کاهش 30 درصدی منابع تجدیدپذیر آب کشور در چهار دهه اخیر/ منابع آب کشور باید بر اساس سند سازگاری با کم آبی مدیریت شود

کاهش 30 درصدی منابع تجدیدپذیر آب کشور در چهار دهه اخیر/ منابع آب کشور باید بر اساس سند سازگاری با کم آبی مدیریت شود

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، "قاسم تقیزاده خامسی" در دومین روز از هفته صرفه‌جویی در مصرف آب، در گفت‌وگو با برنامه چاپ اول شبکه خبر، اظهار کرد: منابع آب کشور باید بر اساس سند سازگاری با کم آبی که با همکاری همه بخش‌های مرتبط با آب از جمله کشاورزی، محیط زیست، صنعت و هواشناسی تهیه شده است، مدیریت شود.
وی ادامه داد: هیچ راهی غیر از سازگاری باکم آبی در مدیریت منابع آب کشور وجود ندارد، بنابراین طی دو سال گذشته با تولیت وزارت نیرو و با همکاری سایر وزارتخانه‌ها، سندی برای مدیریت منابع آب شامل همه استان‌ها و حوضه‌های آبریز تهیه شده و به امضای دو معاون رئیس جمهور و چهار وزیر رسیده است.
وی افزود: بر اساس این سند، ظرف 5 تا 15 سال آینده باید در مصرف آب هر یک از بخش‌های کشاورزی و صنعت، مقادیر مشخصی صرفه جویی انجام شود.
تقی‌زاده خامسی در بخش دیگری از سخنان خود، تاکید کرد: باید در مدیریت منابع آب کشور، کار را با سند و برنامه پیش برد وگرنه دچار مشکل خواهیم شد.
وی به نقش محوری آب در توسعه پایدار و بخش‌های مختلف از جمله توسعه صنعت و کشاورزی پرداخت و گفت: برای ایجاد هر شغل در بخش صنعت به 500 هزار مترمکعب و برای ایجاد هر شغل در بخش کشاورزی به حدود 10 هزار متر مکعب آب نیاز است.
وی هم‌چنین با تاکید بر این‌که در مدیریت منابع آب باید میزان آب موجودی کشور و تعیین الگوی کشت کشاورزی مبنا باشد، با انتقاد از کشت برنج در 17 استان کشور، افزود: ‌برنج یکی از محصولات پر آب بر کشاورزی است و ما نیز نباید در مناطقی که آب آشامیدنی آن به سختی تامین می‌شود، برنج بکاریم، در ایران تنها یک درصد مساحت بارندگی بالای 1000 میلی متر دارد و برای کشت برنج مناسب است، کشت برنج غیر از گیلان و بخشی از مازندران منطقی نیست.
وی در ادامه از استقرار ستاد برنامه‌ریزی برای مدیریت بهینه و بررسی روزانه مدیریت آب و برق در این ستاد خبر داد و گفت: تاکنون در هیچ شهری از ایران، جیره بندی آب انجام نشده و تمام تلاش ما بر آن است که کم ترین قطعی را داشته باشیم. اگر مردم در مصرف آب و برق همکاری‌هی لازم را انجام دهند، مشکل خاصی نخواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، ظرفیت ذخیره سدهای بزرگ و متوسط کشور را 50 میلیارد متر مکعب اعلام کرده و خاطر نشان کرد: خوشبختانه در نتیجه فعالیت‌های مدیریت سیلاب در سال‌های گذشته، در حال حاضر حدود 60 درصد از ظرفیت سدهای کشور پر است، البته این مقدار نسبت به سال گذشته حدود 28 درصد کاهش نشان می‌دهد.
به گفته‌ وی، سال آبی 1400- 1399 از نظر بارندگی بدترین سال طی 52 سال اخیر بوده و تغییر اقلیم و قرار گرفتن ایران در منطقه خشک بایستی به یک باور همگانی در همه سطوح تبدیل شود.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات