سرهنگ محبت خانی خبر داد: تقدیر از 70 محیط بان نمونه کشور

سرهنگ محبت خانی خبر داد: تقدیر از 70 محیط بان نمونه کشور

سرهنگ محبت خانی خبر داد: تقدیر از 70 محیط بان نمونه کشور

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست از تقدیر از 70 محیط بان نمونه کشور خبر داد و با ابراز امیدواری نسبت به تحقق شعار 80 میلیون محیط بان، گفت: محیط بان نمونه بر اساس آمار و عملکرد انتخاب می شود؛ در ارزشیابی ها بیشتر به عملکرد اجتماعی محیط بان توجه و به معرفی محیط زیست از سوی محیط بان در عرصه فرهنگی امتیاز داده می شود.
به گزارش «پارما» از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سرهنگ جمشید محبت خانی امروز در نشست خبری که به مناسبت روز محیط بان برگزار شد، با تبریک سالروز ولادت امام رضا(ع) و روز محیط بان و با اشاره به اینکه هم زمان با روز محیط بان از 70 محیط بان نمونه کشور تقدیر و تشکر می شود، گفت: به سه محیط بان نمونه ملی، لوح تقدیر که به امضای ریاست سازمان رسیده است و نشان خدمت تقدیم می شود.

وی ادامه داد: همچنین به یک محیط بان جانباز و دو خانواده شهید به عنوان نماد شهیدان لوح تقدیر داده می شود. از سوی دیگر یک فرمانده نمونه در یگان انتخاب می شود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست همچنین تاکید کرد که یک مدیر نمونه استانی نیز که بیشترین توجه و کارکرد را بر اساس آمار داشته است، انتخاب و با تقدیم لوح با امضای رییس سازمان محیط زیست از وی تقدیر می شود.

افزایش 50 درصدی حقوق محیط بانان

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به افزایش 50 درصدی حقوق دریافتی محیط بانان گفت: در سه سال و 6 ماه اخیر که از حضورم در سازمان می گذرد میزان دریافتی محیط بانان شاید 50 درصد کمتر از دریافتی یک کارشناس بود اما با تلاش های صورت گرفته اکنون دریافتی محیط بانان نسبت به کارشناسان برعکس شده یعنی دریافتی محیط بانان نسبت به کارشناسان افزایش یافته است.

فعالیت 190 محیط بان به صورت طرحی و با مدیریت استان

سرهنگ محبت خانی با اشاره به فعالیت «محیط بانان طرحی» نیز گفت: حدود 190 نفر از محیط بان در قالب «محیط بانان طرحی» فعال هستند که هیچ گونه مراوده مالی با سازمان ندارند و این مساله باعث ایجاد مشکل در بیمه و حتی حقوق آنها شده است ، البته این افراد حقوقشان را از سازمان دریافت نمی کنند اما امروز بیمه آنها به چالشی برای سازمان تبدیل شده است.

سرهنگ محبت خانی افزود: خیلی تلاش کردیم تا آنها را در قالب نیروهای قراردادی استخدام کنیم اما هنوز موفق نشدیم و قولی هم به آنها نمی دهیم چراکه زمانی که وارد این کار شدند بدون هماهنگی با یگان حفاظت و سازمان محیط زیست بود و مسوولیت آنها هم بر عهده مدیر کل استان ها بوده است و این عزیزان در قالب طرح مشغول بکار شدند .

وی در ادامه با اشاره به قانونی شدن بیمه محیط بانان و تامین اعتبار لازم از محل بودجه سازمان و با صرفه جویی که انجام شد، گفت: هیچ شکارچی بدون سلاح وارد منطقه چهار گانه ما نمی شود و همه مسلح هستند و محیط بانان باید با این افراد مقابله کنند حال اگر قانون در این روند به کار گرفته نشود برای محیط بان گران تمام می شود؛ حتی محیط بانان هیچ بیمه ای نداشتند که در صورت نیاز از آنها حمایت کند، حال در درگیری چه خودشان زخمی می شدند یا شکارچی باید دیه و خسارت را از جیب پرداخت می کردند و حتی تعدادی محیط بان به علت عدم توانایی پرداخت دیه زندانی شدند اما با تصویب قانون حمایت از محیط بانان این مشکل برطرف شد و بیمه محیط بانان به قانون تبدیل شد.

ادامه آموزش محیط بانان به دانش آموزان به صورت مجازی

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با این کار به محیط بانان هویت داده شد و بر اساس بررسی که بعد از آن صورت گرفت نشان داد که وقتی هویت بخشی صورت گرفت و محیط بانان به عنوان بازوی سازمان محیط زیست معرفی شدند ،‌شاهد بهبود عملکرد آنها در عرصه حفاظت بودیم، تا پیش از کرونا محیط بانان به مدت یک ساعت در مدارس حضور می یافتند و به دانش آموزان در مقاطع مختلف آموزش می دادند اما اکنون به علت شیوع کرونا این فعالیت تا حدودی محدود شده با این حال از فضای مجازی استفاده می شود.

افزایش کشفیات سلاح

وی در خصوص افزایش کشفیات سلاح نیز گفت: آمارها نشان می دهد کشفیات سلاح نسبت به سه سال گذشته افزایش یافته و این نشان می دهد زمانی که به معیشت و امکانات محیط بانان توجه می کنیم، آنها عملکرد بهتری در راستای حفظ محیط زیست دارند.

سرهنگ محبت خانی همچنین درمورد تجهیزات انفرادی محیط بانان گفت : اقدامات خوبی انجام شده است، با تامین اعتبار خوبی که صورت می گیردامسال تجهیزات مورد نیاز خریداری و تحویل محیط بانان می شود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به لزوم استفاده از تجهیزات به روز و نوین، گفت:امسال استفاده از پرنده های هوشمند و پهپاده ها را در دستور کار قرار دادیم و تعدادی خریداری شدند تا برخورد محیط بانان با شکارچیان غیر مجاز کمتر شود، همچنین تا سال 1401 بی سیم سراسری هوشمند در مناطق راه اندازی می شود و اکنون در شش استان به صورت پایلوت این کار انجام می شود. همچنین مقرر است تا پرنده های هوشمند بومی سازی شوند.

جبران 50 درصدی کمبود تعداد محیط بانان

سرهنگ محبت خانی در خصوص کمبود نیروی محیط بان اظهار کرد: کمبود محیط بان همیشه مساله بوده و همین جا از محیط بانان تشکر ویژه می کنم که با این کمبود در نیروی انسانی اجازه نمی دهند تخریبی در مناطق چهارگانه صورت گیرد اما سازمان محیط زیست هم برای جبران آن بیکار ننشسته است، در دو سال گذشته 500 محیط بان را گزینش و پذیرش کرده است و این روند تا هشت سال دیگر ادامه دارد؛ یعنی قرار است سالانه 250 محیط بان جذب شود تا 50 درصد کمبود جبران شود.


ایجاد پاسگاه‌های محیط بانی با تیپ های بومی

وی همچنین در خصوص ایجاد پاسگاه های محیط بانی با تیپ های بومی گفت: پاسگاه ها در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، هر یک تیپ خاصی دارند ما هم می خواهیم که در محیط بانی این روال را داشته باشیم بنابراین می خواهیم 600 پاسگاه محیط بانی که داریم را متناسب با منطقه و استانی که در آن قرار دارند، طراحی کنیم و برای این کار اتاق فکری تشکیل شده و تمام جوانب بررسی می شود؛ در این راستا برخی پاسگاه ها به بازسازی و نوسازیی نیاز دارند.


حضور و آماده باش یگان حفاظت در فضای مجازی

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست در مورد تعیین و تکلیف پروندهای سایبری نیز گفت: در فضای مجازی هر روزه شاهد چندین مورد آزار و قاچاق حیات وحش بودیم که با روان مخاطب بازی می شد، در گذشته مرکزی که بتواند این کار را پیگیری کند نداشتیم بنابراین شاهد کوچ جرائم به این فضا بودیم و برای جلوگیری از این مساله مرکز سایبری را تاسیس کردیم و بسیار هم کارامد است.

وی اظهار داشت: با راه اندازی این مرکز امسال 62 پرونده در زمینه تخلفات فضای مجازی مانند حیوان آزاری، قاچاق و خرید و فروش حیات وحش تشکیل شد که از این تعداد 29 پرونده یعنی 46 درصد آن به نتیجه رسید و بقیه هم در دست پیگیری است.

سرهنگ محبت خانی از همکاری نیروی انتظامی برای حفاظت از حیات وحش در خشکسالی خاطر نشان و گفت : امسال به دلیل خشکسالی در برخی استان ها شاهد خروج گونه های حیات وحش از مناطق حفاظت شده و حرکت به سمت مناطق مسکونی هستیم که در این میان عده ای با سوء استفاده از این شرایط اقدام به شکار می کنند، از مردم و تمام همیاران محیط بان درخواست می کنم به ما کمک کنند چون وقتی گونه های حیات وحش از مناطق چهارگانه خارج می‌شود دیگر کار حفاظت سخت می شود بنابراین بیاییم در کنار هم اجازه ندهیم شکارچیان بی رحمانه آنها را شکار کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست افزود: با نیروی انتظامی نامه نگاری کردیم و آنها دستورات لازم را صادر کردند و به ما کمک خواهند کرد بنابراین در استان ها با افرادی که بخواهد از خروج حیات وحش سوء استفاده کنند برخورد می کنند.

13 درصد خاک کشور حفاظت می‌شود


وی گفت: اکنون 13 درصد خاک کشور جزو مناطق حفاظت شده است، این مناطق محصور نیستند و حیات وحش می توانند به راحتی از آن خارج شوند البته محیط بانان با گشت های سیار تلاش می کنند تا از آنها حفاظت کنند. حتی با ایجاد آبشخور سعی می کنند حیوانات را در مناطق نگه دارند اما باز هم خروج از منطقه حفاظت شده صورت می گیرد از این رو درخواست کمک داریم؛ ضمن اینکه در این زمینه در دو هفته گذشته دستگیری هایی با همکاری نیروی انتظامی داشتیم و افرادی در حبس هستند، لذا هشدار می دهیم افرادی که می خواهند سوء استفاده کنند بدانند تمام مردم محیط بان هستند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تعیین تکلیف پرونده های محیط بانان شهید اظهار کرد: یکی از کارهای خوبی که انجام شد نشست رییس سازمان حفاظت محیط زیست با رییس بنیاد شهید با هدف تعیین تکلیف پرونده محیط بانان شهید بود و در این راستا دو محیط بان شهید محسوب شدند و پرونده 6 جانباز نیز پذیرفته شد.

وی ادامه داد: تا زمانی که پرونده ای تعیین تکلیف شود خانواده شهدای محیط بان حقوقی دریافت نمی کنند و همین امر، کار را برای خانواده ها مشکل می کند اما اکنون گام های مثبت خوبی در این زمینه برداشته شده است و قرار است در تیرماه نمایندگان بنیاد شهید به سازمان محیط زیست بیایند و موضوع با جدیت پیگیری شود؛ این موضوع جزو برنامه های اصلی سازمان محیط زیست است.

تسریع در روند صدور کارت همیار محیط بان

سرهنگ محبت خانی در خصوص صدور کارت همیار محیط بان اظهار کرد: سال گذشته 1500 کارت همیار محیط بان صادر کردیم، حدود دو هفته پیش نیز بر اساس دستور رییس سازمان محیط زیست، صدور کارت همیار محیط بان به مدیران کل استانی تفویض شد بنابراین دیگر نیازی نیست فرد برای صدور کارت به تهران بیاید .وقتی فردی کارت همیار محیط بان دارد اگر در حادثه ای مانند اتش سوزی دچار مشکل شود سازمان محیط زیست موظف به حمایت از آن فرد است. البته تاکید می کنم که فردی که حتی کارت هم دارد نباید بدون اطلاع سازمان وارد میدان حادثه شود بنابراین حتما نیاز است که سازمان اعلام نیاز کند و همچنین همیار با هماهنگی محیط بان وارد میدان شود تا مشکلی ایجاد نشود؛ اگر همیار این دو مورد را رعایت نکند سازمان موظف به حمایت نخواهد بود اما اگر رعایت کند تحت حمایت بیمه ای سازمان قرار می گیرد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست در راستای حمایت از تولید داخل وفرامین مقام معظم رهبری و تاکید ایشان به استفاده از تولیدات داخلی گفت : مکلفیم از تجهیزات داخلی استفاده کنیم این کار فواید زیادی دارد چون به سمت تقویت حوزه های داخلی می رویم اما قطعا با لغو تحریم ها شاید بتوانیم مواد اولیه لازم را که از جنس بهتری هستند به کار گیریم.

آموزش محیط بانان دریایی

آموزش محیط بانان دریایی ازدیگر مطالب مطرح شده بود و سرهنگ محبت خانی گفت: علاوه بر استخدام سالانه 250 محیط بان 50 محیط بان دریایی هم استخدام خواهند شد که دوره های آموزشی تخصصی خود را خواهند گذارند و از آنها در استان های ساحلی و تالابی استفاده می شود، این افراد در پاسگاه های مخصوص این بخش به عنوان پاسگاه های محیط بانی دریایی مستقر می شوند و آموزش های مربوطه را خواهند گذراند.

جمع آوری غیرقانونی کمک مالی برای مداوای حیات وحش و اطفا حریق

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در صورت تأمین کافی تجهیزات اطفا حریق چرا با وقوع هر مورد آتش سوزی در مناطق شاهد جمع‌آوری کمک هزینه خرید تجهیزات از سوی برخی فعالان محیط زیست هستیم، گفت: برخی افراد در دو حوزه حریق و حفاظت از گونه‌های حیات وحش از احساسات مردم سو استفاده می‌کنند، اگر نیاز باشد از مردم کمک می‌گیریم. اما اینکه افرادی در فضای مجازی برای درمان گونه و اطفا حریق کمک مالی جمع کنند، پذیرفته شده نیست و غیر قانونی است؛ تا به حال از خیلی از این پول‌های جمع‌آوری شده سو استفاده شده است.

سرهنگ محبت خانی درخصوص آخرین وضعیت پرونده شهادت محیط‌بانان زنجانی تصریح کرد: قاتل این پرونده دستگیر و در اختیار مقام قضایی قرار داده شده است. در دادگاه اولیه قتل عمد تشخیص داده و حکم قصاص نیز صادر شده است. امیدواریم این فرد که بی‌رحمانه محیط‌بانان ما را شهید کرد برابر قانون مجازات شود.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات