویژه مادران، کودکان و دختران عزیز شهر ما فراهم می کند طی روزهای آتی افتتاح و در اختیار شهروندان شایسته مشهد قرار خواهد گرفت. مصوبه حمایتی تامین موتورسیکلت‌های برقی نیز دیگر اقدام منحصربه‌فرد شورای شهر مشهد در باب محیط زیست بود که با اجرای آن تاکنون بخشی از موتورها به مالکان واگذار شده و بخشی دیگر نیز در حال طی کردن پروسه اداری اخذ وام بانکی هستند. همچنان پروژه‌های دیگری نیز در حال تکمیل است که بر اساس برنامه زمانبندی در اختیار شهروندان عزیز مشهد قرار خواهد گرفت.

حیدری در ادامه گفت: در دوره خدمت خود در شورای پنجم بر اساس رویکردهای مشخص عهد و پیمانی را با مردم بستیم و با تمام توان پای این عهد و پیمان ایستادگی کردیم. علی‌رغم مشکلات و محدودیت‌هایی که وجود داشت اما شورای شهر رویکرد و سیاست مشخص خود را دنبال کرده و در ارتباط با منافع شهر با هیچ شخص و نهادی معامله نکردیم.

وی در ادامه گفت: در این خصوص باید به نکاتی اشاره کنم؛ اول موضوع خدمت و کارآمدی و حل مشکلات به ویژه در مشکلاتی که جنبه تاریخی داشته اولویت اول شورا بود. دوم اینکه هیچ اتاق فکر و محفلی در خارج از شورا در تصمیم گیری ما دخالت نداشت. البته در درون شورا از متخصصین، صاحب‌نظران و کارشناسان مختلف استفاده کردیم اما آن چه تصمیم گرفته شد در درون شورا بود. این یکی از مشخصه ها و رویکردهای ما به عنوان یک شاخص مهم بود که به آن وفادار بودیم. سوم شفافیت در حوزه‌های مختلف بود که در خصوص آن گام های اساسی برداشته شد. اگرچه در این حوزه هنوز به نقطه مطلوب نرسیدیم اما در برخی حوزه‌ها حتی هزینه هایی نیز به مدیریت شهری تحمیل کرد چرا که وقتی ما داده ها و اطلاعات را شفاف می‌کنیم زمینه‌ای برای بهره‌برداری‌ها ایجاد میشود. چهارم پرهیز از مجادلات سیاسی بی حاصل بود که می توانست بر فضای کار و تلاش ما اثر گذار باشد. ما تبعات ناشی از انتظارات و برخی دخالت های فرا قانونی را به جان خریدیم اما با پرهیز از طرح در فضای عمومی سعی کردیم به فضای کار و تلاش آسیبی وارد نشود. پنجم تامین منابع به میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان در بخش مالی و پشتیبانی که رکورد بی سابقه در تمام کلانشهرها و در شرایط اقتصادی موجود بود که به همت همه اعضای مدیران شهری مشهد اتفاق افتاد. به‌ویژه ارائه خدمات متنوع و متکثر در حوزه های مختلف شهری در تمام مناطق از جمله برخوردار و کم برخوردار.

رئیس شورای شهر مشهد ادامه داد: پیشتر به جزئیات و تعدد این پروژه ها و نوع خدماتی که ارائه می شود پرداخته شده و توضیح داده شده است. طبیعتاً توجه به مناطق کم برخوردار یک رویکرد کاملا خردمندانه و بدور از رویکردهای پوپولیستی بوده که صرفاً اصلاح ساختاری و مبانی که امکان ارتقاء  مناطق را به لحاظ اقتصادی داشته باشد مد نظر داشته ایم. اگر جایی احتیاج به کمک مالی یا ارائه تخفیف و بخشش بوده انجام شده اما شاخص هایی که در حوزه مناطق کم‌برخوردار انجام شده غیر قابل کتمان است.
این روزها در فضای انتخابات رویکرد و نگاه به موضوع مناطق کم‌برخوردار تبدیل به ابزار مناسب تبلیغاتی شده؛ بدون توجه به وضعیت موجود و نحوه شکل گیری مناطق، حرف‌های مطرح شده و تعهداتی و انتظاراتی ایجاد می‌شود شبیه به برخی تعهدات و وعده هایی که نامزدهای ریاست جمهوری نیز ارائه می‌کنند. مدیریت شهری به دور از این حواشی علاوه بر اینکه باید وظیفه خود را انجام دهد اما باید این مطالبات را به سطح ملی کشانده و نقش دولت و مجلس و نهادها و دستگاههای اثرگذار در حوزه مناطق کم‌برخوردار را پیگیری و مطالبه کند. شهرداری نمی‌تواند به تنهایی از عهده بار این مسئولیت بر آید.

به گفته حیدری، امروز اما در فضای تبلیغاتی انتخابات طوری القا می‌شود که انگار تمام این اقدامات انجام شده از سویی کافی نبوده و از سوی دیگر همه این امور بر عهده شهرداری بوده است که البته این گونه نیست. اقدامات زیربنایی تحول انجام شده در حوزه مناطق کم برخوردار علاوه بر اینکه وضعیت سرانه خدمات را ارتقا بخشیده  ارزش اقتصادی مناطق را نیز تقویت کرده که سبب افزایش توانمندی مردم شده است که در ادوار گذشته بی سابقه بوده و این موفقیت حاصل تلاش همه همکاران ما در شورا، کمیسیون های و شهرداری است که در یک فضای تعاملی بین نهادی و بین دستگاهی اتفاق افتاده و امروز آثار آن در شهر مشهد به خوبی قابل مشاهده است. امیدواریم این رویکرد و نگاه در تداوم توسعه و سازندگی مشهد در آینده با همین مدل و روش ادامه پیدا کند و مردم عزیز ما در شهری که متعلق به امام رضا علیه السلام است بهره لازم را برده و شهر زیست پذیر تری داشته باشیم.
تذکر به شهرداری
وی همچنین خاطرنشان کرد: پیشتر نیز در این باره صحبت شده بود که در موضوع اکران های شهری باید شورایی برای نظارت و اظهار نظر در این خصوص تشکیل و عضو شورای شهر نیز به عنوان ناظر حضور داشته باشد تا با اعلام نظر کارشناسان هنری، فرهنگی و اجتماعی تصمیم مناسبی اتخاذ شود چرا که موضوع اکران های شهری دارای اهمیت و حساسیت بسیار زیادی است. این موضوع قبلا تاکید شده بود اما تا کنون متاسفانه چنین شورا یا کار گروهی تشکیل نشده و از این بابت خسارت های زیادی به اعتبار و جایگاه مدیریت شهری وارد شده هرچند در این رویه هیچ عمدی در کار نبوده است.  در باب چند روزه تبلیغات انتخاباتی توصیه می‌کنم با توجه به فعالیتهای مرسوم در این بازه زمانی شهرداری با حساسیت کامل نظارت و مراقبت داشته باشد تا همه اکران های انجام شده با در نظر گرفتن تمام شرایط و حساسیت ها باشد.

حیدری تاکید کرد: پیش از این نیز تذکر داده‌ایم که در اکران های تبلیغاتی اگر شعارهای نامزدهای ریاست جمهوری مطرح شود یک تخلف آشکار خواهد بود البته در بررسی هایی که به عمل آوردیم مشخص شده طراحی اقلام تبلیغاتی در زمانی انجام شده که هنوز نامزد مورد نظر از آن شعار تبلیغاتی استفاده نکرده بود اما حالا که کار به اینجا رسیده باید اصلاحات لازم انجام شود. به هر حال این روزها در موضوع انتخابات شاهد شائبه‌های بسیار زیادی هستیم و این اتفاق یک رویکرد ضد مشارکتی است چرا که می تواند ابهام و عدم اعتماد در بدنه جامعه ایجاد کند هرچند ناخواسته به هرحال کاملاً ضد مشارکتی است که مردم احساس کنند از امکانات عمومی به نفع چهره خاص استفاده می شود اگر نه در باب استفاده از مفاهیم کلی برای دعوت مردم به مشارکت هیچ محدودیت و مشکلی وجود ندارد اما بنده پیشنهاد می کنم از هیچ لیبل ای استفاده نشود چرا که همین لیبل ها می تواند بعدا مورد سوء استفاده برخی گروه ها قرار بگیرد. البته، حساسیت، بایستی نظارت دقیقی باید انجام شود تا از ظرفیت ها و امکانات شهرداری در هیچ سطحی و هیچ موضوعی خارج از ضوابط و آیین نامه ها استفاده نشود. ما به حوزه نظارت و پایش شورای این ماموریت را ابلاغ کردیم البته قطعاً دستگاه‌های نظارتی نیز باید در این موضوع حساس باشند. باید در فضایی به دور از هر گونه شائبه و پرهیز از هرگونه آسیب به فضای مشارکتی از خطاهای سهوی نیز جلوگیری نمائیم.

کلید واژه ها: شورای شهر - مشهد - حیدری -
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات