۴ چهار نیروگاه خورشیدی در دو استان کشور افتتاح شد

۴ چهار نیروگاه خورشیدی در دو استان کشور افتتاح شد

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "رضا اردکانیان" ظهر امروز چهار‌شنبه یک نیروگاه خورشیدی استان فارس در منطقه مرودشت به ظرفیت یک مگاوات و همچنین سه نیروگاه خورشیدی استان خوزستان در شهرستان دزفول هر یک به ظرفیت 200 کیلووات و مجموع ظرفیت 600 کیلووات را افتتاح کرد.
بر اساس این گزارش، ساخت نیروگاه‌ یک مگاواتی در منطقه مرودشت نیز با میزان سرمایه‌گذاری 130 میلیارد ریالی در زمینی به مساحت دو هکتار، از سوی بخش خصوصی و همچنین ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای ۱۲ نفر به‌صورت مستقیم و ۳۰ نفر به‌طور غیرمستقیم در زمان ساخت و بهره‌برداری انجام شده که توانایی تولید سالیانه یک میلیون و ۷۵۲ هزار ‌کیلووات‌ساعت انرژی را دارد.
بنا بر این گزارش، با بهره‌برداری نیروگاه‌ یک مگاواتی خورشیدی مرودشت علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف معادل 500 هزار مترمکعب گازطبیعی در سال، از انتشار سالانه 1200 تُن آلاینده‌های زیست‌محیطی گلخانه‌ای نیز جلوگیری خواهد شد.
همچنین احداث این نیروگاه‌ خورشیدی می‌تواند از مصرف سالیانه 385 لیتر آب بکاهد.
به نقل از این گزارش، سه نیروگاه‌ خورشیدی 200 کیلوواتی دزفول با مجموع اعتباری بالغ بر ۹۶ میلیارد ریال با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هر یک در زمینی به مساحت حدود ۰.۲ هکتار احداث شده و هر واحد نیروگاهی قادر است سالیانه حدود ۳۵۰ هزار ‌و ۴۰۰ کیلووات‌ساعت انرژی پاک را به شبکه سراسری برق کشور تزریق نماید.
این گزارش می‌افزاید، بهره‌برداری از هر یک از این نیروگاه‌های خورشیدی هر ساله مانع از انتشار ۲۳۰ تُن گاز گلخانه‌ای به محیط‌زیست می‌شود. همچنین هر نیروگاه ۲۰۰ کیلوواتی خورشیدی سالیانه از مصرف ۷۷ لیتر آب جلوگیری کرده و با صرفه‌جویی ۱۰۰ هزار مترمکعب گاز طبیعی در سال به صرفه‌جویی ذخایر سوخت‌های فسیلی کمک خواهد کرد.
همچنین احداث نیروگاه‌ یاد شده در دوره ساخت و بهره‌برداری برای بیش از ۱۱ نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است.
در حال حاضر مجموع ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر احداث شده در استان‌های فارس و خوزستان به ترتیب ۸۹.۶ مگاوات و ۱۴.۵ مگاوات است.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات