همزمان با آخرین روز از هفته محیط زیست؛ بهره برداری از پروژه باز چرخانی پساب سیستم تصفیه پساب سیستم اسمز معکوس مجتمع فولاد کویر آران و بیدگل

همزمان با آخرین روز از هفته محیط زیست؛ بهره برداری از پروژه باز چرخانی پساب سیستم تصفیه پساب سیستم اسمز معکوس مجتمع فولاد کویر آران و بیدگل

همزمان با آخرین روز از هفته محیط زیست، پروژه باز چرخانی پساب سیستم تصفیه پساب سیستم اسمز معکوس مجتمع فولاد کویر آران و بیدگل با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان و برخی از مسئولان استانی و شهرستانی مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش«پارما» همزمان با آخرین روز از هفته محیط زیست ؛ پروژه باز چرخانی پساب سیستم تصفیه پساب سیستم اسمز معکوس مجتمع فولاد کویر آران و بیدگل روز یکشنبه با حضور ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ، اسماعیل بایبوردی فرماندار آران و بیدگل، برخی از مسئولان وکارشناسان ستادی حفاظت محیط زیست استان اصفهان ، رئیس و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل، فعالان محیط زیست و مدیران مجتمع فولاد کویر آران و بیدگل مورد بهره برداری قرار گرفت.

ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این مراسم اظهار داشت: تغییرات اقلیمی در این استان اصفهان آغاز شده و قابل لمس است .

وی افزود: امسال به دلیل کمبود بارش، خشکسالی و کاهش سفره‌های آب زیرزمینی شاهد خروج وحشتناک حیات وحش از مناطق مختلف زیستگاهی استان اصفهان هستیم که به اطراف جاده‌ها و مزرعه‌ها هجوم آوردند .

وی ادامه داد: حیات وحش از منطقه حفاظت شده موته حدود 20 کیلومتر خارج شدند و شاهد تلف شدن تعداد زیادی بره آهو هستیم که در این بین افراد سودجو هم از فرصت استفاده می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان اظهار داشت: آران و بیدگل دارای پناهگاه ارزشمند یخاب و دارای ارزش زیستگاهی بسیار عالی برای گردشگری است که نیاز به برنامه‌ریزی در این زمینه دارد .

وی به توسعه مجتمع فولاد کویر در آران و بیدگل اشاره کرد و گفت: این مجتمع اقدام‌های خوبی در زمینه محیط زیست و توسعه فضای سبز انجام داده است .

حشمتی با اشاره به لزوم توسعه صنایع همراه با پیوست زیست محیطی گفت: وقتی توسعه صنعتی پیگیری می‌شود، تعریف بوم‌شناسی صنعتی نیز برای آن ضرورت دارد .

وی با بیان اینکه موضوع محیط زیست یک موضوع زیرساختی است تصریح کرد: مجتمع فولاد کویر اقدامات خوبی در زمینه محیط زیستی انجام داده است که آخرین آن قطع کامل خروجی پساب این شرکت است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره به نگرانی ها در زمینه توسعه فولاد در حاشیه کویر گفت: ضروری است حقوق شهروندی مردم به جد دنبال شود و باب جلسات با منتقدان باز باشد تا دغدغه ها کاملا رفع شود .

وی افزود: با توجه به تعدد روزهای آفتابی در منطقه کویری آران و بیدگل، دنبال کردن توسعه انرژی خورشیدی در مجتمع فولاد کویر ضروری است .

در این مراسم همچنین عضو هیات مدیره مجتمع فولاد کویر نیز اظهار داشت: این مجتمع همواره مصمم به حرکت در راستای حفظ محیط زیست بوده و به هیچ قیمتی حاضر به لطمه به محیط زیست نبوده و نخواهد بود .

حسین حسین زاده افزود: در راستای حفظ محیط زیست حدود 68 هکتار جنگل کاری در قالب کاشت افزون بر 20 هزار اصله درخت در مجتمع و اطراف آن انجام شده است و خروجی پساب این شرکت با ایجاد و راه اندازی تصفیه خانه به صفر رسیده است .

به گفته وی، برای بحث آب، این مجتمع 90 لیتر پساب فاضلاب از کاشان خریداری شده است که استفاده آب این شرکت از سفره های آب زیرزمینی منطقه را به صفر خواهد رساند .

عضو هیات مدیره مجتمع فولاد کویر اظهار داشت: این مجتمع سالانه 800 هزارتن فولاد تولید می کند که 52 درصد آن به 15 کشور جهان صادر می شود .

حسین زاده با اشاره به صادرات سالانه افزون بر 200 میلیون دلاری مجتمع فولاد کویر یادآور شد: این مجتمع سال 99 در حالی به عنوان صادر کننده ملی معرفی شد که به دلیل شرایط تحریم، شاهد کاهش صادرات در کشور بودیم .

پس از این نشست، تصفیه خانه مجتمع فولاد کویر با حضور مدیرکل محیط زیست استان اصفهان راه‌اندازی و پساب خروجی این مجتمع به طور کامل قطع شد .

همچنین ایستگاه دوچرخه سواری در راستای ترویج فرهنگ دوچرخه سواری و ورزش در مجتمع فولاد کویر افتتاح شد .

بیش از 800 واحد صنعتی در شهرستان آران‌وبیدگل مستقر هستند که 600 واحد در زمینه تولید فرش ماشینی فعالیت می‌کنند .

مجتمع تولید فولاد در آران‌وبیدگل با ظرفیت تولید 350 هزار تن محصول در سال 1386 راه‌اندازی شد و با فعالیت خط دوم، به ظرفیت اسمی سالانه 900 هزار تن رسید.

هفته محیط زیست از 17 تا 23 خرداد با شعار«نیم قرن حفاظت از زیست بوم‌های ایران، بازنگری، نوسازی ، بازسازی» نامگذاری شده است.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات