کشف، تیمارداری و رهاسازی پرندگان شکاری در عرصه های طبیعی استان اصفهان

کشف، تیمارداری و رهاسازی پرندگان شکاری در عرصه های طبیعی استان اصفهان

کشف، تیمارداری و رهاسازی پرندگان شکاری در عرصه های طبیعی استان اصفهان
2 پرنده بالابان از پرندگان شکاری کمیاب و در خطر انقراض، مکشوفه از متخلفان، پس از 5 روز درمان و تیمارداری در طبیعت استان اصفهان رهاسازی شد.
به گزارش«پارما» حسین اکبری معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این باره  گفت: این دو پرنده در 28 خرداد سال جاری طی پایش و ماموریت مشترک سرمحیط بانی و پاسگاه انتظامی چوپانان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین و با هماهنگی مرجع  قضایی این شهرستان در پناهگاه حیات وحش عباس آباد از 2 متخلف شکار و صید غیر بومی کشف و ضبط شد.
وی اظهار داشت: این پرندگان برای قاچاق به کشورهای عربی زنده گیری شده بودند که پس از تشکیل پرونده قضایی توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان و معرفی متخلفان به مراجع  قضایی و تیمارداری اولیه با هماهنگی دادستان به اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان منتقل شد.
اکبری افزود:  با هماهنگی لازم و با حضور کارشناسان حفاظت محیط زیست، دامپزشکان و موسسه تخصصی پرنده نگری آوای بوم از این 2 پرنده معاینات لازم بعمل آمد و پلکهای دوخته شده آنها بطور بهداشتی باز شد.
وی تصریح کرد: این پرندگان که دارای جنسیت نر و ماده و به ترتیب با وزن 700 و 960 گرم بوده و براساس بررسی های تخصصی، نابالغ و چند ماهه و به لحاظ اندامها و  سلامت عمومی مناسب و رضایتبخش تشخیص داده شدند.
اکبری افزود: این پرندگان در مجموع پنج روز تیمارداری، معاینه و تغذیه شدند و برای آنها شرایط لازم برای پرواز اولیه و تمرینی در فضای محصور فراهم شد.
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: پس از اطمینان از وضعیت سلامت عمومی و آمادگی برای رهاسازی این 2 پرنده با حضور کارشناسان به عمق ارتفاعات منطقه حفاظت شده کرکس که از زیستگاههای مطلوب برای پرندگان شکاری محسوب می شود، منتقل و بر اساس دستورالعمل ها با موفقیت رهاسازی شدند.
وی تصریح کرد: به منظور بهره برداری های آموزشی و پژوهشی، کلیه مراحل معاینه، تغذیه، نگهداری و رهاسازی، تصویربرداری و مستندسازی شد.
بالابان یا چَرخ با نام علمی' Falco cherrug' از بزرگترین انواع شاهین و از محبوبترین پرندگان شکاری نزد بازداران است که شکار یا اقدام به آغاز شکار آن در زیستگاه‌های حیات وحش جُرم بوده و طبق مواد 10 تا 15 قانون شکار و صید و ماده 680 قانون مجازات اسلامی، قابل تعقیب و مجازات است.

پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد در 190 کیلومتری نایین با وسعت افزون بر 320 هزار هکتار، زیستگاه انواع وحوش و پرندگان در شرق استان اصفهان است.

تاکنون 43 گونه مختلف پستاندار، 32 گونه خزنده، 86 نوع پرنده بومی و 175 گونه پرنده مهاجر و فصلی در این منطقه شناسایی شده است.

این پناهگاه در زُمره زیستگاه‌های، گونه در معرض انقراض و کمیاب یوزپلنگ آسیایی به شمار می‌رود.

شهرستان نایین در 140 کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات