هنر محیطی، زمینه اصلاح رفتارهای نامناسب اجتماعی را ایجاد می‌کند

هنر محیطی، زمینه اصلاح رفتارهای نامناسب اجتماعی را ایجاد می‌کند

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، "بنفشه زهرایی" روز دوشنبه در آئين پاياني نخستین جشنواره منطقه‌ای فیلم‌های صدثانیه‌ای آب و انرژی كه با حضور وزير نيرو و با همکاری دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران و وزارت نیرو برگزار شد، اظهار کرد: هنر محیطی، چتری بر روی انواع دیگر هنرهایی محیط زیست همچون هنر زمین، هنر پایداری، هنر مزارع و ... است که می‌تواند در این حوزه قرار تاثیرگذار باشد.
وی افزود: قدمت هنر محیطی در دنیا شاید به دوره نخستین انسانی باز می‌گردد که نقش‌هایی را بر روی سنگ‌ها و غارها ترسیم کرده و اولین اجرام هنر محیطی را ایجاد کرده است.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفا وزارت نیرو با بیان اینکه قدیمی‌ترین نمونه هنر محیطی شناسایی شده، قدمتی حدود ۶۴ هزار سال دارد، ادامه داد: این نوع هنر محیطی تا میانه دهه ۶۰ میلادی ادامه پیدا کرده که به نوعی نشان‌دهنده نحوه تعامل بین هنرمند با محیط اطرافش است.
زهرایی اظهار کرد: تمامی اشکال هنری شامل نقاشی، موسیقی، ادبیات، سینما، نمایشنامه و ... در هنر محیطی به‌کار گرفته می‌شود تا نشان داده شود که یک هنرمند چگونه تحت تاثیر محیط اطراف خود قرار می‌گیرد و چگونه از این محیط و مواد استفاده می‌کند تا پیام خود را به مردم برساند.
وی با اشاره به تحول هنر محیطی از میانه دهه ۶۰ میلادی، گفت: در این دوره هنرمند به صورت عمیق‌تر می‌تواند سیستم‌های زیست محیطی و فرایندهایی که در محیط زیست اتفاق می‌افتد و ارتباطی که بین سیستم‌های زیست محیطی و اجتماعی هست را به تصویر بکشد.
وی افزود: این بخش از هنر محیطی برای تشویق افراد در راستای حفاظت از محیط زیست و خدمات اکوسیستمی مورد استفاده در فعالیت‌های انسان به‌کار گرفته می‌شود.
دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در خصوص دسته بندی هنر محیطی در سه شاخه اصلی، گفت: دسته اول هنرمندان این عرصه، محیط خود را مشاهده کرده و بررسی‌های خود را در قالب یک اثر هنری با حضور در طبیعت و استفاده از مواد موجود در محیط خلق می‌کنند. دسته دوم از هنرمندان اما سعی می‌کنند تا محیط زیست اطراف خود را به گونه‌ای ترسیم کنند تا منجر به بهبود وضعیت محیط شود.
وی افزود: دسته سوم از هنرمندان نیز در تلاش هستند تا با محیط اجتماع به صورت فعال، ارتباط برقرار کنند و در نتیجه به عنوان یک فعال زیست‌محیطی در تعامل با طبیعت اثر هنری خلق کنند.
وی با اشاره به اینکه هنر محیطی در سه حوزه برای افزایش آگاهی‌های عمومی و پیش نیاز تمامی اقدامات حفاظت از محیط زیست و آب کارایی دارد، گفت: ارتقای سواد آب و محیط زیست مردم، معرفی صحیح کارکردها و جنبه‌های خدماتی زیرساخت و پروژه‌های بومی کشور و همچنین استفاده‌ ابزاری جهت رساندن پیام‌های آموزشی از جمله کارایی‌های هنر محیطی است.
زهرایی با اشاره به اینکه سال‌هاست پیوست هنری در محیط سایر کشورها وجود دارد، اظهار کرد: ما نیز می‌توانیم پیش از بهره‌برداری از پروژه‌ها، خدماتی را که از طریق این طرح‌ها به مردم ارائه خواهد شد، به وسیله آثار هنری معرفی کنیم.
وی ادامه داد: از طریق هنر محیطی می‌توان جامعه را با فعالیت‌های مرتبط با محیط زیست همراه کرد و از طریق یک اثر هنری، توجهات افراد به موضوع محیط زیست را جلب کرد که در نهایت منجر به ظرفیت‌سازی‌های نیروی انسانی خواهد شد.
وی با بیان اینکه هنر محیطی می‌تواند ارتقا دهنده زمینه کارهای مشارکتی باشد، گفت: می‌توان فرهنگ مشاهده، پرسش‌گری، به کارگیری گزینه‌های مختلف، تست کردن راه حل‌های متفاوت و ... را در قالب هنر محیطی مشاهده کرد.
دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی افزود: هم‌چنین هنر محیطی می‌تواند زمینه مناسبی برای کارهای بین‌ رشته‌ای ایجاد کند و از این طریق ارتباطی بین متخصصان مختلف در زمینه بهبود وضعيت محیط زیست ایجاد شود.
وی تاکید کرد: باید از فرصت‌های که هنر محیطی در حوزه محیط زیست ایجاد می‌کند، استفاده کنیم و به عنوان یک سیاست‌گذار جامعه مطمئن شویم که ظرفیت‌های نیروی انسانی، سازمانی و ... جهت پایداری محیط زیست ایجاد شود.
وی در خاتمه گفت: باید پیوسته هنری، برای طرح‌های عمرانی که زمینه حمایت از آن‌ها مقدور است، در حوزه سیاست‌گذاری اعمال شود‌.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات