5 شهر استان آذربایجانشرقی در وضعیت قرمز آبی/ با همراهی مردم مشکل کمبود آب در استان نخواهیم داشت

5 شهر استان آذربایجانشرقی در وضعیت قرمز آبی/ با همراهی مردم مشکل کمبود آب در استان نخواهیم داشت

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "علیرضا ایمانلو" در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته صرفه‌جویی ( یکم تا هفتم تیرماه ) در محل کنفرانس شرکت آب و فاضلاب برگزار شد، با بیان اینکه مراقبت از آب به‌عنوان ثروت ملی، وظیفه همگانی است، گفت: با صرفه‌جویی در مصرف آب حتی در کمترین میزان، می‌توانیم تابستان پیش رو را با تنش کمتری پشت سر بگذاریم که در این راستا همکاری و تلاش تمام رسانه‌ها بسیار اثربخش بوده است.
وی افزود: آب شهرستان تبریز از چهار منبع خط آبرسانی زرینه‌رود 55 درصد، خط آبرسانی نهند 13 درصد، چاه‌ها ( هروی، سعید آباد، قزلجه میدان) 31 درصد و قنوات 1 درصد تامین می‌شود که 65 شهر با چهار میلیون نفر جمعیت شهری و 2227 روستا  که شامل 53 درصد می‌شود را پوشش می‌دهد.
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب آذربایجان شرقی ادامه داد: با توجه به اینکه در سطح کشور و استان با خشکسالی مواجه هستیم، بحث کاهش سطح بارندگی نیز وجود دارد که درسطح کشور این کاهش 50 درصد بوده و در سطح استان 25 درصد تخمین زده می‌شود و با توجه به اینکه با افزایش درجه حرارت نسبت به سال‌های گذشته روبرو هستیم، طبیعتا افزایش مصرف را به بار خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: 150 لیتر استاندارد مصرف آب کشور و 220 لیتر در ثانیه هم مقدار مصرف کلانشهر تبریز است که 70 درصد از استاندارد ملی بیشتر است بنابراین مردم با رعایت الگوی مصرف درست و استاندارد و با 15- 10 درصد صرفه‌جویی که حدود 750 لیتر در ثانیه و معادل 30 چاه آب می‌شود در این راه به رفع تنش آبی کمک خواهند کرد.
ایمانلو تاکید کرد: خوشبختانه با تدابیر خوب و کارشناسی و حفر چاه‌ها و مهندسی معکوس سعی شده این کم‌آبی به حداقل برسد.
وی گفت: میزان تولید آب کل استان 9 مترمکعب و میزان مصرف هم 8.5 مترمکعب است و هر فرد بالای 230 لیتر در شبانه‌روز آب مصرف می‌کند که در پیک مصرف نزدیک به 250 می‌رسد که بالاتر از استاندار کشور و جهان است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بنابراین 5 شهر تبریز، مرند، میانه، سهند و بستان آباد  و 243 روستا در وضع قرمز آبی قرار دارند که در زمان تنش آبی با مشکل مواجه خواهند شد.
ایمانلو افزود: در شهر تبریز میزان مصرف آب 5400 لیتر بر ثانیه است که در زمان پیک مصرف به 7500 لیتر برثانیه می‌رسد که با برنامه‌های کوتاه و بلند مدت مشکل کمبود نخواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر وضع تولید آب دراستان خوب است ولی مصرف هم باید مطابق با استاندارد‌های در نظر گرفته شده باشد.
ایمانلو با اشاره به قیمت تمام شده تولید آب افزود: به دلیل پلکانی و مناسب نبودن قیمت با کاهش درآمد مواجه هستیم که این امر نگهداری تجهیزات و به‌روزرسانی آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است. امیدواریم با تدبیر مسئولان کلان کشور و استان بتوانیم مشکلات رو حل کنیم.
وی به اقدامات ساختاری در تامین آب شرب تاکید کرد و یکی از راه‌های اصلی حل مشکل قطعی آب تبریز را انتقال آب ارس دانست و افزود: این مهم می‌تواند راهگشای خوبی برای برون رفت از مشکل کم آبی در کلانشهر تبریز باشد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجانشرقی در مورد کیفیت آب خاطرنشان کرد: یک آزمایشگاه مرجع با دستگاه‌ها و تکنولوژی بالای شبانه روزی در حال رصد هستند که بهترین آب شرب را به دست مردم برسانند.
ایمانلو با اشاره به شبکه فاضلاب استان گفت: در حال حاضر 14 شهر استان دارای شبکه فاضلاب است که شهر تبریز با 86 درصد بالاترین میزان شبکه را دارا است.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات