فیلم کوتاه فرصت مغتنمی برای تغییر مطلوب روش‌های بهينه مصرف آب و انرژی است/ انتخاب آثار برتر از ميان فیلم‌سازان ایران و افغانستان

فیلم کوتاه فرصت مغتنمی برای تغییر مطلوب روش‌های بهينه مصرف آب و انرژی است/ انتخاب آثار برتر از ميان فیلم‌سازان ایران و افغانستان

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "صديقه ببران" روز دوشنبه در آئين پاياني نخستین جشنواره منطقه‌ای فیلم‌های صدثانیه‌ای آب و انرژی كه با حضور وزير نيرو و با همکاری دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران و وزارت نیرو در تهران برگزار شد، اظهار کرد: به لحاظ ساختار و جنبه‌های خلاقانه، فیلم‌ کوتاه می‌تواند از فيلم بلند پیشی بگیرد، چرا که از جهت زمان قواعد فیلم بلند را می‌شکند و امکان خلاقیت بصری، فرمی و ساختاری در تولید آثار سینمایی را بیشتر کرده و همچنین گستره و طیف بیشتری از مخاطبان را پوشش می‌دهد.
وي افزود: از طرفی کار ویژه فیلم کوتاه ایجاد تفکر و ارتقای سطح دانش مخاطبان است و نه سرگرمی صرف، و همین کارکرد، امکان بازتولید باورها و ارزش‌های حاکم بر فضای بیناذهنی فیلمساز و مخاطبان و به تبع آن، تعمیق و نهادینه شدن این ارزش‌ها و هنجارها را در این فضا فراهم می‌کند و از این منظر، فیلم کوتاه فرصت مغتنمی برای یادآوری، آموزش و فرهنگ‌سازی و تغییر مطلوب سبک زندگی و به ویژه روش‌های بهينه مصرف آب و انرژی است.
ببران خاطرنشان کرد: در جهان کنونی، شیوه و زمان انتقال پیام بیش از پیش حساس و پیچیده شده و یافتن شیوه‌ای در راستای انتقال هرچه سریع‌تر پیام به مخاطب با تاثیرگذاری حداکثری، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هنگامی که مفاهیمی مانند محدودیت منابع، مدیریت عرضه و تقاضا و ایجاد روحیه امید و باور به توانایی‌ها در مخاطبان مطرح می‌شود، ضرورت سرعت و تاثیر پیام اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند.
وي ادامه داد: از آنجایی که کشور ایران با محدودیت منابع آب و کمبود برق و انرژی مواجه است و از طرفی این موقعیت همراه با تغییر اقلیم، محدود به جغرافیای سرزمین ما نبوده و موضوعی منطقه‌ای و در مقیاسی حتی جهانی است و کنش‌های دولت‌ها، تصمیم‌گیران و ساکنان سرزمین‌های مجاور با وجود مرزهای جغرافیایی مجزا، تاثیر مستقیم بر سرنوشت همسایگان و ساکنان کشورهای همجوار دارد، تبیین روش‌های دقیق، سریع و تاثیرگذار برای آگاهی‌بخشی به مخاطبان و سوق دادن آنان به مدیریت مصرف دو کالای ارزشمند آب و برق، در مقیاس منطقه‌ای و با همکاری سازمان‌های جهانی مانند یونسکو می‌تواند از اقدام‌ها و تحرکات متفاوت و محدود به مرزهای کشورها تاثیرگذارتر و ثمر بخش‌تر باشد.
مديركل روابط عمومي وزار نيرو گفت: در این راستا، هنر و به تبع آن هنر سینما به عنوان رسانه‌اي پر نفوذ از توان تاثیری ژرف بر افکار و رفتار مخاطبان برخوردار است. فیلم کوتاه نيز به عنوان تاثیر گذارترین جریان سینمایی، عرصه‌ای از هنر سینماست که هنرمند می‌تواند بدون دغدغه مالی و با یک دوربین ساده و حتی تلفن همراه، به ساخت آن پرداخته و از این حیث، فرصت پردازش بهتر و بیشتر اندیشه ممکن می‌شود.
ببران خاطرنشان كرد: بر این اساس وزارت نیرو برگزاری نخستین جشنواره منطقه‌ای فیلم‌های صدثانیه‌ای آب و انرژی  با همکاری یونسکو را در پاییز سال 99  با شعار «100 ثانیه برای آب و انرژی» و به مناسبت روز جهانی محیط زیست در دستور کار خود قرار داد.
وي اهداف این جشنواره منطقه‌ای را آگاهی بخشی درخصوص اهمیت مدیریت مصرف آب و انرژی در جهت حفظ محیط زیست، تبیین نقش بهره‌برداری بهینه از منابع آب و انرژی در توسعه پایدار، ترغیب جامعه به مدیریت مصرف آب و انرژی در زمان بحرانهای فراگیر، آشنایی با نحوه تولید، انتقال و توزیع انرژی  و آشنایی با نحوه جمع آوری، استحصال، فرایند انتقال، تصفیه و توزیع آب برشمرد.

دوره‌های بعدی جشنواره را می‌توان به شکل بین‌المللی برگزار کرد
ببران، "ارزش زیست محیطی آب و انرژی"، "ارزش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آب و انرژی"، "تغییر اقلیم"، "آب و انرژی"، "نقش رسانه در آموزش و مدیریت مصرف بهینه آب و انرژی" و "دسترسی به آب سالم و انرژی پایدار" را محورهای فراخوان آثار در سه حوزه فیلم‌های صدثانیه‌ای داستانی، مستند و انیمیشن عنوان كرد.
وي اظهار داشت: در مرحله نخست و پس از اعلام فرخوان جشنواره در بهمن ماه، سامانه ارسال آثار این رویداد به دو زبان فارسی و انگلیسی طراحی شد که علاقمندان می‌توانستند آثار خود را به راحتی بر روی آن بارگذاری و ارسال كنند. بر این اساس،‌ 150 اثر در بخش داستانی، 56 اثر در بخش مستند و 46 اثر در بخش انیمیشن و درمجموع 252 اثر از کشورهای ایران، افغانستان و پاکستان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
ببران افزود: همچنین 350 نفر در این سامانه ثبت نام کرده و به غیر از کشورمان، بیش از 10  هزار کاربر از کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا، سوئد، چین، ژاپن، برزیل، عراق، امارات متحده عربی، مولداوی، سنگاپور، روسیه، کره جنوبی، افغانستان، پاکستان و ترکمنستان از اين سامانه بازدید کرده‌اند که نشان از ظرفیت بالای جشنواره داشته و این نوید را به ما می‌دهد که دوره‌های بعدی جشنواره را می‌توان به شکل بین‌المللی برگزار کرد. از میان این آثار در مرحله اول داوری در مجموع 183 اثر به مرحله دوم داوری راه یافتند.

معرفي آثار برتر فيلم‌سازان ايراني و افغانستانی
وي تصریح كرد: در نهایت از میان این آثار سه اثر از فیلم‌سازانی از کشورهای ایران و افغانستان در هر یک از بخش‌های مستند، داستانی و انیمیشن به انتخاب هیات داوران حائز رتبه‌های اول تا سوم و دو اثر در هر بخش قابل تقدیر شناخته شدند. همچنین در بخش داستانی یک اثر از جمهوری اسلامی ایران شایسته تقدیر ویژه تشخیص داده‌ شد که در این مراسم جوایز خود را دریافت خواهند کرد.
ببران اظهار داشت: هیات داوران این جشنواره شامل "مهرداد اسکویی" مستندساز، تهیه‌کننده، پژوهشگر و عکاس و داور بيش از 150 جشنواره ملي و بين المللي به عنوان رییس هیات داوران نخستین جشنواره منطقه‌ای فیلم‌های صدثانیه‌ای آب و انرژی، "احمد الستی" عضو هیات علمی دانشگاه هنر و دانشکده سینما و تئاتر و داور چندین جشنواره داخلی و خارجی و "بهرام عظیمی"، کارگردان انیمیشن، کاریکاتوریست، فیلمنامه نویس و طراح کاراکتر هستند که کار داوری آثار را بر عهده داشتند.

وزير نيرو زمینه پرداختن هرچه بیشتر به مسایل فرهنگی-اجتماعي در صنعت آب و برق را فراهم كرد
وي با تقدير از دست‌اندكاران برگزاري جشنواره گفت: وزير نيرو در کنار تاکید بر مباحث فنی و اقتصادی در حوزه عملکرد وزارت نیرو، با طرح مباحث اجتماعي از جمله مسائل انسانی و محیط زیست، باب جدیدی در حوزه تصمیم‌گیری و عملکردی وزارت نیرو گشودند و زمینه پرداختن هرچه بیشتر به مسایل فرهنگی- اجتماعي در صنعت آب و برق را فراهم كرد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات