لزوم نگاه هوشمندانه تر به مقوله آب و انرژی/ رتبه نخست اصفهان در کاهش ميزان هدررفت آب

لزوم نگاه هوشمندانه تر به مقوله آب و انرژی/ رتبه نخست اصفهان در کاهش ميزان هدررفت آب

به‌‎گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "هاشم امینی" روز دوشنبه در آئين پاياني نخستین جشنواره منطقه‌ای فیلم‌های صدثانیه‌ای آب و انرژی كه با حضور وزير نيرو و با همکاری دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران و وزارت نیرو در تهران برگزار شد، با بیان اینکه‌ شاید بحث آب و خشکسالی مهم‌ترین چالش زندگی بشر در قرن بیست و یکم به‌شمار می‌آید، اظهار کرد: بحث خشکسالی، موضوعی است که نمی‌توان آن را ندید و به سادگی از کنار آن گذشت.
وی افزود: سال‌هاست که به دلیل توسعه نامناسب جوامع، مدیریت نادرست منابع انرژی، افزایش موج مهاجرت به شهرها و خالی شدن روستاها از سکنه، تخریب محیط زیست توسط انسان‌ها و در نتیجه تغییر اقلیم و کاهش میزان بارندگی، بسیاری از کشورها دچار ورشکستگی آبی شده و گام در مسیری سخت و دشوار برای تامین امنیت غذایی مردم خود گذاشته‌اند؛ مشکلی که می‌تواند گریبان گیر حاکمیت و فروپاشی جوامع انسانی شود.
وی متذکر شد: بدون شک در زمانی که برخی سیاست‌مداران از"جنگ بر سر آب" سخن می‌گویند، وظیفه هنرمندان بسیار سنگین‌تر شده و باید همه تلاش خود را به کار بندند و با زبان بین المللی هنر، جهانی بدون جنگ و توام با صلح و آرامش را برای ساکنان این کره خاکی به تصویر بکشند.
امینی با بیان اینکه عنوان "نگاه تیز بین هنرمندان به مسئله آب" شعاری است که بنیان‌گذاران جشنواره ملی فیلم و عکس جلوه‌های آب اصفهان در سال‌های 90 و 94 برگزیده‌اند، افزود: از این شعار برای دعوت هنرمندان جهت خلق آثار در زمینه  استفاده بهینه از آب و حفاظت از این مایع حیات بخش استفاده شده و امسال نیز در نخستین جشنواره بین المللی فیلم‌های 100  ثانیه‌ای آب و انرژی، این شعار جنبه منطقه‌ای به خود گرفته و هنرمندانی از چهار کشور حوزه تمدنی ایران بزرگ در جهت خلق آثار فاخر و ارزشمند، همگام و همسو شده‌اند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: استفاده از فناوری‌های نوین برای حل مشکلات حوزه آب تنها بخشی از راه حل است و کافی نیست، از این رو زمانی بهره‌گیری از این فناوری‌ها موثر خواهد بود که با آموزش و ایجاد آگاهی بتوان نگرش شهروندان نسبت به چگونگی استفاده از آب و انرژی را تغییر داد.
وی افزود: این تغییر نگرش جز با انعکاس واقعیت‌ها برای اعتماد سازی، استفاده از الگوهای بومی، درس گرفتن از تجربیات سایر ملل و فرهنگ‌ها، طراحی راه حل‌ها بر اساس شرایط هر کشور و مهم‌تر از همه افزایش اعتماد مردم به حاکمیت در مدیریت مصرف، به دست نمی‌آید. آموزش هم‌زمانی موثر واقع خواهد شد که مردم به چشم ببینند، حاکمان و مدیران در حال کار و بهبود شرایط هستند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به اینکه سرانه مصرف آب شهروندان اصفهانی به 157 لیتر در شبانه روز یعنی به کمترین میزان در کشور رسیده، یادآور شد: مردم استان طی سال‌های گذشته با چشم خود دیده‌اند که سقایان و خادمان آن‌ها با انجام طرح‌هایی هم‌چون بازسازی شبکه‌های فرسوده، استفاده از سامانه‌های تله متری و تله کنترل، پایش شبکه توزیع، مدیریت فشار و کاهش زمان رسیدگی به حوادث، میزان هدر رفت آب را در این کلان شهر به 16 درصد کاهش داده و از این جهت رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.
وی افزود: هم‌چنین با تعاملات انجام شده نیز زمینه استفاده گسترده از پساب در صنایع بزرگی چون ذوب آهن و فولاد اصفهان فراهم شده است.
امینی گفت: راه اندازی نخستین خانه فرهنگ آب در کشور و برگزاری ده‌ها جشنواره و پویش همگانی برای آموزش و ترغیب مردم به ویژه زنان و کودکان در جهت مدیریت مصرف بهینه آب نیز از دیگر اقداماتی است که در "اصفهان، پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی" انجام گرفته است.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات